به گزارش اکونا پرس،

ظهر دوشنبه (16 تیر) جعفر ربیعی ،مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس به همراه تعدادی از معاونین خود از شرکت فجر انرژی خلیج فارس بازدید کردند؛ وی در قسمتی از این بازدید از واحد تصفیه آب این مجموعه بازدید کرده و در جریان فرآیند تصفیه آب و نحوه عملکرد واحد بازیافت اسمز معکوس قرار گرفتند.

اما چرا مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس از واحد بازیافت اسمز معکوس بازدید کرد؟ شرکت فجر انرژی خلیج فارس وظیفه تولید آب‌های صنعتی مورد نیاز مجتمع‌های پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی را برعهده دارد.

این شرکت آب را از رودخانه کارون دریافت کرده و طی فرآیندهایی آن را به آب بدون املاح، آبِ اسمزِ معکوس، آب آتشنشانی، آبِ سرویس و آب بهداشتی تبدیل کرده و در اختیار شرکت های منطقه قرار میدهد.

بر اساس طراحی‌های اولیه واحد تصفیه آب، می‌بایست 25 درصد از آب دریافتی دور ریز شود اما با توجه به اهمیت بازیابی این منبع حیاتی از دیدگاه اقتصادی، محیط زیستی، مسئولیت اجتماعی و فرهنگی، مدیران و مهندسان فجر سیستمی طراحی کردند تا بیش از 78 درصد از آب دورریز را مجددا به چرخه تولید برگردانند.

از این رو مهندسان و مدیران فجر با تکیه به توان داخلی کشور توانستند سیستمی را طراحی کنند که 78 درصد از آب دور ریز شده را مجددا به چرخه تولید برگردانده و از هدر رفت آب در سیستم جلوگیری کنند.

پیش از طراحی این سیستم ظرفیت دریافت آب خام از رودخانه کارون 15 هزار متر مکعب بر ساعت بوده که بنا به نیاز منطقه و در سرویس قرار داشتنِ واحدهای تصفیه آب، 10 میلیون متر مکعب در سال ( طبق معیارهای استاندارد) دورریز میشده است.

مقدار صرفه جویی آب خام از طرحِ دورریزِ اسمزِ معکوس در سال 95 بیش از 5 میلیون متر مکعب، در سال 98بیش از 6.5 میلیونمتر مکعب، در سال 97 بیش از 7 میلیون متر مکعب و در شش ماهه نخست سال 98 نیز بیش از 5 میلیونمتر مکعب آب بوده است. با اجرای کامل این طرح تا تابستان 98 بیش از 250 میلیارد ریال در مصرف آب خام صرفه جویی شده است.

حال مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس آمده بود تا از این واحد منحصر به فرد که مهندسان شرکت فجر آن را طراحی و اجرا کرده بودند و تنها واحد دارای این سیستم بازیافتی در کشور است بازدید کند.

این سیستم با توجه به هدف شرکت فجر در حفظِ منابعِ محدودِ آبِ شیرین، احیای محیط زیست، حفظ میراث طبیعی برای نسل‌های آینده و نگاه مبتکرانه در صنعت پتروشیمی اهمیت به سزایی پیدا کرده است.