به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم، حجت‌الاسلام لقمانی در ویژه برنامه «شمیم بهشت» که به مناسبت شب شهادت امام جعفر صادق(ع) از جوار حرم مطهر امامزاده علی بن جعفر(ع) به صورت زنده روی آنتن سیمای مرکز قم رفت اظهار کرد: لازم است از حضرات معصومین(ع) درس زندگی بیاموزیم و به این مناسبت، شیعه جعفری بودن را از همین امشب شروع و بقیه عمرمان را اینگونه زندگی کنیم.

وی افزود: امام صادق(ع) به برخی اصحاب می‌فرمودند طوری به نماز بروید که هر کس شما را دید بگوید او شیعه جعفری است، عامل زینت و سرافرازی ما باشید نه عامل شکست و سرافکندگی اهل بیت(ع).

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه یکی از مراحل زندگی هر کس، خودآزمایی است گفت: حفظ شعائر دینی و مذهبی یکی از راهکارهای این امر خطیر است.

وی ادامه داد: بر اساس روایتی از امام صادق(ع) کسی که هشت ویژگی داشته باشند شیعه جعفری است؛ نخست کسی که عاقل باشد و بر اساس عقل تصمیم بگیرد.

لقمانی با بیان اینکه انسان‌های فرهیخته ابتدا تولید اندیشه می‌کنند و سپس انگیزه گفت: عقل نیرویی است که اجازه نمی‌دهد انسان کارهای بیهوده انجام دهد.

این کارشناس معارفی عنوان کرد: نخستین چیزی که امام صادق(ع) در دعا به درگاه الهی از پروردگار عالم می‌خواهند عقل است، عقل چراغ راهی است که آدمی بتواند مسیر زندگی را به درستی برگزیند و از ریل‌گذاری این راه که توسط پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) صورت گرفته به درستی استفاده کنیم.

وی راهکارهای تقویت عقل را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: یک عقل ذاتی وجود دارد که به صورت خدادادی است ولی راه‌هایی برای تقویت این عقل و هوش وجود دارد و البته کارهایی هم هست که اگر انجام دهیم عقلمان کاهش می‌یابد.

لقمانی افزود: دقت نکردن در گوش دادن به هر سخنی، خوردن هر لقمه‌ای و دیدن هر صحنه‌ای و به عبارتی انجام گناهان و معاصی، عقل و خرد آدمی را کاهش می‌دهد.

کارشناس مذهبی سیما با بیان اینکه عقل از جنس نور است گفت: هر چیزی که جنسش از نور باشد عقل را افزاش می‌دهد مثل قرائت آیات قرآن کریم، ذکر خدا، ایمان و عمل صالح که علاوه بر تقویت عقل، آثار و برکات دنیوی و اخروی دیگری هم دارند.

وی تصریح کرد: کسانی که اهل چنین اعمال نیکی باشند، بعد از مرگ هم از دنیا نرفته‌اند بلکه همچنان زنده‌ان و یاد و راهشان ادامه می‌یابد، مثل حاج قاسم سلیمانی که بعد از شهادتش، همچنان شکوفا شد و حاج قاسم‌های زیادی به پیروی از او در مسیر انقلاب به پا خاستند.

لقمانی با بیان اینکه افزایش و تقویت عقل، میل به گناه را در انسان کاهش می‌دهد خاطرنشان کرد: دومین مورد از ویژگی‌های شیعه جعفری، فهم درست و سومین مورد، تفقه در دین است.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: شتاب نکردن در امور زندگی و در حقیقت صبر و شکیبایی و نیز مدارای اجتماعی و فردی، از دیگر ویژگی‌های شیعه جعفری در کلام حضرات معصومین(ع) است.