به گزارش اکونا پرس،

حدود یک دهه است که گزارشهای صندوق بین المللی پول  و بانک جهانی  ایران را با وجود شدیدترین تحریم ها اقتصاد شانزدهم تا بیست و دوم جهان معرفی می کند. یعنی جایگاه ایران در بین ۲۰ اقتصاد برتر دنیا قرار دارد اما مبنای این گزارش ها  رقم جی دی پی(GDP) یا همان تولید ناخالص داخلی ایران است.

 اصولاً به مجموع ارزش خدمات و کالاهایی که در بازه زمانی یک ساله در کشور تولید می‌شود واحد جی دی پی یا همان تولید ناخالص داخلی می گویند  که به رغم اغلب کارشناسان یک ملاک کاملاً مشخص و خوب برای تشخیص قدرت اقتصادی  هر کشوری است.اما بر اساس آخرین گزارش های صندوق بین‌المللی پول  در سال ۲۰۲۱ رقم تولید ناخالص داخلی ایران به عدد ۶۵۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار  برسد.

 در صندوق بین المللی پول، بانک جهانی و  دیگر موسسات  از یک روند دیگری برای محاسبه قدرت اقتصادی یک کشور استفاده می شود  بر این اساس تولید ناخالص ملی بر اساس قدرت خرید سنجیده می شود که در آن تهیه سبد کالا به صورت یکسان در همه کشورها مانند گوشت مرغ نرخ، سبد کالاهای اساسی بر اساس پول ملی  محاسبه می شود.گفتنی است محاسبه تولید ناخالص داخلی بر اساس قدرت خرید بر حسب دلار در نظر گرفته می شود.

 بر اساس پیش بینی صندوق بین المللی پول رتبه ایران از نظر تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۰ در بین ۲۰ کشور اول جهان و رتبه نوزدهم قرار دارد و از نظر تولید ناخالص داخلی بر اساس قدرت خرید ایران در رتبه شانزدهم جهان ایستاده است.

 اما جالب است که بدانید که در برهه کنونی ایران در تحریم نفتی قرار دارد و خیلی از مسئولین بسیاری از مشکلات حال حاضر اقتصاد کشور را منوط به رفع تحریم های نفتی می دانند. اما طبق آمار سهم نفت ایران از تولید ناخالص داخلی حدود  ۲۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار  و در حدود ۵ درصد است.ما بقی تولید ناخالص داخلی به بخش کشاورزی صنعت خدمات و رفاه میرسد.