به گزارش اکونا پرس،

آذری جهرمی در نشست پیش به سوی ایران دیجیتال با حضور رئیس جمهور افزود: در دولت یازدهم در حوزه ارتباطات بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری شده که بیش از ۷۵ درصد آن در حوزه بخش خصوصی بوده و ۲۵ درصد آن را دولت انجام داده است.

وی ادامه داد: ۱۰ میلیون نفر به اینترنت پهن باند ثابت دسترسی پیدا کردند این رقم قبل از دولت یازدهم ۴ میلیون مشترک بود.

آذری جهرمی با بیان اینکه توسعه روستایی آغاز شده است، گفت: شکاف دیجیتال و توازن یکی از مهمترین پروژه‌هایی بود که در وزارت ارتباطات کلید آن زده شد و دو قرارداد مهم در حوزه توسعه روستایی داشتیم که ما تا پایان دولت یازدهم ۳۶ درصد از روستا‌های سراسر کشور به اینترنت پهن باند متصل شدند و نسل سه و چهار یکی از بزرگترین دستاورد‌هایی بود که باتلاش بسیار زیاد پیاده سازی شد.

وی افزود: در دولت دوازدهم نیز دو رویکرد داشتیم که یکی تکمیل دسترسی همگانی بود و دوم توسعه کاربرد‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات است.
وزیر ارتباطات گفت: در حوزه تکمیل دسترسی همگانی، در این مدت توسعه روستایی را از ۳۶ درصد به ۶۶ روستا‌ها رساندیم و پوشش ارتباطی جمعیتی در موبایل پهن باند از ۵۰ درصد به ۱۰۰ درصد رسید و تمام شهرنشین‌های کشور و شهر‌ها امروزبه خدمات نسل سه و چهار مجهز هستند و نسل چهار از ۷۱۰ شهر به هزار و ۲۴۲ شهر رسید و نسل سه نیز از هزارو ۵۷ شهر به هزارو ۲۴۲ شهر بالغ شد.

وی افزود: پهنای باند اینترنت از ۹۰۰ گیگ به هزار و ۵۰۰ گیگ رسیده و دو هزار و ۲۰۰ کیلومتر فیبر نوری جدید بین استانی احداث شده است و ظرفیت انتقال شبکه ملی اطلاعات در همین مدت ۲ و ۴ دهم برابر شده است.

اقتصاد بخش آی سی تی به ۳۶ هزار میلیارد تومان رسید
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اقتصاد بخش آی سی تی به 36 هزار میلیارد تومان رسید.
محمدجواد آذری جهرمی افزود: سهم صنعت آی سی تی در جی دی پی ملی 1.25 در سال 1392 بود و این در سال 1395 ، 1.52 درصد بود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود:​ حوزه مخابرات یعنی ارتباطات و اپراتوری 75 درصد سهم این بازار را داشت که در سال 95 نیز همین میزان را داشت و فناوری اطلاعات 18 درصد بوده و در همین سال یک مقدار کاهش پیدا کرده و به 17 درصد رسیده است.
آذری جهرمی گفت: ما نیازمند خدمات در حال رشد هستیم و خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات، راه حلی برای حل چالش هاست و هم برای رشد اقتصادی و این نشان می دهد ما در کشور پتانسیل بسیار بالایی برای رشد این بخش داریم.
وی افزود:​ اعتقاد ما بر این بود که توسعه خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات کلید حل ابر چالش هایی است که در دنیا نیز به همین عنوان دیده می شد و ما نیز برنامه ای تنظیم کردیم تحت عنوان ایران دیجیتال و ما به سمت این برویم که تحول دیجیتال را در کشور نهادینه کنیم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در این تحول ما نیازمند توسعه متوازن هستیم و نمی شود فناوری رشد کند و ما بقی بماند و در دو راهی توسعه و عدم توسعه اگر توسعه متوازن نباشد دچار ضرر می شویم و شواهد آن را امروز در عرصه فرهنگی، امنیتی و سیاسی می بینیم و این ناشی از این است که همه خود را متوازن رشد نداده اند.
آذری جهرمی افزود: ما برای توسعه متوازن نیازمند سند ملی بودیم که برای تدوین سند توسعه اقتصاد دیجیتال در ایران ما این کار را به دانشگاه تهران ارجاع دادیم که چون یک کار بین بخشی است و بیش از 6 دانشکده در دانشگاه تهران همزمان کار می کنند تا این سند را تهیه کنند.
وی گفت: البته ما برای این که معطل نمانیم کار را آغاز کردیم و نشانه های آغاز تحول دیجیتال در کشور مردم ما می توانند ببینند امروز روزانه 1.5 میلیون سفر با استفاده از ظرفیت فناوری اطلاعات در کشور مدیریت می شود و روزانه 20 میلیارد تومان خریدهای اینترنتی داریم و 6 میلیون مشترک تلویزیون های اینترنتی داریم که نشان از تحول دیجیتال در کشور است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود:​ به لحاظ شاخص های فنی و زیر ساختی نتیجه این شده است که ما در یکسال اخیر از 600 رک به هزار و 600 رک خدماتی در کشور رسیدیم که بیش از 200 درصد رشد داشته ایم.
آذری جهرمی گفت: همچنین از 400 نرم افزار داخلی در دولت یازدهم تا سال 96 به 130 هزار نرم افزار رسیدیم و تا امروز این عدد به 250 هزار نرم افزار رسیده است یعنی فقط در امسال معادل کل آنچه که در سابق توسعه داده شده بود در حوزه توسعه اپلیکیشن های تلفن همراه رشد داشته ایم.
وی افزود:​ با توجه به سیاست گذاری های که داشتیم نرخ رشد 6 برابری ترافیک داخل به ترافیک خارج را داشته ایم که همواره این دغدغه بوده که ما تولید کننده بودیم که اکنون نرخ رشد ترافیک داخل به317 درصد رسیده و نرخ رشد ترافیک اینترنت به 55 درصد رسیده است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: همچنین ارتقاء سهم محتوای فارسی در دنیا از 1.2 درصد به دو درصد رسیده و 8 دهم درصد رشد داشته است.
آذری جهرمی در ادامه به کاهش تصدی گری در حوزه ارتباطات اشاره کرد و افزود:​ خروج از تصدی گری را که همواره مورد نظر دولت بود پیش بردیم و دو پست را از تصدی گری دولت خارج کردیم و امکان حضور بخش خصوصی را در پست فراهم کردیم و دو مجوز پستی برای اپراتور های خصوصی صادر شد.
وی گفت: امیدواریم تا پایان دولت دوازدهم در حوزه اینترنت نیز بتوانیم تصدی گری دولتی شرکت زیرساخت را برداریم و تصدی حاکمیتی آن را فقط نگه داریم.
 
  زیرساخت شبکه ملی اطلاعات در حال بهره برداری است
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: زیرساخت شبکه ملی اطلاعات در حال بهره برداری است.
 آذری جهرمی در بازدید رییس جمهور از وزارت ارتباطات­ به رویکرد جدید دولت الکترونیک اشاره کرد و افزود: ثبت نام کارت سوخت به صورت آنلاین انجام شد و مردم زمان کمتری را صرف می کنند که در واقع با کمترین زمان ، کمترین هزینه را پرداخت کردند.
وی گفت: طرح یارانه بسته کالایی که در دولت پیگیری می شد نحوه توزیع آن با استفاده از ظرفیت دولت الکترونیک است و طرح ثبت تلفن همراه که عملی شد قاچاق تلفن همراه را در کشور به صفر رساند که با استفاده از دولت الکترونیک این کار تجربه شد.
وزیر ارتباطات افزود: همچنین حذف قبوض را پیگیری می کنیم و تا اردیبهشت ماه آن را به سرانجام می رسانیم و سرویس سلامت الکترونیک مورد تاکید دولت بود که برای همپوشانی خدمات بیمه ای که از سوی مردم در حال پیگیری است .­
وی گفت:­ ما­ در فروردین امسال 4 میلیون تراکنش ماهانه داشتیم­ و امروز به 95 میلیون تراکنش رسیده که رشد بسیار چشمگیری است که جا دارد گسترش پیدا کند این یعنی اینکه 95 میلیون مراجعه حضوری کم شده است و­ 95 میلیون استعلام در دستگاه ها در کسری از ثانیه­ انجام می شود.
آذری جهرمی افزود: 60دستگاه داشتیم که در فروردین ماه سرویس می گرفتند اکنون به 97 دستگاه رسیده است که رشد 50 درصدی داریم.
وی گفت: در بحث جوان گرایی­ و شایسته سالاری نیز بیش از 300 مدیر زیر چهل سال در وزارت ارتباطات­­ منصوب کردیم ، 7 سال سن میانگین مدیران را کاهش دادیم­ و 30 درصد انتصاب مدیران زن را رشد دادیم . تقریبا 10درصد مدیران ما زن بودند که به 13 درصد رسیده است.
وزیر ارتباطات به کسب و کارهای بزرگ اینترنتی اشاره کرد و افزود: به کسب و کارهای بزرگ بیش از 500 میلیارد ریال برای توسعه فناوری در سال 97وام دادیم و­در حوزه شبکه ملی اطلاعات جلسه مهمی داشتیم به طوری که در حوزه زیرساخت ، زیرساخت باکیفیت ، ارزان و امن برای کسب و کارهای داخلی تهیه کردیم.
وی گفت: ما اکنون این حلقه را تکمیل کردیم و هیچ نقطه ای در شبکه ملی اطلاعات وجود ندارد که کیفیت آن از کیفیت خدمات اینترنتی بهتر نباشد و کیفیت آن 80برابر کیفیت بین المللی است و قیمت داخلی را به نصف قیمت بین المللی رساندیم.
آذری جهرمی افزود:­ اکنون زیرساخت شبکه ملی اطلاعات در حال بهره برداری است و البته هرروز باید رشد پیدا کند و این حلقه تکمیل شود. 
وی گفت: پیام رسان های بومی از یک و نیم میلیون نفر به 15 میلیون رسیده اند و نقش نظارتی دولت را در راستای حقوق مردم تلاش کردیم که توسعه بدهیم و 30 میلیون سیم کارت بدون هویت ساماندهی شده اند­ و پیامک های تبلیغاتی ارزش افزوده را ورود کردیم و از مزاحمت های تلفنی جلوگیری کردیم به طوری که بیش از 70 هزار سیم کارت­ مزاحمان را قطع کردیم.
وی ادامه داد: تنها در یک فقره از پرونده ها ، 32 میلیارد تومان پولی که از بیش از 2 میلیون نفر­کلاهبرداری شده بود به تک تک آنها برگرداندیم و پرونده قضایی علیه کلاهبرداران تشکیل دادیم.
وزیر ارتباطات­ درادامه به تقویت تولید داخلی اشاره کرد و افزود: امروز 70 درصد قطعات­ را در صنایع داخلی تولید می کنیم و اقداماتی که اکنون پیگیری می کنیم یکی طرح چهارگانه اشتغال برای 87 هزار شغل در سال بود که آماده شده و گزارش آن ارایه می شود.
وی گفت: البته با چالش هایی مواجه هستیم یکی نگاه های غیرحرفه ای به فضای مجازی است که بیشتر از دیدگاه سیاسی مطرح می شود و دیگری اینکه زمان حضور مردم در شبکه های اجتماعی 30 برابر زمان مطالعه روزنامه و نشریه است و 9 برابر زمان کتابخوانی است و فضای مجازی به عنوان اصلی ترین منبع کسب اطلاعات است که رسانه های ما خود را منطبق با رسانه های نوین نکرده اند.
آذری جهرمی افزود:­ ما بحث گذار از رویکرد­سنتی به هوشمند را پیگیری کردیم که بسیاری از مدیران ما در حال مواجه با آن هستند و بسیاری از آنها با این فرایندهای نوین آشنا نیستند و وقتی آشنا نیستند دربرابر آن مقاومت می کنند.
وی گفت: با تکان های اقتصادی به دلیل تحریم با آن مواجه شدیم و ­تغییرات نرخ ارز مشکل ساز شد که­ در بازار ما 70 درصد هزینه های آن ارزی است و 100 درصد درآمد آن ریالی است.