به گزارش اکونا پرس،

محمد جواد جهرمی امروز در بازید از پروژه‌های فضایی دانشگاه علم و صنعت ایران با اشاره به ویژگی‌های ماهواره پیام امیرکبیر، افزود: عملیات تحویل این ماهواره به پایان رسیده و تا یک ماه آینده تحویل داده می‌شود.

وی اضافه کرد: ماهواره پیام اولین ماهواره کشور با عمر ۳ سال است که در مدار قرار می‌گیرد.

جهرمی خاطر نشان کرد: تیم تحقیقاتی ماهواره پیام دانشگاه امیرکبیر تلاش‌های زیادی برای طراحی این ماهواره کردند، ولی دقت تصاویر آن ۴۵ متر است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، دقت تصاویر ماهواره ظفر دانشگاه علم و صنعت را ۲۲ متر دانست و اظهار کرد: این دانشگاه باید با سرعت بیشتری عملیات ساخت آن را به پایان برساند.

وی مدت زمان ماندگاری ماهواره ظفر را ۲.۵ سال دانست و ادامه داد: بر اساس سند چشم‌انداز باید دقت تصاویر ماهواره‌ای تا ۱۴۰۴ به کمتر از یک برسد.

کشت برنج در استان کم‌آب فارس

وزیر ارتباطات با اشاره به برگزاری هفته پژوهش‌وفناوری گفت: امیدوارم مسیری که در حوزه پژوهش و فناوری در کشور ایجاد شده، ادامه یابد.

 وی همچنین با اشاره به فعالیتهای تحقیقاتی دانشگاه علم وصنعت، افزود: به دلیل پیگیری‌های این دانشگاه در حوزه‌های تحقیقات فضایی، به این دانشگاه آمده‌ام تا از دستاوردهای این دانشگاه بازدید کنم.

وی با اشاره به تحقیقات این دانشگاه در حوزه‌های نوآوری، آی‌.سی‌.تی و آنتن، خاطر نشان کرد: ما در حوزه فضایی با تاخیر وارد شدیم، ولی امروزه چرخه فناوری‌های فضایی در کشور تکمیل شد.

جهرمی با تاکید بر اینکه ماهواره "ظفر" دانشگاه علم وصنعت دارای مشخصات قابل توجهی است، یادآور شد: دقت تصاویر این ماهواره قابل توجه است، به گونه‌ای که دقت دو برابری نسبت به آن چه در کشور داشتیم، دارد.

وی با تاکید بر اینکه در طراحی و ساخت ماهواره "نوید" تمرکز ما بر قدرت ساخت ماهواره بوده است، یادآور شد: ولی امروز چرخه صنعت فضایی به تکامل رسیده، به گونه‌ای که امروز آماده دریافت سیگنال‌های ماهواره‌ای و استفاده از پردازش اطلاعات در حوزه‌های مختلف هستیم.

جهرمی با اشاره به ارائه گزارشی به دولت خاطرنشان کرد: در این گزارش نتایج پایش سازمان فضایی بر روی کشت برنج در استان فارس ارائه شده است.

به گفته وی، بر اساس این گزارش ۲۵ هکتار از اراضی استان فارس زیر کشت برنج قرار دارد، در حالی که از سال گذشته درگیر کم آبی بوده است.

وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه بر اساس داده‌های به دست آمده، ۵۸۰ میلیون مترمکعب آب صرف کشت برنج در استان فارس شده است، اظهار کرد: در مقابل ۱۷۳ میلیون متر مکعب این آب تبخیر شده است.

وی همچنین با انتقاد به نوع کشت در کشور و مازاد مصرف آنها، گفت: اصلاح اینگونه عملکردها جز با استفاده از فناوری‌های فضایی امکان‌پذیر نخواهد بود.

جهرمی با اشاره به کاربردهای فناوری‌های فضایی در پایش‌های کشاورزی، منابع آب و مسیرهای حمل ونقل، گفت: فناوری‌های فضایی در ۱۲ لایه کاربرد دارد و سازمان فضایی امروزه وارد این لایه‌ها شده است.

جهرمی با اشاره به توسعه کاربردهای فناوری‌های فضایی در دستگاه‌های مختلف، یادآور شد: ماهواره "ظفر" دانشگاه علم وصنعت دارای تغییرات گسترده‌ای بوده و هربار ساخت آن ارتقا یافته، ولی این دانشگاه باید هرچه سریعتر به فازهای بعدی ساخت وارد شود.

وزیر ارتباطات با اشاره به تحریم‌های ظالمانه علیه کشور گفت: در شرایطی که تحریم‌های ظالمانه علیه کشور اعمال شده و هیچ کشوری حاضر به همکاری با ایران نیست، جوانان کشور در بخش‌های مختلف علمی وارد شده‌اند و ما امروزه از دستاوردهای آنها بهره‌مند می‌شویم.

وی با اشاره به انتشار پیام "یا مهدی" در فضا از طریق ماهواره "نوید"، گفت: زمانی که این ماموریت از سوی ماهواره "نوید" اجرایی شد، برخی انتقاد کردند؛ ولی امروز ثمره این دستاورد منجر به تکمیل چرخه فناوری در کشور شده است.