به گزارش اکونا پرس،

نشست خبری اعضای جدید هیئت‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران باهدف توضیح اقدامات و تشریح برنامه‌های آتی با حضور خبرنگارن رسانه برگزار شد.

علی حکیم‌ جوادی، رییس هیئت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، که پیش از این سابقه سال‌ها حضور در دولت و وزارت ارتباطات را هم دارد رییس این هیئت مدیره است که در این نشست درباره حضورش در یک نهاد صنفی اینطور توضیح داد: «در این حدود ۱۰ سالی که از حضور در دولت فاصله گرفته بودم، با مطالبات و دغدغه‌های صنفی آشناتر شدم و حالا در یک سازمان صنفی قرار گرفته‌ام تا در راستای تنظیم روابط بین صنف و دولت تلاش کنم.»

به گفته او، بحث آموزش امنیت نیز باید جدی‌تر گرفته شود: «آموزش امنیت و توسعه فرهنگ‌سازی در این حوزه باید در کشور دنبال شود. ما هم در کمیسیون افتای سازمان نصر تهران در این زمینه برنامه‌هایی داریم چون نهضت امنیت اطلاعات یکی از موضوع‌های جدی است.»

«نهضت امنیت اطلاعات» ضرورتی است که بهناز آریا، نایب رییس دوم سازمان نصر تهران، نیز بر آن تأکید کرد و گفت:

اعلام کرده‌اند که تا سال ۲۰۲۵ جرایم رایانه‌ای سومین اقتصاد جهان بعد از آمریکا و چین خواهد شد. وقتی ما با چنین رخداد عظیمی مواجه هستیم باید آماده تمهیداتی متناسب با بزرگی این رخداد باشیم. بنابراین، نیاز به یک نهضت و جنبش امنیت اطلاعات در کشور داریم، چون بزرگترین دارایی جهان در حال حاضر دارایی اطلاعاتی است.- بهناز آریا، نایب رییس دوم سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران

آریا اهمیت داده و اطلاعات را رو به افزایش دانسته و توضیح داد: «این روزها شاهد این هستیم که نقش پلتفرم‌های ارائه‌دهنده خدمات عمومی در حال پررنگ‌تر شدن است؛ این یعنی مردم در حال وابسته‌تر شدن به فناوری اطلاعات هستند. پیش‌تر فقط سازمان‌ها و سطوح تخصصی با حوزه امنیت درگیر بودند اما الان آحاد جامعه و اطلاعات تمام مردم به موضوع امنیت وابسته شده است.»

نایب رییس دوم هیئت مدیره نصر تهران درباره توضیح داد که یکی از مسائل سال‌های اخیر کشور در حوزه امنیت این است که در زمان وقوع یک رخداد امنیتی از آن اتفاق و روش‌های مقابله با تکرار آن اتفاق باخبر نمی‌شویم و بنابراین، کشور نمی‌تواند از توان بخش خصوصی برای جلوگیری از تکرار آن اتفاق و انجام اقدامات اصلاحی استفاده کند.

او در ادامه گفت: «در مسائل مربوط به امنیت سایبری شاهد این هستیم که یک آسیب‌پذیری که سال‌ها پیش از آن ضربه خوردیم مجددا تکرار شده و از همان موضوع دوباره بار دیگر آسیب دیده‌ایم. یعنی ما از تجربه رخدادهای پیشین استفاده نکرده‌ایم تا اقدامات اصلاحی را انجام دهیم.»

نایب رییس نصر تهران یکی دیگر از چالش‌های جدی در حوزه امنیت را فرایندهای طولانی و زمان‌بر شرکت‌ها برای دریافت مجوز و هم‌چنین پراکندگی نهادهای ارائه‌دهنده مجوز عنوان کرد:

بخش خصوصی در حال حاضر به‌شدت درگیر راهروهای مجوز افتا است. شرکت‌ها به‌جای این که توانشان را برای پژوهش و اقدامات عملیاتی بگذارند، مجبورند آن را صرف رویه دریافت مجوز کنند. ملاحظات حاکمیت در خصوص مجوزها را منکر نمی‌شویم اما مطالبه سازمان ما این است که مجوزها متمرکز شوند، به‌جای مجوزهای متعدد مجوز واحد داشته باشیم، زمان اعطای مجوزها کوتاه شود و روال‌ها سریع و شفاف شود تا بخش خصوصی به وظیفه‌اش، که بازوی اجرایی حاکمیت بودن است، برسد.

بهناز آریا، نایب رییس دوم سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، کمک گرفتن بیشتر دولت از بخش خصوصی در حوزه امنیت را یکی از راهکارهای مفید برای کاهش مسائلی مانند حمله سایبری و نشت اطلاعات دانست: «این که در حوزه امنیت بخش خصوصی محرم حاکمیت باشد یکی از مطالبات سال‌های اخیر ما بوده و است. مطالبه ما این است که جایگاه مشورتی و تصمیم‌ساز در حوزه امنیت داشته باشیم. تعاملاتی هم با حاکمیت داشته و نظراتمان را منتقل کرده‌ایم اما این میزان تعامل هنوز کافی نیست.»

او اعتقاد دارد که نقش سازمان نصر تهران به‌عنوان یک تشکل صنفی شرکت در سیاست‌گذاری‌ها، آگاهی‌رسانی و بازوی اجرایی حاکمیت بودن است. به گفته او، «در حوزه امنیت به‌عنوان یک نهاد صنفی وظیفه داریم در این زمینه آگاهی‌بخشی کنیم، کمک کنیم بستری شکل بگیرد تا هرکس وظیفه‌اش را ایفا کند و در آیین‌نامه‌ها نیز تأثیرگذار باشیم.»

یکی از جدی‌ترین چالش‌هایی که کل کشور و به‌خصوص حوزه فناوری اطلاعات با آن روبه‌رو است مسئله «سرمایه انسانی» است. علی حکیم جوادی، رییس هیئت مدیره نصر تهران اعتقاد دارد یک راهکار عملیاتی برای حل چالش نگهداشت نیروی انسانی افزایش حقوق و دستمزد است که هیئت مدیره جدید نصر تهران در حال پیگیری آن است:

میزان پرداختی در بخش دولتی و خصوصی باعث شده کار در حوزه جذب و نگهداشت نیروی ماهر سخت شود. این دغدغه را باید با کمک جمیع اعضای صنف و البته همه نهادهای کشور حل کرد و راهکارهایی پیدا کنیم برای این که حداقل برای کوتاه‌مدت مانع از خروج سرمایه انسانی شویم. به‌عنوان یک راهکار عملیاتی ما بحث تعرفه‌گذاری را مطرح کردیم و به کمک سازمان برنامه و بودجه تلاش می‌کنیم قوانینی وضع کنیم که بتوانیم قراردادها را منطقی‌تر کنیم. عدد پایین قراردادها در شرکت‌های بخش خصوصی یکی از مشکلات است و افزایش این عدد به کمک دولت این چالش را حل کنیم تا نیروی انسانی را حفظ کنیم.

بهناز آریا با بیان این که بازطراحی مجدد کمیسیون‌ها و توانمندتر کردن آن‌ها برای پاسخ دادن به مسائل صنف و حل کردن مشکلات هدف هیئت مدیره جدید نصر تهران است، اقدامات در چند عرصه را محل تمرکز اصلی این سازمان در سه سال آینده دانست:

«موضوع تجارت الکترونیک، مسائل مربوط به تولیدکنندگان، مسائل مربوط به آزادکاران (فریلنسرها) و بحث تعرفه‌گذاری در نظام حقوق و دستمزد در حوزه فناوری اطلاعات همگی از مهم‌ترین مسائل روز هستند که ما در هئیت مدیره دوره هفتم سازمان نظام صنفی به‌طور ویژه روی آن‌ها متمرکز خواهیم شد.»

او همچنین اعلام کرد که از زمان تشکیل هیئت مدیره جدید کارگروه‌ها تشکیل شده‌اند و هیئت مدیره دوره هفتم تلاش می‌کند نماینده خوبی برای صنف در خصوص مطالبه‌گری از حاکمیت باشد. البته اظهارات اعضای هئیت مدیره در این نشست نشان می‌داد عمده تلاش این هیئت مدیره پیگیری مطالبات صنفی است. بهناز آریا در بخشی از صحبت‌هایش در این خصوص گفت: ما به‌عنوان یک نهاد صنفی به مسائل سیاسی وارد نمی‌شویم و ترجیحمان این است که در بخش کسب‌وکاری بمانیم. تأثیرگذاری ‌در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری و وضع آیین‌نامه‌ها هدف ما است؛ اما از برخوردها و واکنش‌های هیجانی پرهیز می‌کنیم. در وضع قوانین و آیین‌نامه‌ها ورود می‌کنیم و فکر می‌کنیم با این ورود است که می‌توانیم به کسب‌وکارها کمک کنیم و روندهای موجود در این حوزه را تسهیل کنیم.

آزاد معروفی، عضو هیئت مدیره دوره هفتم، که سابقه حضور در ادوار مختلف سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران را داشته است، در واکنش به این که این سازمان در دوره‌های مختلف مسائل تکراری را پیگیری کرده و بسیاری از موضوعات در ادوار گذشته فقط تکرار می‌شوند اما حل نمی‌شوند، گفت:«همان‌طور که مشکلات ۴۰ سال گذشته در اجتماع حل نشده در سازمان ما هم مشکلاتی وجود دارد که هم‌چنان حل نشده و ما سال‌ها است در حال پیگیری آن‌ها هستیم. ما هم آیینه‌ای از جامعه در این ۴۰ سال هستیم.»

معروفی اعتقاد دارد «مشورت نگرفتن از بخش خصوصی مشکلاتی را ایجاد کرده است اما سازمان ما در این سال‌ها تلاش کرده مطالبه‌گری کند که در بعضی موارد موفق بوده و در بعضی موارد هم نبوده است. با وجود این، ما تنها نهادی هستیم که شورای گفت‌وگو بین صنف و دولت داریم. در این سال‌ها از طریق همین شورا مسائل را دنبال کرده‌ایم و با هر دولتی که عوض می‌شود ناچار هستیم همان مسائل را تکرار و پیگیری کنیم.»

حسام اسدی، دیگر عضو هیئت مدیره دوره هفتم سازمان نصر تهران، در صحبت‌هایش بر تمرکز این تیم بر تشکیل یک هیئت مدیره داده‌محور تأکید کرد. او در اظهارات خود به نتایج به‌دست‌آمده از یک نظرسنجی از اعضای سازمان نظام صنفی تهران اشاره کرد.

در این نظرسنجی که درباره دغدغه‌های شرکت‌های عضو سازمان نصر تهران است، شرکت‌های فعال به ۶ دسته مختلف تفکیک شده‌ و مهم‌ترین دغدغه‌های هر دسته در این نظرسنجی به دست آمده است. به گفته اسدی، چالش‌های حوزه منابع انسانی چالش مشترک در تمام این شرکت‌ها بوده است.

در شرکت‌های نرم‌افزاری چالش مهم دیگر «مجوزها و الزامات متعدد» و «نبود قوانین مدون در حوزه سرمایه‌های نامشهود» بوده است. شرکت‌هایی که در حوزه تأمین، تولید و شبکه فعالیت می‌کنند هم در این نظرسنجی اعلام کرده‌اند که «عدم امکان پیش‌بینی نرخ ارز» و «تأمین و تخصیص ارز» در کنار همان چالش منابع انسانی اصلی‌ترین دغدغه‌ آن‌ها است.

شرکت‌های فعال در عرصه فین‌تک، پرداخت و مالی هم «رگولاتوری و فقدان رگولاتور واحد و پراکندگی نهادهای تصمیم‌گیر» و «مجوزهای فعالیت و انحصار موجود» را جزو اصلی‌ترین چالش‌ها عنوان کرده‌اند. شرکت‌های فعال در حوزه اینترنت و ارتباطات «مجوزها و الزامات متعدد»، «تأمین جهیزات و تخصیص ارز»، «تعرفه‌های پایین» و «عدم تجهیز زیرساخت‌ها» را در کنار چالش منابع انسانی، دغدغه‌های اصلی خود می‌دانند.

عضو هیئت مدیره نصر تهران توضیح داد که شرکت‌های عضو سازمان نصر که در حوزه امنیت فعالیت می‌کنند، «وجود متولیان ومجوزهای متعدد افتا و عدم شفافیت شاخص‌ها»، «عدم بهره‌گیری حکومت از توان بخش خصوصی و تعامل ناکافی»، «رقابت ناسالم ناشی از انحصار و توسعه نیافتن صنعت و بازار»، «چالش‌های تولید و ارزیابی محصولات افتایی و «عدم شفافیت چشم‌انداز آینده امنیت فناوری اطلاعات کشور» را از اصلی‌ترین دغدغه‌های این شرکت‌ها اعلام کرد.

ضعف در اطلاع‌رسانی و تعامل؛ چالش نصر تهران در دوره‌های گذشته بود

حسام اسدی همچنین به نتیجه دیگری که از این نظرسنجی به دست آمده اشاره کرده و توضیح داد: «در این نظرسنجی از بدنه سازمان متوجه شدیم اعضا با خدمات و ساختار سازمان آشنایی ندارند.» بنابراین، توسعه بخش‌ روابط عمومی و توانمندتر کردن بخش دبیرخانه برای معرفی بهتر پتانسیل‌ها و خدمات سازمان نظام صنفی آشنا شوند.

دیگر اعضای هیئت مدیره سازمان نصر تهران نیز یکی از اصلی‌ترین اشکالات این سازمان در دوره‌های گذشته را همین ضعف در روابط عمومی می‌دانند. اشکان ابراهیمی، رییس کارگروه روابط عمومی سازمان نصر تهران، در این خصوص گفت:

یکی از انتقادات همیشگی از سمت بدنه و رسانه‌ها به نظام صنفی موضوع روابط عمومی است که در اطلاع‌رسانی و انتشار اخبار ضعیف عمل می‌کرد بنابراین در دوره هفتم تلاش کردیم این ضعف را برطرف کنیم و این کارگروه را تشکیل دادیم.- اشکان ابراهیمی، رییس کارگروه روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران

حمید فروزنده، نایب رییس اول هیئت مدیره نصر تهران، نیز مسئله توسعه دبیرخانه این سازمان را یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های نصر تهران در دوره جدید خواند و به سایر برنامه‌ها نیز اشاره کرد: «برای چابک‌سازی دبیرخانه کارگروه تحول دبیرخانه تشکیل شد تا بهینه‌سازی فعالیت‌های دبیرخانه را انجام دهد. منابع انسانی، مدیریت دانش، مکاتبه با نهادها، دایرکتوری تجاری، موضوع زیرساخت، شبکه و سخت‌افزار داخل سازمان، روابط عمومی و… از جمله اقداماتی است که تا امروز در کارگروه‌های به آن‌ها پرداخته شده است.​