گوش دادن به موسیقی برای هر فرد با هر سلیقه و دیدگاهی لذت بخش یا شادی آفرین بوده و حال و هوای او را تغییر می دهد. اسپیکر یا بلندگو دستگاهی است که این نیاز را به خوبی پوشش می دهد. فناوری به کار رفته در تولید این پخش کننده های صدا با گذر زمان دستخوش تغییرات زیادی شده و سبب شده که این دستگاه ها شکل ها و ابعاد متنوعی به خود بگیرند.

در عصر حاضر تنوع اسپیکرهایی که بر اساس فناوری و تکنولوژی جدید تولید شده اند، به اندازه ای زیاد شده که خرید و انتخاب این دستگاه های دوست داشتنی را برای خریداران چالش برانگیز و دشوار ساخته است. به همین منظور قصد داریم در این مطلب به معرفی انواع اسپیکرها و بیان مشخصه هر یک از آنها بپردازیم. با مطالعه این مقاله با مدل های مختلف این پخش کننده های صدا بیشتر آشنا شده و خرید آگاهانه تری را تجربه خواهید کرد.

آشنایی با انواع اسپیکر و کارایی آنها

اسپیکرها بر اساس نحوه عملکرد، شکل ظاهر، موقعیت قرارگیری و ... مدل های مختلفی دارند. بر اساس نحوه عملکرد، این صدا پخش کن ها در انواع زیر موجود هستند:

  • اسپیکرهای دیافراگمی: در این دستگاه ها با لرزش دیافراگم توسط امواج صوتی، صدا تولید می شود.
  • اسپیکرهای تقویت شده (فعال): اسپیکرهای فعال با داشتن آمپلی فایر (تقویت کننده) داخلی به تغذیه برقی نیاز نداشته و به طور مستقیم به میکسر وصل می شوند.
  • اسپیکرهای تلفیقی: این نوع بلندگوها با تلفیق و ترکیب چند نوع باند یا اسپیکر به انتقال و کیفیت صدا بهبود بخشیده اند.
  • اسپیکرهای کم‌انرژی (ساب‌ووفر): از این نوع بلندگو ها در تولید صداهای بم و فرکانس پایین استفاده می شود. ایجاد عمق در صدا در سیستم های پرتابل یا سینمای خانگی به کمک این دستگاه ها امکان پذیر شده است.

در ادامه قصد داریم  به معرفی انواع اسپیکرها از نظر نحوه عملکرد یا موقعیت قرارگیری آنها بپردازیم. پس با ما همچنان همراه بمانید.

اسپیکر سقفی

اسپیکرهای سقفی، در سبک معماری مدرن ساختمان های امروزی جای خود را به خوبی باز کرده اند. قیمت بالا و نصب دشوار این دستگاه ها، وجود نصاب را برای راه اندازی آنها لازم و ضروری کرده است. در ساختمان هایی با متراژ پایین که برای قرار دادن اسپیکر فضای کافی نداشته یا تالار های برگزاری جشن ها، اسپیکر سقفی توکار بهترین انتخاب خواهد بود.

22

اسپیکرهای دیواری

اسپیکرهای دیواری نوع دیگری از پخش کننده های صدا هستند که برخلاف اسپیکر سقفی، نصب ساده تری داشته و بدون نصاب نیز قابل راه اندازی و اجرا می باشند. تنها نقطه ضعف این دستگاه ها در مقایسه با نوع توکار آنها، سیم ها و کابل هایی است که در معرض دید قرار داشته و قابل مخفی سازی نیستند.

اسپیکر ماهواره ای

نوع دیگری از بلندگوها، به مدل ماهواره ای معروف هستند که با سیم بوده و برای راه افتادن و پخش صدا به ساب‌ووفرها وابسته هستند. نصب ساده، ظاهر زیبا، داشتن قابلیت نصب بر روی دیوار و سقف و سازگاری با هر سیستم و دستگاهی، از جمله مزایای این نوع اسپیکر هستند.

پخش کننده های صدا از نوع ایستاده

یکی از محبوب ترین نوع اسپیکرها، نوع ایستاده آن می باشد. این دستگاه در سایزهای مختلف موجود بوده، صدا را در کل فضا به خوبی پخش کرده و به بهبود و تقویت صدای تلویزیون و سینمای خانگی شما نیز کمک می کند. با داشتن این دستگاه همه کاره، یک سیستم صوتی نسبتا خوب با کنترل از راه دور، برای مهمانی های کوچک خانوادگی یا جشن تولدهای خود در دست خواهید داشت.

اسپیکر سایدبار

اسپیکر سایدبار که به اسپیکر نواری نیز معروفند، ابعاد کوچک و ظاهر زیبایی داشته و بر روی میز یا جلوی تلویزیون به خوبی جای می گیرد. این دستگاه پخش کننده صدا تلفیقی بوده و از باندهای کوچکتری به نام های توییتر و ووفر تشکیل شده است. اتصال این دستگاه به سیستم های صوتی و تلویزیون به صورت بلوتوثی یا از طریق ورودی های HDMI برای سیستم بازی های ویدیویی PS4 امکان پذیر می باشد.

پخش کننده صدا از نوع بلوتوثی

از دیگر اسپیکرهای پرکاربردی که از طریق بلوتوث، وای فای و NFC به سیستم های اجرا کننده موسیقی، گوشی های تلفن همراه، سینمای خانگی و ... متصل می‌شوند، اسپیکرهای بلوتوثی هستند. این دستگاه ها در اندازه، شکل و قدرت پخش صدا بسیار متنوع هستند. از این بلندگوها در هر مکان و موقعیتی می توان استفاده کرد. نوع کوچک این دستگاه ها، در کیف دوشی جای گرفته و به سادگی قابل حمل و جابجایی هستند.

26

اسپیکر بلوتوثی

نکاتی که در زمان خرید اسپیکر باید به آنها توجه داشت

در زمان خرید اسپیکر، در ابتدا باید به معیارهای انتخاب خود توجه داشته باشید. در این صورت دامنه انتخاب خود را محدودتر ساخته و دستگاهی مناسب و هماهنگ با سیستم صوتی خود بر می گزینید. از جمله المان هایی که باید در نظر داشت می توان موارد زیر را برشمرد:

  • توان و قدرت خروجی: این فاکتور بیانگر توانایی اسپیکر در پخش صدا می باشد. هر چه توان و قدرت خروجی دستگاه بیشتر باشد، صدای خروجی، بلندتر، قوی تر و با کیفیت بالاتر پخش شده و شنیده می شود.
  • میزان حساسیت: میزان حساسیت نشان دهنده میزان صدایی است که یک بلندگو با یک وات توان خروجی قادر به تولید آن می باشد. از اسپیکرهایی با حساسیت بالا در محیط های بزرگ و باز که جمعیت بیشتری در آن ساکن هستند، استفاده می شود.
  • امکانات و اتصالات تعبیه شده در دستگاه: اسپیکرهای امروزی به شیوه های مختلفی به سیستم های صوتی متصل می شوند. همراه با برخی از این دستگاه ها، تجهیزات و اتصالات خاص دیگری نیز عرضه می شود که توجه به آنها خرید را ساده تر می سازد . هر فرد بسته به نیاز و نوع استفاده ای که از دستگاه خود دارد، گزینه مناسب را برمی گزیند.

از دیگر معیارهای انتخاب اسپیکر می توان به مقدار مقاومت دستگاه، تابع صوتی، پاسخ فرکانسی اسپیکر، سایز و ظاهر و بازده دستگاه اشاره کرد.

سخن آخر

در فروشگاه های مختلف، انواع اسپیکرها عرضه شده و به فروش می رسند. هر یک از این دستگاه ها با داشتن مشخصه های خاص، کاربردهای ویژه ای داشته و برای پخش صدا در محیط های خاصی مناسب می باشند. در این مقاله سعی کردیم شما را با انواع این دستگاه ها و مشخصه های آنها آشنا کنیم تا به شما در داشتن یک خرید آگاهانه و مناسب یاری رسانیم.