به گزارش اکونا پرس،

کانون افتا با هدف بهبود برنامه پنج‌ساله هفتم توسعه و هماهنگی هرچه بیشتر آن با سند چشم‌انداز  با ارسال نامه‌ای به مسئولان کشوری، ابعاد مثبت و نکات منفی این برنامه را مورد واکاوی قرار داد و ضمن اشاره به نقاط قوت این برنامه، راهکارهایی برای بهتر شدن محتوای این برنامه در جهت عملیاتی‌شدن آن ارائه کرد.

در بخشی از این نامه آمده است: «طراحی برنامه هفتم توسعه بدون ارزیابی عملکردها و بررسی دلایل عدم توفیق برنامه‌های توسعه پیشین امکان تکرار اشتباهات را فراهم می‌سازد. قوانین برنامه‌های توسعه در کشور تا کنون نتوانسته‌‌اند زمینه‌ساز تحقق اسناد بالادستی همچون «سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404» باشند. اهداف در برنامه ششم توسعه حدودا بین ۳۰  تا ۵۰ درصد محقق شده‌اند و برای اینکه در برنامه هفتم هم گرفتار همین موضوع نشویم لازم است که بررسی دقیقی روی این موضوع داشته‌باشیم و دلایل آن را بررسی کنیم و در برنامه هفتم به کار ببندیم.

از این رو گزارشی تهیه کرده‌ایم تا بتوانیم نقاط قوت و نقاط ضعف برنامه هفتم توسعه را پیش رو قرار دهیم و راه اجرایی شدن این برنامه را هموار کرده و با درس آموختن از تجربه‌های پیشین، احتمال تکرار اشتباهات قبلی را کاهش دهیم.»

رفع تعارضات میان احکام برنامه با مصوبات و قوانین بالادستی، تاکید بر ماموریت‌گرا و مسئلة محور بودن برنامه، اولویت‌های‌گذاری‌های دقیق و شفاف و ضرورت تعریف یک نظام کنترل و نظارت مداوم بر نحوه اجرای برنامه ازجمله مواردی است که کانون افتا در این نامه بر روی آنها تاکید داشته‌است.

در نگاه مقایسه‌ای این برنامه با برنامه‌های پیشین، کانون افتا به کمّی نبودن این برنامه اشاره کرد و اذعان داشت که برای داشتن امکان مقایسه و برآورد پیشرفت، وجود شاخص‌های‌کمّی ضروری به‌نظر می‌رسد. همچنین در این برنامه نقش‌های بسیاری به وزارت ارتباطات محول شده است و نقش مرکز ملی و شورای عالی فضای مجازی بسیار کمرنگ دیده شده‌است.

تدوین سند توسعه اقتصاد رقومی (دیجیتال) کشور، اختصاص سرفصل‌های مجزایی به شبکه ملی اطلاعات و اقتصاد دیجیتال  و تاکید بر مشارکت بخش خصوصی و نهادهای عمومی برای پیشبرد دولت هوشمند ازجمله نکات مثبت مورد توجه قرار گرفته در برنامه هفتم است که در نامه تحلیلی کانون افتا به آنها اشاره شد.

همچنین این کانون، آمادگی خود را برای هم‌فکری و مشارکت در بهبود برنامه توسعه هفتم با سایر مراجع ذی‌ربط اعلام کرد.