به گزارش اکونا پرس،

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در هشتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت در برج میلاد به سیاستگذاری هایی که در حوزه ارتباطی و بانکی در یک سال گذشته اشاره کرد و گفت: به پیشنهاد وزارت ارتباطات در دولت آیین نامه رفع انحصار از «پی اس پی» ها به تصویب رسید که راه را برای فعالیت گسترده رشته شرکت های «فین تک» مناسب و فراهم می کند.

وی با بیان اینکه دولت این مصوبه را ابلاغ کرده و بانک مرکزی در حال تبدیل آن به آیین نامه است، افزود: همه ما می دانیم که هزینه تمام شده بانکداری الکترونیکی و مجازی از بانکداری کنونی کمتر است چرا که در ساده ترین شکل، نیاز به شعبه ندارند بنابراین وقتی هزینه کمتر است توانمندی این بانک ها برای ارائه تسهیلات بیشتر و با سود کمتر بوجود می آید. اما چالش موجود برای سوق دادن نظام بانکی به احراز هویت متقاضیان صورت مجازی و الکترونیکی بود که هم اکنون در دولت الکترونیکی زیرساخت «شاهکار» آماده و در اختیار بانک مرکزی قرار گرفته است.

وزیر جوان کابینه دولت تدبیر و امید این احراز هویت را بر اساس اطلاعات ثبت احوال و سامانه های مخابراتی در مرکز تبادل اطلاعات دولت الکترونیکی اعلام کرد و گفت: بدین ترتیب در حال حاضر بانکداری الکترونیکی با تصدیق هویت به پیش می رود.

آذری جهرمی با تقدیر از بانک مرکزی در راه اندازی سرویس پرداخت مستقیم (Direct Debit) تصریح کرد: ارائه این سرویس به بخش فناوری اطلاعات و سایر بخش ها کمک می کند و بر اساس آمار اعلام شده از سوی معاون فناوری بانک مرکزی تاکنون ۱۸ بانک این سرویس را فعال کرده اند تا بوسیله آن سرویس کسب و کارها بتوانند اشتراک ماهانه را با اجازه مشتریان ، به صورت مستقیم با کارمزد بسیار پایین برداشت کنند که اثرات بزرگی به همراه خواهد داشت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر غیرفعال سازی سیستم پیامک‌های تبلیغاتی اظهار کرد: سیستمی که در وزارت ارتباطات بر مبنای تشخیص پیامک‌های مزاحم راه‌اندازی شده است تا کنون تعداد ۸ هزار و ۵۰۰ هزار سیم کارت فعال یا همان فرستنده مزاحم را شناسایی و قطع کرده که این رقم به ۵۰۰ سیم کارت در روز رسیده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۹ هزار سیم کارت تبلیغاتی قطع شده است، گفت: امیدواریم تا پایان سال قطع سیم کارت تبلیغاتی افزایش یابد و معتقدیم ۹۰ درصد از سیم کارت‌ها شناسایی و فرستنده‌های مزاحم غیرفعال شده‌اند.

آذری جهرمی در ادامه افزود: هیچ اطلاعی از تماس‌های گرفته شده با خانواده‌های سانچی از سیم کارت‌های خارجی ندارم.

وی در ادامه به فیلتر شدن اینستاگرام اشاره کرده و افزود: فعلا برنامه‌ای برای فیلتر شدن اینستاگرام در دستور کار نیست. قوه قضاییه و دادستانی دستوری مبنی بر فیلتر اینستاگرام صادر نکرده‌اند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا رمزارز‌ها در هفته آینده رونمایی خواهد شد، تصریح کرد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات چند پلت‌فرم تحقیقاتی موفقی را تهیه و در وزارتخانه رونمایی کرده است، اما رونمایی رسمی این فناوری بر مبنای تصمیم‌گیری و قانونگذاری بر عهده نهاد پولی و بانکی یعنی بانک مرکزی است که باید انجام شود.

وی در پایان گفت: تصمیمی برای لغو فیلتر تلگرام صورت نگرفته و اگر بر اساس نشست‌ها و جلسات ثابت شود که تلگرام خطراتی بر سیستم امنیتی کشور وارد نخواهد کرد قطعاً این مسیر دنبال خواهد شد.