برگزاری مناقصه به این صورت است که مناقصه گزار در قالب یک آگهی موضوع مناقصه را همراه با برخی از جزئیات به صورت عمومی در سطح کشور از طریق سایت‌ها و روزنامه‌های کثیرالانتشار اطلاع‌رسانی می‌کند. یکی از مراحل شرکت در مناقصه، دریافت اسناد، تکمیل و ارسال آن‌ها است. این اسناد به اندازه‌ای مهم به شمار می‌آیند که هرگونه ‌عدم توجه به بندها و مفاد آن‌ها می‌تواند منجر به رد صلاحیت شما برای شرکت در مناقصات شود.

اسناد مناقصه چیست؟

در برگزاری مناقصات سه پاکت به نام پاکت الف، پاکت ب، پاکت ج تعریف شده است. در هر یک از این پاکت‌ها باید اسناد جداگانه‌ای قرار گیرد و ارسال شود.

  • اسناد پاکت الف: در پاکت الف اسناد مربوط به ضمانت‌نامه وجود دارد که مناقصه گزار از مناقصه‌گر برای انجام تعهدات خود دریافت می‌کند.
  • اسناد پاکت ب: در پاکت ب اسنادی همچون تصویر اساسنامه، رتبه شرکت، تصاویر شناسنامه و کارت ملی قرار می‌گیرد.

گروه دیگر از اسناد که در این پاکت قرار می‎گیرند، مربوط به شرایط مناقصه گزار است. مناقصه گزار با توجه به نوع پروژه و درخواست خود برای محصول یا یک کالا، شرایط عمومی و خصوصی را در نظر می‌گیرد که پیمانکار یا تامین کننده باید با در نظر گرفتن این شرایط در مناقصه شرکت کند، چرا که هرگونه ‌عدم تعهد به این شرایط می‌تواند منجر به پرداخت خسارات در آینده شود.

گروه بعدی از اسناد مربوط به مشخصات فنی و نقشه‌ها هستند. با توجه به پروژه، مناقصه گزار اهدافی را در نظر گرفته است که این اهداف را به صورت نقشه یا مشخصات فنی اعلام می‌کند.

اسناد دیگر جداول هستند که شامل اطلاعاتی همچون پرداخت‌ها، تحویل پروژه، شاخص‌های عملکردی و موارد این چنینی هستند که معمولاً به صورت جدول توسط مناقصه‌گر تحویل و ارائه داده می‌شود.

با توجه به نوع پروژه ممکن است مناقصه گزار درخواست برخی تاییدیه‌ها، گواهینامه‌ها و یا مدارک دیگر را داشته باشد که باید این اسناد را نیز آماده و در این پاکت قرار دهید.

با توجه به اسناد زیادی که در پاکت ب باید قرار دهید، توصیه می‌شود این اسناد را در یک زونکن به ترتیب و اولویت قرار دهید تا هنگام ارزیابی تمامی موارد به خوبی مشاهده و در نظر گرفته شوند.

  • اسناد پاکت ج: در پاکت ج باید پیشنهاد قیمتی خود را قرار دهید. پیمانکار یا تامین کننده باید از طریق این اسناد مبلغ خود را برای اتمام پروژه و یا تحویل محصول در نظر بگیرد. برگه ارائه پیشنهاد قیمت که می‌تواند همراه با برخی از جزئیات باشد، در پاکت ج قرار می‌گیرد.

در پایان هر سه پاکت را باید در یک پاکت اصلی قرار دهید و به صورت مهروموم شده به آدرس مورد نظر جهت ارزیابی، ارسال کنید. پس از ارسال اسناد مورد نظر، در یک جلسه بازگشایی ابتدا لیستی از ارسال کنندگان اسناد تهیه، سپس پاکت‌ها یک به یک باز و مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

دریافت اسناد مناقصات از سایت‌های معتبر

اطلاع‌رسانی مناقصات از طریق سایت‌های معتبر یک مزیت بسیار مهم دارد، اینکه می‌توانید به راحتی به تمام اسناد مناقصات دسترسی پیدا کنید. سایت‌های مرجع که آگهی مناقصات را منتشر می‌کنند، علاوه بر انتشار جزئیات آگهی، اسناد مربوط به مناقصات را نیز منتشر می‌کنند. برای دریافت این اسناد ابتدا باید در سایت مورد نظر عضو شوید، حساب کاربری ایجاد کنید، سپس برای دریافت اسناد اقدام کنید.

دریافت اسناد مناقصات از سایت هزاره

یکی از خدماتی که ارتباط گستران هزاره ارائه می‌دهد، تهیه اسناد مناقصه است. از مهمترین اهداف این سرویس، این است که بتوانید در زمان خود صرفه‌جویی کنید و اگر در خصوص اسناد نیاز به اطلاعاتی داشتید، بتوانید با مناقصه گزار در ارتباط باشید. اگر جزو مشترکین سرویس‌های هزاره هستید، می‌توانید با انتخاب بخش اسناد مناقصه، سفارش خود را ثبت کنید. هیچ محدودیتی در سرویس دریافت و ارسال اسناد وجود ندارد، در سایت هزاره این خدمات به صورت تهران به تهران، تهران به شهرستان، شهرستان به تهران و شهرستان به شهرستان انجام می‌شود.

پس از ثبت سفارشات خود، این اسناد می‌توانند به صورت نرم‌افزاری و یا از طریق فیزیکی برای شما ارسال شوند. پس از تکمیل اسناد، می‌توانید از خدمات ارتباط گستران هزاره استفاده کرده و این پاکت‌ها را از طریق هزاره به مناقصه گزار تحویل دهید. اگر جلسه مناقصه به صورت حضوری برگزار می‌شود و امکان حضور شما در این جلسه وجود ندارد، می‌توانید از نماینده هزاره بخواهید در جلسه بازگشایی پاکت‌ها حضور داشته باشد تا از روند برگزاری مناقصه مطلع شوید.

سخن پایانی

به خاطر داشته باشید که اسناد مناقصه‌ای که منتشر می‌شود، به همان مناقصه مرتبط است و نمی‌توان از این اسناد برای مناقصات دیگر استفاده کرد. اسناد مناقصه به این دلیل اهمیت دارند که اگر به دقت مورد مطالعه قرار نگیرند، پس از اینکه پیشنهاد خود را اعلام کنید، دیگر نمی‌توانید تغییراتی را در پیشنهادات خود اعمال کنید. از این رو باید متناسب با شروط مناقصه‌گزار که در اسناد به آن اشاره شده است، تمامی جوانب را در نظر بگیرید، سپس وجه تضمین را پرداخت و اسناد را تکمیل و ارسال کنید.

منبع:  akhbarekhoob.ir