به گزارش اکونا پرس،

در شرایطی که استفاده از یک دستگاه برای دو هدف متفاوت، رایج‌تر از همیشه شده است بحث حفظ و امنیت داده‌ها و اطلاعات شخصی هم مهم‌ و ضروری‌تر از همیشه به نظر می‌رسد.

در این موقعیت‌ها معمولا جداسازی اطلاعات شخصی و کاری از یکدیگر و قرار دادن آنها در فضاهای جداگانه اهمیت پیدا می‌کند. این امر شاید در نگاه اول موضوع ساده‌ای به نظر برسد؛ اما، می‌تواند برای اطلاعات محرمانه شرکت‌‎ها خطرناک باشد. از منظر امنیت اطلاعات، زمانی که بخواهید ایمنی داده‌های موجود در یک گوشی یا تبلت هوشمند را افزایش دهید، بدون شک «جداسازی» یک راهکار موفق خواهد بود. اکنون این سوال پیش می‌آید که آیا می‌توان بدون مشکل از یک گوشی واحد برای نیازهای مختلف استفاده کرد؟

مسئله اصلی این سوال، جلوگیری از تداخل بین داده‌های شخصی و حرفه‌ای در عین گرفتن کاربری متفاوت از یک گوشی است. سامسونگ با درک چالش‌های مربوط به تعادل کار و زندگی، ابزارها و ویژگی‌های هوشمند فراوانی را به دستگاه‌های خود اضافه کرده تا کاربران دچار مشکل نشوند.  

در وهله اول توصیه می‌شود برای کم شدن احتمال اشتباه، با کمک جداسازی اطلاعات به آنها سروسامان دهید. سپس تدابیر نرم‌افزاری و سخت‌افزاری پیاده شده در گوشی‌ها و تبلت‌های هوشمند وارد میدان می‌شوند تا در عین محافظت از اطلاعات مهم، فضای مناسبی را برای کارکردهای متنوع فراهم کنند. بدین ترتیب، تداخل ناخواسته فعالیت‌ها به حداقل خواهد رسید.

در ادامه این مطلب نکته‌ها و ترفندهایی را معرفی کرده‌ایم که به شما کمک می‌کند تا ضمن سامان‌دهی به داده‌های گوشی خود از اطلاعات شخصی و کاری‌تان محافظت کنید.

۱-چیدمان دستی

اولین و ساده‌ترین استراتژی سازماندهی برنامه‌ها در یک گوشی یا تبلت هوشمند، این است که آنها را بر اساس موضوع یا نیاز خود در صفحه‌های مختلفی بچینید. کافی است هر صفحه را به دسته‌بندی خاصی مانند: بازی، شبکه‌های اجتماعی، فایل‌های شخصی و ... اختصاص دهید. در این صورت همیشه می‌دانید که هر صفحه میزبان چه نوع برنامه‌هایی است و دیگر در زمان کار سهوا به سراغ برنامه‌های شخصی خود نمی‌روید.

۲- تنظیم عملکرد برنامه‌ها

نسخه پیشرفته Samsung Bixby Routines قابلیتی است که به شما امکان می‌دهد تنظیمات کاری و شخصی متفاوتی را روی برنامه‌ها اعمال کنید. به ‌سادگی می‌توانید برای فعالیت‌های روزانه خود یک روتین خاص تعریف کرده و رویکرد متفاوتی در استفاده از برنامه‌ها اتخاذ کنید. هر کدام از این روتین‌ها می‌توانند در زمان مشخصی فعال شوند، دسترسی برنامه‌ها را محدود کرده و یا اینترنت را خاموش کنند. بدین ترتیب روتین‌های کاری و سرگرمی شما تداخلی با یکدیگر نخواهند داشت.

۳- اشتراک‌گذاری خصوصی

قابلیت اشتراک‌گذاری خصوصی سامسونگ یک ویژگی بسیار کاربردی است که علاوه بر مجزا کردن فایل‌های شخصی و کاری شما، امنیت داده‌های‌تان را نیز به خوبی تامین می‌‎کند. Private Share تمامی اطلاعات گوشی هوشمند شما را به صورت ایمن رمزگذاری کرده و به‌نوعی محافظ حریم خصوصی‌تان است. به کمک این ویژگی می‌توانید برای اطلاعاتی که به اشتراک می‌گذارید، مخاطب مشخصی تعیین کنید و تصمیم بگیرید چه کسی، در چه زمانی، چه محتوایی را ببیند.

4- پیام‌رسان مجزا

اگر برای شما هم پیش آمده که پیام شخصی خود را برای فرد اشتباهی ارسال کنید، باید بدانید که یک راه‌حل ساده‌ برای جلوگیری از تکرار آن وجود دارد. بهترین کار در چنین مواردی، جدا کردن بستر پیام‌رسان‌ها و کمک گرفتن از ویژگی Dual Messenger سامسونگ است. این قابلیت به شما امکان می‌دهد برای برنامه‌های خاص گوشی‌تان، دو فضای جداگانه ایجاد کرده و حساب‌های کاری و شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی یا پیام‌رسان‌های مختلف را مجزا کنید. وقتی Dual Messenger فعال است، یک برنامه با دو دسترسی جدا دارید که به‌راحتی قادرید یکی از آنها را به حساب کاری و دیگری را به صفحات شخصی خود اختصاص دهید.

۵- مدیریت دستگاه موبایل

اگرچه صرف جداسازی داده‌‎های شخصی و کاری می‌تواند بسیار مفید باشد؛ اما لزوما نگرانی‌های امنیتی را برطرف نمی‌کند. برخی کسب‌وکارها از سرویس‌های مدیریت دستگاه موبایل (MDM) برای ایجاد فضای کاری امن و جدا کردن داده‌های حیاتی استفاده می‌کنند. این راهکار امنیتی به گوشی و تبلت هوشمند شما اجازه می‌دهد تا داده‌های خود را در یک پروفایل جداگانه ذخیره کند. به کمک این فضاهای ایمن، در کنار مجزا کردن اطلاعات‌تان، امنیت آنها حفظ می‌شود.

۶- گاوصندوق سامسونگ

Samsung Knox راهکار امنیتی مبتنی بر سخت افزار سامسونگ است که فضای جداگانه‌ای به ذخیره اطلاعات حساس کاربر روی گوشی‌های هوشمند اختصاص می‌دهد. یکی از بخش‌هایی که از دل این راهکار متولد شده، Knox Vault نام دارد. این پلتفرم امنیتی یکپارچه، با جداسازی حساس‌ترین اطلاعات کاربران از سایر محتواها، جدیدترین و پیشرفته‌ترین سطح حفاظت از داده‌های محرمانه را در اختیار آنها قرار می‌دهد. اطلاعات مهمی از قبیل رمزهای عبور، داده‌های بیومتریک، کارت‌های اعتباری، گواهینامه‌های دیجیتال، کلیدهای خصوصی و مواردی از این دست توسط پروتکل ویژه Knox Vault به حافظه امن و جداگانه‌ای منتقل شده و به صورت رمزگذاری‌شده ذخیره و محافظت می‌شوند.

۷- پوشه امن

با پوشه امن سامسونگ، جدا کردن اطلاعات کاری و شخصی شما آسان‌تر از همیشه خواهد بود. Secure Folder قابلیت گوشی‌های گلکسی برای ذخیره‌سازی اطلاعات در فضایی جداگانه از سایر اپلیکیشن‌ها و برنامه‌هاست. این راه‌حل ساده و رایگان از طریق رمز عبور، الگوی ترسیمی یا احراز هویت بیومتریک دستگاه، قفل شده و در فضای ذخیره‌سازی امن آن قادرید دسترسی به داده‌های مهم خود را سفارشی‌سازی کنید. برنامه‌ها و سایر محتواهای شخصی از جمله سند، عکس و ویدیو را در این پوشه بریزید و آنها را از موارد کاری جدا کنید. برنامه‌ها و داده‌های موجود در پوشه امن، در برابر حملات سایبری ایمن هستند و می‌توان بدون نگرانی در فضای ابری از آنها پشتیبان‌گیری کرد.

در دنیای امروز که حفاظت از اطلاعات خصوصی یک اولویت اساسی محسوب می‌شود، متخصصان سامسونگ به‌درستی متوجه حساسیت‌های مربوط به جداسازی داده‌ها در گوشی‌های هوشمند هستند و راهکارهای حفاظتی متناسبی ارائه می‌دهند. بهره‌مندی از ابزارها و روش‌های ارائه شده، به کاربران کمک می‌کند تا به‌خوبی اطلاعات خود را در دو محیط جداگانه مدیریت کنند و از دنیای دیجیتال با امنیت و راحتی بیشتری استفاده کنند. بدین ترتیب، احتمال ارسال یک فایل غیرکاری به همکار یا مدیرتان به حداقل خواهد رسید.