به همین منظور برای جلوگیری از بروز مشکلات حقوقی مربوط به این قراردادها می توانید از بهترین وکیل در اهواز کمک بگیرید. مجله وکیل تو (vakileto.net) سعی بر این دارد که 7 نکته ضروری که در قراردادهای ملکی باید بدانید! در اختیار شما عزیزان قرار دهد. ممنون می شویم که تا پایان مقاله ما را همراهی کنید.

انواع قراردادهای ملکی

در ابتدا بهتر است که با انواع قراردادهای ملکی رایج آشنا بشوید. قبل از منعقد کردن هر کدام از این قراردادها بهتر است که با بهترین وکیل ملکی در اهواز مشورت کنید. زیرا هر یک از این قراردادها پیچیدگی مخصوص به خود را دارد که بی توجهی به جزئیات هر کدام از آن ها موجب به وجود آمدن چالش های فراوانی می شود. این قراردادها عبارتند از:

قرارداد مشارکت در ساخت: طبق این قرارداد، بین مالک زمین با سازنده توافق می شود که پس از ساخت، به هر کدام از آن ها سهمی تعلق بگیرد. این نوع قرارداد جزو قراردادهای مشکل ساز بوده و ممکن است که چالش های فراوانی را برای طرفین به وجود آورد؛ به همین علت نحوه تنظیم آن بسیار مهم است.

قرارداد خرید و فروش آپارتمان: معمولا این نوع قرارداد از دردسر های کمتری نسبت به قراردادهای دیگر برخوردار است. چرا که قواعد تنظیم آن به طور کامل در قانون ذکر شده است. همچنین با فوت طرفین، اعتبار این قرارداد از بین نمی رود.

قرارداد خرید ساختمان در حال ساخت: در این قرارداد یکی از طرفین مبلغی کمتر از مبلغ ساختمان کامل می پردازد و فروشنده با این قرارداد تعهد می کند که بعد از مدتی ساختمان را تکمیل کرده و به خریدار تحویل بدهد.

قرارداد اجاره آپارتمان: طبق این قرارداد مالک منافع ملک خود را برای مدت زمانی مشخص به مستأجر واگذار می کند و در مقابل هزینه ای را به عنوان اجاره دریافت می کند.

قرارداد صلح ملک: این قرارداد به طور معمول برای زمانی است که یک شخص، ملک خود را به صورت رایگان به طرف مقابل انتقال می دهد یا ملک خود را به بهای ناچیز به فرد دیگری می دهد.

قرارداد معاوضه ملک: در این نوع قرارداد، طرفین دارایی های غیر منقول خود را مانند خانه، زمین، آپارتمان و... با یکدیگر تعویض می کنند.

انواع قراردادهای ملکی

نکات ضروری در قراردادهای ملکی

  1. مهم ترین و در عین حال ساده ترین نکته ای که در نوشتن قرارداد باید به آن توجه کنید این است که هویت دقیق طرفین قرارداد به طور کامل درج شود. مشخصاتی همچون نام و نام خانوادگی، شماره شناسنامه، کد ملی، آدرس کامل و شماره تماس طرفین باید حتما در قرارداد درج شود.
  2. نوشتن دقیق مشخصات مورد معامله اعم از پلاک ثبتی، آدرس دقیق پستی و مشخصات کامل سند مالکیت نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.
  3. نکته مهم دیگری که باید در قرارداد درج شود، مدت زمان دقیق فرآیند معامله است.
  4. یگی از اصول مهم دیگر در هر قرارداد این است که حتما باید قیمت مورد معامله در آن ذکر شود.
  5. توجه به این که مورد معامله در سازمان های حقیقی و حقوقی، به عنوان وثیقه گرفته نشده باشد و یا این که شخص یا اشخاص دیگری به جز طرفین شما در قرارداد، در آن مالکیت نداشته باشند.
  6. باید دقت شود که اسناد مربوطه و موردی که معامله شده و تحویل گرفته می شود باید با هم تطابق داشته باشند.
  7. توانایی مالک برای انجام معامله، توسط ارگان های دولتی باید احراز شود. توجه به این که مالک از لحاظ سنی، زوال عقل، دارا بودن اختیارات کامل و... در شرایط مناسبی است بسیار مهم است.

اسناد ملکی رایج

سند تک برگ: در گذشته سند های ملکی به صورت دفترچه ای بودند و دارای چند برگ بودند. امروزه سند تک برگ جایگزین سند های قدیمی شده است و بر خلاف سند دفترچه ای، به صورت تایپی نوشته می شود و دستنویس نمی باشد. یکی از مزایای سند تک برگ این است که در این سند، اطلاعات دقیق تری از جمله کروکی ملک، آورده می شود. همچنین خواناتر بوده و نگه داری آن آسان تر است.

سند مشاع: این سند در زمانی استفاده می شود که یک ملک، بین چند مالک تقسیم شود. در سند مشاع هر کدام از شرکا یک سند رسمی دارند؛ از این رو در مسائل حقوقی فروش یا خرید چنین ملکی، کمی پیچیده تر از سند های غیر مشاع است.

سند شش دانگ: سند شش دانگ، سند ملکی است که به صورت کامل، متعلق به یک شخص است و از معتبر ترین اسناد ملکی به حساب می آید؛ مشکلات حقوقی در این سند، بسیار کمتر از سایر اسناد است.

سند ورثه‌ای: این نوع سند، برای زمانی است که ملک یک فرد پس از فوت، به وراث می رسد و هر کدام از وراثان، طبق آن می توانند درخواست سهم الارث کنند.

سند قولنامه ای: این سند که همان مبایعه نامه می باشد، با نوشتن یک دست نوشته بین خریدار و فروشنده تنظیم می شود. این سند از اعتبار کمتری برخوردار است و ممکن است که برای طرفین مشکلاتی را به وجود آورد.

اسناد ملکی رایج

کلام آخر

امروزه انواع قراردادهای ملکی، بین افراد منعقد می شوند که هر کدام پیچیدگی مربوط به خود را دارند. قراردادهای ملکی انواع مختلفی دارند که هر یک در شرایط متفاوتی به کار برده می شوند. ما در این مقاله به طور مختصر درباره انواع قراردادها و انواع اسناد ملکی، مطالبی را برای شما عنوان کردیم. همچنین نکات مهمی را که باید در هنگام نوشتن قراردادها به آن توجه کنید را برای شما توضیح دادیم.

با این حال برای کسب اطلاعات حقوقی بیشتر می توانید به سایت وکیل تو (vakileto.net) مراجعه کنید. پیشنهاد می کنیم که برای کسب نتیجه موفق در قراردادها از بهترین وکلا در سایت کمک بگیرید. از این که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید از شما سپاس گزاریم؛ در صورت داشتن هر گونه انتقاد و پیشنهاد می توانید از طریق سایت با ما در میان بگذارید.