به گزارش اکونا پرس،

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران تصریح کرد: ایران هیچ نیروی نیابتی در منطقه ندارد و این آمریکاست که از رژیم صهیونیستی به عنوان نیروی نیابیتی برای تامین اهدافش استفاده می کند.

وی افزود: نیازی به مذاکره مستقیم با آمریکا نیست و ما از طریق واسطه‌هایی که (به صورت غیرمستقیم) پیام فرستاده اند پاسخ آمریکا را به صورت روشن داده ایم. صلح در منطقه وابسته به توقف جنایت و نسل کشی در غزه است.

کنعانی در پاسخ به سوالی درباره لغو روادید برای توریست‌های برخی کشور‌های دوست و همسایه گفت: معاون کنسولی اطلاعات مفصلی را در این باره در اختیار رسانه‌ها قرار دادند.

وی ادامه داد: ایران به صورت یک طرفه از ۱۵ بهمن برای برخی کشور‌ها بعد روادید را انجام داده که با هدف تقویت ارتباطات مردمی با کشور‌های دوست و همسایه صورت گرفته است و انتظار می‌رود در چارچوب گسترش ارتباطات مردمی کشور‌ها مقابل هم چنین تسهیلاتی را برای توریست‌های ایرانی در نظر بگیرند.

آقای کنعانی درباره موضوع روادید رانندگان ترانزیت هم گفت اگر مشکلی وجود داشته باشد دستگاه دیپلماسی در این زمینه مسئولیت خودش را در چارچوب تسهیل همکاری‌های ترانزیتی انجام خواهد داد.

وی درباره سفر نماینده دبیر کل سازمان ملل در امور یمن به ایران گفت: با هدف تثبیت اوضاع در یمن انجام شد؛ آخرین وضعیت تحولات و روند صلح در دیدار با وزیر امور خارجه و دستیارش در امور راهبردی صورت گرفت؛ ایران از تلاش‌های سازمان ملل برای تحقق صلح و ثبات در یمن حمایت می‌کند و جمهوری اسلامی ایران از ابتدا به دنبال راهکار سیاسی برای حل مسئله یمن بوده است و بعد از ۹ سال الان راه حل مذاکره در یمن در جریان است و ایران هم از آن حمایت می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه حملات آمریکا و انگلیس به سمت عامل بی ثباتی در منطقه و فرصتی برای ادامه جنایات رژیم صهیونیستی و دامن زدن به تنش در منطقه دانست. جامعه جهانی نسبت به این اقدام آمریکا و انگلیس مسئولیت دارد.

وی درباره آخرین اخبار از حق آبه ایران در افغانستان گفت این موضوع حق آبه در جدول موضوعات ما با مقامات دولت سرپرستی افغانستان در جریان است؛ این موضوع‌ یکی از موضوعات جدی و مطالبات مستمر ما از مقامات سرپرستی افغانستان است.

کنعانی در پاسخ به سوالی درباره اقدام آمریکا و انگلیس در یمن اظهار داشت: آنچه در دریای سرخ در حال رخ داد است معلول است و نه علت؛ معلولِ نقص حاکمیت و تمامیت ارضی کشور‌های منطقه است؛ اینها به نفع جامعه جهانی نیست؛ ایران دیدگاه صریحی دارد؛ ایران به دنبال توسعه تنش در منطقه نیست. آنهایی که به صلح در جهان فکر میکنند باید بدانید کانون بحران در منطقه نسل کشی ۴ ماهه رژیم صهیونیستی است و آمریکا به جای نقص حاکمیت کشور‌ها باید حمایت از رژیم صهیونیستی را کنار بگذارد.

کنعانی درباره وضعیت روابط با عراق (از جمله کردستان عراق) گفت: با وجود اراده قوی بین دو کشور و زیرساخت‌های حقوقی موجود، روابط خوب و رو به جلویی با عراق داریم؛ حوزه اقلیم کردستان عراق هم از مناسبات ایران و عراق مستثنی نیست؛ موانع احتمالی موجود باید کنار زده شود و زمینه تقویت روابط در سایه منافع مشترک امکان توسعه هر چه بیشتر وجود دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به ارائه طرح‌های مختلف برای حل مساله فلسطین تاکید کرد: دیدگاه روشن جمهوری اسلامی ایران این است که آینده فلسطین باید از جانب ملت فلسطین تعیین شود.

آقای ناصر کنعانی درباره جزئیات گفتگوی اخیر وزیر امور خارجه با رئیس دفتر سیاسی حماس و دبیر کل جهاد اسلامی فلسطین گفت: این گفتگو‌ها در ادامه تماس‌ها برای تحقق اهداف ملت فلسطین و پایان دادن به جنایت‌ها علیه این ملت انجام می‌شود.

وی افزود: وزیر امور خارجه علاوه بر رهبران مقاومت در ارتباط تلفنی با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزرای امور خارجه مصر و قطر هم رایزنی کرد.