به گزارش اکونا پرس،

به نقل از اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران در آیین بهره برداری از مرحله اول نهضت جهادی توسعه شبکه فیبر‌نوری شرکت مخابرات ایران «نجما» دراستان مرکزی که باحضور مهندس سلطانی،مدیرعامل شرکت مخابرات ایران،استاندار مرکزی، نمایندگان مردم شهرستانهای استان در مجلس شورای اسلامی،مدیرمخابرات منطقه مرکزی و جمعی از مسوولان استانی به صورت ویدئو کنفرانس انجام شد،استاندار مرکزی در این مراسم ضمن قدردانی از تلاش‌های شبانه روزی مسولین مخابرات منطقه مرکزی در راستای اجرای طرح نجما در سطح شهرستانهای استان مرکزی افزود: توسعه زیرساخت‌های ارتباطی در همه کشورها به ویژه جمهوری اسلامی به عنوان زیربنای مدیریت رویدادها و برنامه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی به شمار می رود و یک امر انکار ناپذیر  و به شدت مورد نیاز است.

وی خاطر نشان کرد: استان مرکزی به عنوان یک استان صنعتی،در حوزه کشاورزی  نیز نقش آفرینی نموده و به دلیل موقعیت جغرافیایی، نیازمند توجه به توسعه زیرساخت‌های ارتباطاتی می باشد.فرزاد مخلص الائمه تصریح کرد: در حالیکه کشور به سمت اقتصاد دیجیتال و هوشمند سازی در حرکت  است ،دولت سیزدهم اقدامات گستره‌ای را برای این امر آغاز کرده و به طور گسترده همه فعالان این بخش و توده مردم شاهد تغییرات جهت گیری‌ها در این حوزه هستند.

وی اظهار کرد:از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون ۲۵ درصد پیشرفت شبکه اطلاعات افزایش داشته است این در حالیست که افزایش ظرفیت باند شبکه زیر ساخت، افزایش گسترش روستا به شبکه اطلاعات، افزایش زیرساخت پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی، توسعه خدمات هوشمند وشبکه فیبر نوری درکشور ازجمله اقدامات دولت سیزدهم است.

استاندار مرکزی تاکید کرد: امروز دولت، سهم قابل توجهی از درآمد خود به میزان هشت درصد را به بحث توسعه شبکه فیبر نوری اختصاص داده و طبق برنامه‌ریزی تا پایان سال ۱۴۰۴ باید ۸۰ درصد خانوارها و ۱۰۰ درصد کسب و کارها از خدمات این بستر با سرعت ۲۵ مگابایت در ثانیه استفاده کنند.

وی  گفت: پروژه فیبر نوری از جمله اقدامات مهم زیربنایی در شبکه مخابراتی کشور  محسوب می شود که در توسعه و پیشرفت کشور می‌تواند بسیار نقش آفرین باشد.مخلص الائمه افزود: پروژه توسعه فیبر نوری طرحی ملی و فراگیر است و از آنجایی که جای جای کشور و نقاط دور و نزدیک باید به این مهم دسترسی پیدا کنند این طرح نیازمند مجاهدت و حرکت جهادی و همدلی بین دستگاه‌های مسئول است.

علیرضا لطفی،مدیرمخابرات منطقه مرکزی  نیز در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفته دولت افزود: امروز مهمترین و استوارترین دلیل برگزاری این همایش،تحقق بخشیدن به دو کلید واژه پرتکرار مقام معظم رهبری از جمله امی آفرینی و خودباوری است.

وی خاطر نشان کرد:در راستای تاکید مدیرعامل محترم مخابرات ایران،در کمتر از شش ماه بیش از ۲۶۰کیلومتر فیبر شهری در ۲۲ شهر استان مرکزی طراحی و اجرا شد که با تداوم حمایت های مدیران ارشد استان و مساعدت مجموعه مدیران ستاد شرکت مخابرات ایران این عدد هرروز در حال افزایش است و انشالله تا پایان سال جاری بالغ بر ۴۰۰کیلومتر انجام خواهد شد.

لطفی با بیان اینکه در کمتر از ده روز در دوازده شهر استان مرکزی کار نصب و راه اندازی دوازده دستگاهolt انجام شده است یادآور شد: امروز شاهد افتتاح اجرای پروژهftth و ارایه سرویس تانوما و خدمت رسانی به مردم عزیز ۱۴شهر استان هستیم.

وی تصریح کرد: استقلال و امنیت اطلاعات و کاربر دو رکن مهم و اساسی در شبکه ملی اطلاعات می باشند به طوریکه این شبکه در تمام لایه های زیرساختی،کابری،محتوی و خدمات،شبکه ای امن و مستقل تعریف می شود.

مدیرمخابرات منطقه مرکزی ادامه داد:از نگاه دیگر شبکه ملی اطلاعات از حیث شبکه یعنی مجموعه صدها شبکه بزرگ و کوچک داخلی که در تبادل اطلاعات مورد نیاز با یکدیگر و همچنین در تبادل با هرسبکه بین المللی مثل شبکه جهانی اینترنت از داخل کشور مدیریت می شود و لذا یکی از مهمترین دستاوردهای آن امنیت اطلاعات به ویژه در حوزه کسب و کار و کاربر،اقتصاد و هرخدمتی که در مجموعه مدیریتی کشور تعریف شده،می باشد.

وی گفت:در گام دوم با دستور دیگری به نام نهضت جهادی مخابرات ایران،پروژه ای به نام«نجما»در سطح کشور آغاز شد که حاصل آن طی یکسال گذشته اجرای هزاران کیلومتر فیبرنوری شهری در اقصی نقاط شهرهای کوچک و بزرگ کشور عزیزمان ایران بوده است.

لطفی تاکید کرد:انشالله تا پایان سال جاری بیش از ۹۰درصد جمعیت شهری استان مرکزی تحت پوشش اینترنت پرسرعت با هدف اصلاح و ارتقاء سرعت اینترنت ،قرار خواهند گرفت.

ارتباطات ارکان اصلی توسعه

علیرضا نظری ،نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی در آیین بهره برداری از مرحله اول نهضت جهادی توسعه فیبر نوری شرکت مخابرات ایران و طرح های مخابراتی استان مرکزی  نیز اظهار کرد: ارتباطات از ارکان اصلی توسعه در کشور به ویژه در عصر جدید است، امنیتی ترین بخش کشور بخش شبکه ارتباطی است که امروز به جد در برنامه های دشمن در جهت ضربه در ابعاد مختلف سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و … است و هرگونه دستبرد دشمن به این حوزه به اختلال شریان اصلی کشور در ابعاد مختلف منتهی می شود.

وی افزود: قرار بود با اجرای خصوصی سازی شرکت مخابرات روند کار بهبود پیدا کند و مشکلات این حوزه به حداقل برسد اما آنچه امروز شاهد هستیم این است که در بخش هایی هنوز زیرساخت های لازم توسعه نیافته و گله مندی هایی از سوی مردم وجود دارد وبه شکلی ورشکستگی این شرکت را شاهد هستیم.

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شرکت مخابرات امروز برای تامین حقوق و رفاهیات ۵۵ هزار شاغل و ۵۵ هزار بازنشسته با مشکلاتی مواجه است. نظری اضافه کرد: در استان مرکزی ظرفیت های صنعتی و کشاورزی قابل ملاحظه ای وجود دارد و رشد صنعت مخابرات در این مسیر تعیین کننده است و امیدواریم با اجرای طرح هایی که امروز به بهرهر برداری می رسد این زمینه توسعه پیدا کند. وی تاکید کرد:  در برنامه توسعه هفتم به شبکه مخابرات توجه ویژه ای شده است.

بیاتی ،نماینده مردم تفرش،فراهان و آشتیان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: مردم در حوزه نگهداری تلفن ثابت گله مند هستند که نیاز است مخابرات برای این مهم و توجیه اقتصادی آن برنامه ریزی لازم را انجام دهد. وی افزود: در پروژه های مسکن ملی ، بنیاد مسکن متقاضی تلفن ثابت است و این نیز به عنوان یک نیاز نیازمند برنامه ریزی است. نماینده مردم تفرش،فراهان و آشتیان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: آنتن دهی در برخی روستاها و نقاط بین شهری و … با مشکل مواجه است که برای این موضوع باید تدبیر لازم اتخاذ شود.