به گزارش اکونا پرس،

 به نقل از کالا خبر ؛در این گزارش به بررسی عملکرد کارگزاران از نظر حجم و ارزش معاملات به تفکیک دو بخش خرید و فروش در بازار فیزیکی پرداخته و در پایان نیز کارگزاران برتر در بازار آتی‌ را معرفی کرده است.

صدرنشینان تالار صنعتی 

 در سال ۹۹ و در بخش معاملات تالار صنعتی و معدنی بورس کالای ایران بیش از ۱۳ میلیون و ۷۳۸ هزار تن کالا در حالی مورد معامله قرار گرفت که پنج کارگزار نزدیک به نیمی از ارزش کل معاملات را به خود اختصاص دادند. به طوری که کارگزاری مبین سرمایه به تنهایی ۱۷ درصد ارزش معاملات تالار مذکور را در بخش خرید در اختیار خود گرفت و اول شد. کارگزار مذکور با خرید حدود ۲.۶ میلیون تن کالای صنعتی و معدنی به ارزشی بیش از ۲۸۲ هزار و ۶۲۱ میلیارد ریال جایگاه نخست را به دست آورد.

کارگزاری‌های مفید، مدبر آسیا، سی‌ولکس و توانا نیز به ترتیب جایگاه دوم تا پنجم را در میان کارگزاران خریدار از آن خود کردند.

در بخش فروش همین تالار نیز کارگزاری باهنر با کسب ۳۹ درصد از ارزش کل معاملات اول شد. کارگزار مذکور ۵.۴ میلیون تن کالای صنعتی و معدنی فروخت و ارزشی بیش از ۶۵۳ هزار و ۷۳۹ میلیارد ریالی را در سال ۱۳۹۹ رقم زد.

دو کارگزاری سی‌ولکس و ارگ هومن نیز رتبه دوم و سوم را به دست آوردند و کارگزاری‌های بانک سپه و ستاره جنوب نیز چهارم و پنجم شدند تا این پنج کارگزاری در تالار صنعتی و معدنی، در مجموع ۷۲ درصد از ارزش کل معاملات را در بخش فروش ثبت کنند.

کارگزاران برتر تالار پتروشیمی 

در تالار محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی نیز بالغ بر پنج میلیون تن انواع محصول در حالی مورد دادوستد قرار گرفت که در بخش خرید کارگزاری خبرگان سهام به عنوان کارگزار برتر شناخته شد و ۱۱ درصد از ارزش کل معاملات را در این بخش به ثبت رساند. به طوری که کارگزار مذکور ۳.۳ میلیون تن کالای حوزه پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی را خرید و ارزشی بالغ بر ۱۷۰ هزار میلیارد ریال را رقم زد.

کارگزاری‌های مفید، مبین سرمایه، ایساتیس پویا و باهنر نیز به ترتیب رتبه دوم تا پنجم را کسب کردند.

کارگزاری خبرگان سهام در بخش فروش نیز با ثبت سهم ۱۱ درصدی از ارزش معاملات این تالار و فروش ۳.۷ میلیون تن کالا، توانست در بخش فروش نیز به جایگاه اول دست یابد.

کارگزاری‌های اقتصاد بیدار، سینا، مفید و صبا جهاد نیز با کسب ۳۴ درصد از ارزش کل معاملات به ترتیب رتبه‌های دوم تا پنجم را در بخش فروش به دست آوردند.

برترین های تالار کشاورزی

در تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران نیز ۶۸۴ تن محصول روی تابلوی معاملات به فروش رسید و بانک مسکن در میان کارگزاران خریدار نسبت به سایر رقبا پیشتاز بود و با کسب سهم ۷۶ درصدی از ارزش کل معاملات عنوان نخست را در بخش خرید به دست آورد. کارگزاری مذکور با خرید ۶۶۶ تن کالا ارزشی بالغ بر چهار هزار و ۹۱۲ میلیارد ریال را در این تالار به ثبت رساند.

کارگزاری‌های نگاه نوین و پیشگامان بهپرور نیز دوم و سوم شدند و به ترتیب ۱۳ و ۵ درصد از ارزش کل معاملات را رقم زدند. در ادامه کارگزاری سهم آشنا و پارسیان به ترتیب با کسب سهم ۴ و ۳ درصدی از ارزش کل معاملات این تالار به مقام چهارم و پنجمی کارگزاران برتر دست یافتند. به این ترتیب پنج کارگزاری مذکور به صورت تقریبی نزدیک به ۱۰۰ درصد کل ارزش کل معاملات این تالار را به خود اختصاص دادند.

کارگزاری توسعه کشاورزی کل ۶۸۴ تن کالای معامله‌شده در تالار را به تنهایی فروخت و ارزش نزدیک به ۶.۵ هزار میلیارد ریالی را ثبت کرد.

نگاهی به بازار فرعی

طی یکسال گذشته در بازار فرعی بورس کالای ایران نیز نزدیک به ۱۲۳ هزار تن کالا مورد معامله قرار گرفت و در بین کارگزاران فعال در این بازار، کارگزاری سی‌ولکس با خرید ۱۸ هزار و ۹۲۸ تن انواع کالا به ارزشی بیش از ۲۱۵۵ میلیارد ریال جایگاه نخست را به دست آورد و با کسب سهم ۲۳ درصدی از ارزش کل معاملات اول شد.

کارگزاری پارسیان نیز ۱۱ درصد از ارزش معاملات را کسب کرد و بعد از سی‌ولکس در جایگاه دوم ایستاد. کارگزاری‌های بانک مسکن و مفید نیز با کسب سهم ۸ درصدی سوم و چهارم شدند و جایگاه پنجم با سهم ۷ درصدی به کارگزاری بانک آینده رسید.

در بخش فروش نیز کارگزاری توسعه کشاورزی در سال ۱۳۹۹ عنوان نخست را از نظر ارزش معاملات به خود اختصاص داد و با فروش بیش از ۲۹ هزار تن انواع کالا در تالار فرعی و ثبت ارزش ۲۶۰۲ میلیارد ریالی سهم ۲۸ درصدی را از ارزش کل معاملات رقم زد.

کارگزاری بانک پاسارگاد نیز با فروش حدود ۱۲.۶ هزار تن انواع کالا و کارگزاری صبا تامین با فروش ۲۳.۶ هزار تن انواع کالا به ترتیب با سهم ۱۸ و ۱۷ درصدی، رتبه دوم و سوم را از آن خود کردند.

کارگزاری سهم آشنا و بانک صنعت و معدن نیز به ترتیب سهم ۱۴ و ۸ درصدی را از کل ارزش معاملات فروش رقم زدند و به جایگاه چهارم و پنجم دست یافتند.

یکه تازی در بازار آتی 

 طی سال ۱۳۹۹ و در تالار آتی بورس کالای ایران کارگزاری آگاه توانست با ثبت انعقاد تعداد پنج میلیون و ۲۰ هزار و ۸۳۴ قرارداد از حدود ۵۳ میلیون قرارداد منعقدشده در بازار، اول شود و ارزشی بالغ بر ۷۳ هزار و ۷۵۷ میلیارد ریال را به ثبت برساند.

کارگزاری مفید نیز با سه میلیون و ۵۹۵ هزار و ۳۶۶ قرارداد منعقدشده به ارزشی بیش از ۴۹ هزار میلیارد ریال دوم شد. عنوان سومی کارگزار برتر تالار آتی بورس کالای ایران نیز با ثبت ۲.۲ میلیون قرارداد منعقدشده به کارگزاری پیشگامان بهپرور رسید. 

کارگزاری مبین سرمایه و کارگزاری سرمایه و دانش نیز به ترتیب مقام چهارم و پنجم معاملات تالار مذکور را به دست آوردند.

  •