در این مقاله قصد داریم شما را با انواع بیمه تکمیلی و شرایط برخورد از آن آشنا کنیم که شامل سه نوع بیمه تکمیلی انفرادی، بیمه تکمیلی خانواده و بیمه تکمیلی گروهی یا بیمه تکمیلی برای شرکت‌ها می‌باشد.

بیمه درمان تکمیلی به بیمه‌گزار کمک می‌کند تا بتواند از خدمات و امکانات پزشکی با هزینه‌های کمتری بهره ببرد، درواقع هزینه‌های مازاد درمانی را تا سقف تعهدات خود می‌پردازد.

پوشش‌های بیمه تکمیلی شامل موارد زیر می‌باشد:

هزینه‌های بستری، خرید اروتز و پروتز،  دندان‌پزشکی، هزینه‌های آمبولانس، هزینه‌های خرید عینک و سمعک، ، زایمان، هزینه‌های پاراکلینیکی، پهزینه‌های عمل‌های جراحی‌های خاص، پرداخت هزینه‌های جراحی عیوب انکساری چشم، هزینه عمل‌های سرپایی، پ برای بلایای طبیعی، هزینه‌های ویزیت و دارو به همراه خدمات اورژانس، پرداخت هزینه تست غربالگری.

چطور بیمه تکمیلی بخرید؟

برای خرید بیمه تکمیلی باید شرایط دریافت بیمه تکمیلی را داشته باشید. همه افرادی که به سن قانونی رسیده باشند می‌توانند بیمه درمان تکمیلی انفرادی و یا بیمه درمان خانواده را خریداری کنند. همچنین به فرم‌های مربوطه پاسخ درست بدهند و در صورت لزوم آزمایش‌های مربوط به بیمه تکمیلی را انجام دهند. در نهایت بیمه‌گزار باید حق بیمه تعیین‌شده را مطابق با قانون حق بیمه درمان تکمیلی پرداخت کند. همچنین هنگام خرید برخی پوشش‌ها باید حواستان به دوره انتظارشان نیز باشد یعنی تا موقعی که این مدت زمان مشخص به پایان نرسد، امکان این که از آن پوشش استفاده کنید را ندارید.  اگر می خواهید بدانید که چطور بیمه تکمیلی شویم، مقاله مورد نظر را در بلاگ ما بخوانید.

برای خرید بهتر بیمه‌نامه بهتر است با انواع بیمه تکمیلی آشنا شوید که به سه صورت به بیمه‌گزار ارائه می‌شود:

  • بیمه تکمیلی انفرادی: که همه افراد می‌توانند آن را تهیه کنند. در این بیمه حق بیمه پرداختی بالاتر است اما سطح و کیفیت پوشش‌ها دقیقاً مثل بیمه درمان گروهی به بیمه‌گزار ارائه می‌گردد.
  • بیمه تکمیلی گروهی: بیمه تکمیلی گروهی شامل شرکت‌ها و سازمان‌هایی می‌شود که مجموعه‌های کاری بالاتر از 50 نفر داشته باشند، باید حق بیمه‌های تأمین اجتماعی این افراد از یک محل رد شده باشد، بعد از آن همگی این کارکنان، به درخواست کارفرما می‌توانند بیمه درمان تکمیلی را دریافت کنند و همچنین اعضای خانواده خود را نیز تحت این پوشش قرار دهند. در این حق بیمه پرداخت‌شده کمتر از انواع دیگر بیمه‌نامه‌ها است.
  • بیمه تکمیلی خانواده: در این بیمه فرقی نمی‌کند چند نفر باشید، می‌توانید از آن استفاده کنید. حق بیمه‌ای که در این نوع بیمه پرداخت می‌کنید اندکی بیشتر از بیمه درمان گروهی می‌باشد اما پوشش‌های آن کمتر است. پوشش‌های این طرح، مشابه با بیمه درمان انفرادی می‌باشد.

مزایای بیمه تکمیلی خانواده

امکان پرداخت حق بیمه به‌صورت اقساط برای همه بیمه گذاران و همچنین امکان تهیه بیمه‌نامه درمان تکمیلی بدون نیاز به داشتن بیمه پایه وجود دارد.

شرایط کلی بیمه درمان تکمیلی خانواده چگونه است؟

در همه بیمه نامه‌ها هر عضو خانواده که بیمه شده، باید حق بیمه جداگانه‌ای را بپردازد. همچنین ارائه بیمه درمان تکمیلی دارای محدودیت سنی است، بنابراین قبل از اینکه اقدام به خرید بیمه کنید باید از شرایط سنی شرکت بیمه ارائه‌دهنده پوشش‌های بیمه درمان خانواده اطلاع داشته باشید.

مدارک لازم برای خرید بیمه تکمیلی

کپی از مدارک شناسایی مثل شناسنامه و کارت ملی بیمه‌گزار، همچنین تهیه و تکمیل فرم بیمه تکمیلی برای ثبت‌نام و ارائه تصاویر از بیمه درمان پایه می‌باشد. در مورد بیمه تکمیلی شرکتی، پس از انتخاب طرح و گرفتن نرخ آن، باید فایل اکسل مشخصات اسامی بیمه‌شدگان و همین‌طور لیست تأمین اجتماعی را برای تنظیم قرارداد برای شرکت بیمه ارسال کنید.

مزایای بیمه تکمیلی

  • بیمه‌های درمانی پایه برای دندانپزشکی خدمات محدودی را ارائه می‌دهند بنابراین بیمه‌های تکمیلی کمک بسیاری در جبران هزینه‌های سنگین دندانپزشکی به شما خواهند کرد.
  • امکان استفاده از خدمات بیمارستان‌ها و مراکز درمانی خصوصی طرف قرارداد با بیمه‌های تکمیلی وجود خواهد داشت.
  • هزینه‌های نازایی و زایمان توسط بیمه تکمیلی پرداخت می‌شود.

معایب بیمه تکمیلی

  • دوره انتظار این بیمه‌نامه در برخی از پوشش‌ها مثل بستری و جراحی طولانی است که شاید مشکل‌ساز شود.
  • بخشی از هزینه‌های درمان را باید بیمه‌گذار پرداخت کند.
  • داشتن سقف تعهدات در پرداخت خسارت بیمه نامه‌های تکمیلی یکی دیگر از محدودیت‌های بیمه‌نامه تکمیلی است.

نتیجه‌گیری

باتوجه‌به مطالب ذکر شده در این مقاله شما می‌توانید به‌آسانی بیمه موردنظر خود را خریداری کنید.

بهترین نحوه بیمه شدن، بیمه درمان گروهی است که افراد شاغل می‌توانند سایر اعضای خانواده را نیز تحت پوشش قرار دهند و از مزایای بیمه تکمیلی بهره‌مند شوند.