علم دوش نقطه تمایز سرویس حمام از فضایی است که صرفاً دسترسی به آب را جهت شستشو فراهم می آورد. درست است که شیر حمام نیز بخشی از مکانیزم حمام است. اما در صورتی که علم دوش در حمام وجود نداشته باشد، این فضا در واقع با خزینه تفاوتی نخواهد داشت! امروزه، کار از وظیفه علم دوش، یعنی پاشش آب از بالا یا از طریق گوشی تلفنی، فراتر رفته و به تامین تجربه لذتبخش دوش گرفتن رسیده است. برای برآورده کردن این موضوع انواع علم دوش تک کاره و علم دوش دوکاره در کنار انواع شیر حمام در بازار به فروش می رسد.

اهمیت شیر مخلوط حمامی

شکی نیست که شیرآلات حمام بخش بسیار مهمی از راحتی در استحمام را به وجود می آورد. هر چه ارگونومی شیر دوش حمام بالاتر باشد، دسته اهرمی آن روان تر حرکت کند و دقت بالاتری در تنظیم دمای آب در اختیار کاربر قرار دهد جذابیت بیشتری ایجاد می کند. لزوماً نیازی به خرج نجومی و پرداخت قیمت شیر حمام عجیب و غریبی ندارید تا بتوانید شیرآلاتی با کیفیت خریداری نمایید. بسیاری از برندهای معتبر شیرآلات قیمت مناسب اما استانداردی تولید میکنند که می توانید شیر مخلوط حمامی مورد نظر خود را از میان آن ها انتخاب کنید.

شیر حمام از تجهیزات ساختمانی پر اهمیت در سرویس بهداشتی و حمام است که علاوه بر کاربرد و کیفیت، باید از نظر زیبایی نیز مورد بررسی قرار گیرد. شیر مخلوط حمام، مدل های مختلف توکار و روکار دارد که هر کدام مطابق با سلیقه و کاربرد مورد انتظار کاربران می تواند انتخاب مناسبی باشد. شیر دوش حمام می تواند از نوع کلاسیک قدیمی و دارای دسته های پیچی باشد و یا از نوع اهرمی. شیر اهرمی حمام از رایج ترین شیرهای حمام است و فشار آب و دمای آن به راحتی توسط یک دسته اهرمی تنظیم می شود. با پیشرفت تکنولوژی انواع شیرآلات حمام ترموستاتیک، دیجیتال و شیر حمام هوشمند نیز وارد بازار شده اند. قیمت شیر حمام با توجه به جنس، وزن، گارانتی، مکانیزم عملکرد و... متفاوت است.

علم دوش قدیمی

اهمیت علم دوش

همانطور که در ابتدای این مقاله مطرح شد، علم دوش یکی از تجهیزات مورد استفاده، و شاید بتوان گفت، فلسفه وجودی حمام است! شاید جالب باشد بدانید که دوش های اولیه همان آبشارهای پر قدرت در طبیعت بوده اند که بشر برای تمیز شدن زیر آن می ایستاده است. برخلاف امروز، که بسیاری از خانه ها دوش دارند، در گذشته بشر مجبور بوده کیلومترها طی کند تا بتواند یک آبشار بیابد! نظافت به کمک یک آبشار بسیار مؤثرتر از نظافت در دریاچه بود. اولین دوش ها با استفاده از پارچ های سرامیکی نیز توسط مصری ها از آبشار شبیه سازی شدند. در زمان استحمام مصری ها به کمک این پارچ ها بر روی خود آب می ریختند و یا اگر ثروتمند بودند خدمتکارانی را برای این موضوع استخدام می کردند. این سیستم توسط تمدن های یونانی و رومی ها تکمیل شد تا به شبکه آبرسانی، فاضلاب و دوش های مدرن امروزی رسید. تنوع علم دوش حمام به قدری زیاد است که بهتر است برای خرید آن حتماً از یک راهنمای خرید علم دوش کمک بگیرید.

علم دوش یا علم یونیکا در انواع مدل های علم دوش تک کاره و علم دوش دوکاره به بازار عرضه می شود. قیمت علم دوش متنوع است و به صورت کلی قیمت علم دوش دوکاره از قیمت علم دوش تک کاره بالاتر است. علم دوش یونیکا را می توان از نظر محل نصب نیز به انواع علمک دوش روکار و توکار تقسیم کرد. مدل روکار به صورت کامل بر روی دیوار نصب می شود و علم یا شیلنگ آن قابل مشاهده است. مدل توکار در داخل دیوار نصب می شود و تنها سردوش آن قابل رویت است که می تواند از نوع سردوش سقفی توکار و یا سردوش دیواری توکار باشد. علاوه بر این سردوش ها، چه ثابت و چه متحرک، می توانند از نوع سردوش معمولی، هوا مخلوط و پرفشار باشند.

شیر حمام و علم دوش

شیرآلات و علم دوش های امروزی

در این مقاله در مورد تاریخچه مختصر پیدایش علم دوش و اهمیت آن و شیرآلات حمام در ساده کردن موضوع استحمام صحبت شد. دوش گرفتن به شکل امروزی تقریباً از اوایل دهه 80 بین عموم مردم جا افتاد. در قرن 21 شاهد اختراع  انواع دوش دیجیتال هستیم که دارای امکاناتی مانند ماساژور، سردوش های متنوع، نورهای LED و... هستند. قطعاً این روند در اینجا متوقف نخواهد شد و تکنولوژی برای ایجاد تجربه متفاوت دوش گرفتن روز به روز امکانات بیشتری به علم دوش اضافه خواهد کرد. همین موضوع در مورد شیرحمام و سایر شیرآلات نیز صادق است. شیر آب از ابتدا به شکل امروزی وجود نداشته است و صرفاً ابزاری برای ساده سازی دسترسی به آب بود. کم کم شیرآلات کلاسیک به وجود آمدند و بهبود پیدا کردند تا نوبت به شیرآلات اهرمی رسید.