به گزارش اکونا پرس،

دکتر یادگاری نیا، فوق تخصص بیماریهای عفونی در گفتگو با اکوناپرس در پاسخ به این سوال که اکنون تمام تمرکز و توجه روی بیماری کرونا است ایا بیماریهای عفونی دیگر در این بازه زمان هستند که احتیاج به توجه داشته باشند؟ گفت: وقتی ما با یک پاندمی و اپیدمی مواجه هستیم تمام مسائل را تحت شعاع قرار می دهد و با توجه به تمرکز رسانه ها بر روی آن ممکن است از سایر میکروبها و بیماری‌های عفونی غفلت شود. به عنوان مثال در پاندمی کرونا ویروس ممکن است شخصی دچار بیماری تب مالت شود و همکارانی که در این حوزه فعالیت می کنند باید متوجه باشند که  هر نوع میکروب و ویروسی کرونا نیست.

وی افزود:  طبیعتاً با توجه به اینکه سایر عفونت‌ها به‌صورت پاندمی شیوع پیدا نکرده‌اند در وهله اول و هنگام مراجعه بیمار به آنها توجه  نمی‌شود. لذا پزشکان در کنار توجه به شیوع کرونا ویروس باید به سایر عفونت‌ها همچون انواع آنفولانزا نیز توجه داشته باشند بر همین اساس است که  با شروع فصل سرما اغلب پزشکان بر این عقیده بودند تا افراد سالمند و دارای بیماری های زمینه ای از واکسن آنفولانزا استفاده کنند تا امکان تفکیک کرونا ویروس از آنفولانزا راحت تر باشد.

این متخصص بیماری های عفونی عنوان کرد: خوشبختانه تجربه یک سال شیوع بیماری کرونا در کشور نشان داد به خاطر استفاده از ماکس و رعایت بهداشت عمومی و فاصله گذاری اجتماعی پاندمی آنفولانزا که هر ساله در کشور رخ می داد کاهش یافت.شیوع پاندمی ها  علی رغم مضررات فراوان یک درس مهمی به جامعه می دهد. طبیعتاً سالیان گذشته هیچ کدام از مردم جهان نسبت به بیماریهای واگیردار و یا پاندمی ها تجربه ای نداشتند و درست است که طی یک سال شیوع کرونا ویروس جان بسیاری از مردم جهان گرفته شد اما جامعه با پاندمی ها و روش های پیشگیری و رعایت مسائل بهداشتی بیشتر آشنا شدند.

وی خاطرنشان کرد: وقتی در آینده پس از کنترل کرونا وایرس اگر ویروس دیگری جهش پیدا کند و به اپیدمی تبدیل شود در آن صورت جامعه آمادگی لازم را خواهد داشت و میزان مرگ و میر و همه‌گیری ویروس جدید بسیار کاهش خواهد یافت.