به گزارش اکونا پرس،

خودروی بسترن b50 در سال 1394 وارد بازار ایران شده و یک سال بعد نسخه فیس‌لیفت آن به بازار معرفی شد. متاسفانه حضور رقبای جدی اروپایی، کره‌ای و ژاپنی، باعث شد که این سدان چینی باوجود کیفیت مناسب‌تر نسبت به سایر رقبای هم‌وطن چندان موفق نبوده و دو سال بعد با توقف تولید مواجه شود. البته شرکت بهمن با عرضه محصول دیگری از این شرکت یعنی بسترن b30 بار دیگر شانس خود را امتحان کرده و موفق هم شد. در این مقاله تلاش می‌کنیم با معرفی کامل این سدان چینی، چراغ راهی در خرید خودروهای دست‌دوم برای شما روشن کنیم.

 

طراحی بسترن b50

طراحی خارجی بسترن B50 نتیجه تلاش شرکت ایتالیایی ایتال است که آن را کاملا در سطح رقبای اروپایی خود قرار می‌دهد. هرچند که در طراحی این خودرو نیز رد پای کپی‌برداری به چشم می‌خورد اما می‌توان آن را نمونه موفقی دانست. استفاده از خطوط برجسته در طول بدنه، خروجی دوگانه اگزوز و طراحی جذاب چراغ‌ها از نقاط قوت طراحی بسترن b50 است که آن را شبیه خودروهای لوکس کرده است.

ازنظر طراحی داخلی نیز، طراحان بسترن b50 بسیار موفق‌تر از سایر هم‌وطنان خود عمل کرده‌اند. طراحی متفاوت دریچه تهویه متناسب با لوگوی شرکت، کلیدهای کنترلی روی فرمان و به‌روزتر شدن کلیدهای زیر صفحه‌نمایش نقاط مثبت طراحی داخلی این خودروست. همچنین فضای باز کابین برای استفاده سرنشینان بلندقد کاملا مناسب بوده و به‌راحتی 5 فرد بزرگ‌سال را در خود جای می‌دهد. به‌طورکلی از منظر طراحی می‌توان گفت بسترن b50 دارای نقاط قوت بسیاری است که آن را یک سر و گردن بالاتر از رقبای هم‌دوره خود نگه می‌دارد.

امکانات رفاهی بسترن b50

در فضای داخلی بسترن b50 همه‌چیز در سر جای خود قرار دارد. از منظر امکانات رفاهی نمی‌توان آن را هم‌ردیف خودروهای اروپایی و آسیایی رقیب دانست اما خریداران خودرو از تجهیزات رفاهی آن ابراز رضایت کرده‌اند. وجود امکاناتی چون سیستم صوتی مجهز، کلیدهای کنترل در دسترس، آینه‌های جانبی برقی مجهز به گرم‌کن، تهویه دوگانه اتوماتیک مجهز به سنسور خورشید، کامپیوتر سفری و نمایشگر اطلاعات خودرو، صندلی‌های راحت و صندلی برقی راننده قابل تنظیم در 6 جهت نشان‌دهنده ضعف بسترن b50 در این بخش است.

یکی از نقاط قوت بسترن b50 سیستم تعلیق و هندلینگ منحصربه‌فرد در میان خودروهای چینی است. استفاده از سیستم تعلیق مستقل و سیستم دوبل با میل موج‌گیر در جلو در کنار سیستم چند بازو با میل تعادل در عقب باعث شده است که عملکرد بسترن b50 در جاده‌های ناهموار و سر پیچ‌ها کاملا مناسب بوده و آزاری به هیچ‌یک از سرنشینان وارد نکند. در مقابل عملکرد عالی سیستم تعلیق، ارتفاع این خودرو از سطح زمین مناسب نبوده و در جاده‌های ناهموار و دست‌اندازهای بلند ایرانی، کف ماشین به سطح خیابان برخورد می‌کند.

مشخصات فنی بسترن b50

قلب تپنده بسترن B50 یک پیشرانه تنفس طبیعی 4 سیلندر 16 سوپاپ است که دارای حجم 1600 سی‌سی، قدرت 109 اسب بخار در 6500 دور در دقیقه و گشتاور 155 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه است. بهره‌گیری از جعبه‌دنده 6 دنده اتوماتیک از تیپ ترونیک و سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل جلو شتاب صفر تا صد 11.5 ثانیه را برای بسترن B50 به ثبت رسانده است. فضای باک حدود 60 لیتری و مصرف سوخت ترکیبی 9 لیتر در هر 650 کیلومتر شما را به توقف در یک پمپ‌بنزین وامی‌دارد. همچنین سازگاری موتور با بنزین یورو 4 باعث می‌شود که نگران خرابی زودهنگام آن به دلیل ناسازگاری با بنزین ایرانی نباشید.

ایمنی

بسترن b50 مثل سایر هم‌وطنان خود در تست‌های ایمنی بین‌المللی مورد آزمایش قرار نگرفته است. بااین‌وجود دانستن اینکه بسترن b50 دارای 4 کیسه هوا، سیستم مدیریت پایداری خودرو، ترمزهای دیسکی در جلو و عقب، ترمز TCS، ABS و EBD، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، کمربند ایمنی پیش کشنده، سنسور فشار باد تایرها، فرمان تلسکوپی، آینه وسط کروماتیک، کروز کنترل و سنسورهای پارک است، می‌تواند تا حدی بیانگر قدرت ایمنی آن باشد. باوجود نقاط ضعف بسترن b50 درزمینه تجهیزات ایمنی، گزارش‌های کاربران حاکی از آن است که این خودروی چینی دارای ایمنی مناسبی در میان خودروهای هم‌قیمت است.

نظر کارشناسان و دیدگاه کاربران

نمرات بالای کاربران و کارشناسان در بخش‌های مختلف نشان‌دهنده کیفیت بسترن b50 و به‌خصوص نسخه فیس‌لیفت آن در مقایسه با سایر رقبای هم‌وطن خود است. بررسی نظر کاربران و کارشناسان حتی خبر از رقابت تنگاتنگ این خودروی چینی با رقبای فرانسوی، ژاپنی و کره‌ای در بازار دست‌دوم می‌دهد. از منظر آمار و ارقام کسب نمره 60 در بخش رانندگی و کیفیت فنی، 70 در بخش طراحی، 65 در بخش فضای داخلی و امکانات آن، 65 در بخش کیفیت و 60 در بخش ارزش خرید نشان‌دهنده این است که برخلاف تبلیغات و تصور موجود، بسترن B50 خودرویی محبوب و باکیفیت است که در زمان عرضه با بداقبالی مواجه شده است. البته کمبود قطعات و گمنام بودن برند تولیدکننده نیز از عوامل تأثیرگذار در فروش ناموفق بسترن b50 بوده است.

کلام آخر

بسترن b50 یک خودروی متفاوت چینی است که آن را به رقیبی برای خودروهای اروپایی تبدیل می‌کند. بهره‌گیری از متخصصان ژاپنی در طراحی گیربکس و موتور، استفاده از پلتفرم مزدا 6 و به‌کارگیری تجربه مهندسان ایتالیایی دلایلی است که بسترن b50 را در رده‌های بالاتری نسبت به هم‌وطنان خود قرار می‌دهد. باوجود نقاط مثبت موجود در این خودرو، کیفیت ضعیف خدمات پس از فروش، برند گمنام و کمبود قطعات به‌اضافه رقبای گردن‌کلفت بازار فروش بسترن b50 را کساد کرد. بااین‌حال بسیاری از کاربران ادعا کرده‌اند که خرید بسترن b50 و نسخه فیس‌لیفت آن نظر آنان را نسبت به خودروهای چینی عوض کرده است.

بسترن b50 در زمان عرضه خود تبدیل به خودروی محبوبی نشد و با توقف تولید مواجه شد اما معدود افرادی که ریسک خرید این خودروی چینی را قبول کردند، نه در مسافرت‌های شهری و نه در جاده‌های برون‌شهری از عملکرد آن ناامید نشده‌اند. نکته قابل‌توجه دیگر نیز این است که باوجود بازار راکد خودروهای دست‌دوم چینی، بسترن b50 از بازار خوبی برخوردار بوده و روی دست خریداران نمی‌ماند. به نظر می‌رسد که تلاش بعدی برای ورود نسل جدید این خودرو می‌تواند تلاشی موفقیت‌آمیز باشد.