به گزارش اکونا پرس،

به نقل از مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران، سیدیاسر معین‌الدینی دبیر انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان استان اصفهان، در ابتدا اشاره‌ای به سابقه تشکیل انجمن در اصفهان کرد و گفت: پس از 20 سال که از فعالیت شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان می‌گذشت، شرکت‌های فعال به این نتیجه رسیدند در قالب یک تشکل در کنار یکدیگر جمع شوند و این اتفاق در سال 94 با حضور نماینده اتاق ایران در اتاق بازرگانی اصفهان رخ داد و انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان استان‌اصفهان اولین هیات‌مدیره خود را طی انتخاباتی شناخت. تجربه انباشت شده در فناوران استان اصفهان در این سال‌ها به انجمن منتقل و موجب شد نیازهای جمعی صنف در نظر گرفته شود. بنابراین اساسنامه انجمن در سه محور اصلی هم‌افزایی، توانمندسازی و ارتباط با نهادهای حاکمیتی شکل گرفت.

وی با اشاره به اینکه به‌عنوان نهاد تخصصی هشدار و بازخورد می‌دهیم، افزود: هر شرکتی در این خصوص به ما مراجعه کند حاصل تجربیات 20 ساله تولیدکنندگان فناوری در استان اصفهان را را با آن‌ها در میان می‌گذاریم و مشاوره همه‌جانبه‌ای را ارائه کرده و تمام مشکلات را صادقانه مطرح می‌کنیم تا مبادا منابع و استعدادی در این راه تلف شود.

لزوم حمایت از فناوری‌های میانه و ابتدایی           

معین‌الدینی با بیان اینکه در انجمن عنوان فناور را برای کسانی که تولیدکننده فناوری هستند، درنظر گرفتیم تا نماینده آنها در استان باشیم، افزود: حال این فناوری می‌تواند در سطوح پیشرفتهHigh Tech ، سطح میانه Mid Tech و یا سطح ابتدایی low Tech باشد. همان‌گونه که باید کالای ایرانی را مورد حمایت قرار دهیم باید فناوری ایرانی و تولیدکننده فناوری ایرانی را هم حمایت کنیم.

او در ادامه افزود: گاهی برچسب می‌زنیم و بخشی از تولیدکنندگان را با عنوان دانش‌بنیان در زمره تولیدکنندگان هایتک قرار می‌دهیم و از این گروه حمایت‌های ویژه‌ای به عمل می‌آوریم که بسیار خوب و ارزشمند است.

ولی آیا تامین تکنولوژی در سطوح میانه  Mid Tech و پایین low Tech حمایت و توسعه نیاز ندارد؟

دبیر انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان استان‌اصفهان با طرح این سوال ادامه داد: وقتی آمار واردات را نگاه می‌کنیم اتفاقا در حوزه هایتک واردات زیاد نیست و در مقابل بالاترین حجم ارزبری کشور مربوط به کالاهاییست که تکنولوژی متوسط و ابتدایی دارند. نقدی که به معاونت علمی و فناوری داریم این است که این روزها کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت برای حمایت از شرکت‌ها در 90 درصد موارد، فناوری‌های پیشرفته را جزو دانش‌بنیان‌ها تعریف می‌کنند درحالی‌که فناوری‌های میانه و  ابتدایی نیز برای رشد و توسعه کشور نیاز به توجه و حمایت دارند.

به گفته معین‌الدینی، پیشنهاد انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توسعه حمایت‌های تخصصی به کل تولیدکنندگان فناوری در کشور است.

شناسایی و معرفی شرکت‌های دانش‌بنیان

او به ضعف معرفی توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و افزود: بستر اتاق بازرگانی ایران، استان‌ها و مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان می‌تواند برای شناسایی شرکت‌ها و ایجاد تعامل میان آن‌ها مفید واقع شود. فعالان اقتصادی نیز گاهی بدون آگاهی از فنّاوری‌های تولیدشده در کشور اقدام به واردات می‌کنند. اینجاست که مجمع، انجمن استان و اتاق‌های بازرگانی باید بسترهایی را ایجاد کنند که فناوری‌های تولیدشده در ایران در معرض آگاهی فعالان بخش خصوصی و خریداران حاکمیتی قرار گیرد.

آموزش مهارت‌ها

دبیر انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان استان اصفهان با بیان اینکه فضای واقعی کسب‌وکار، فضای سود و زیان است و در دانشگاه‌ها شخص را برای این موارد آماده نمی‌کنند؛ تاکید کرد: کارآفرینان به مهارت‌های مدیریتی برای پیشبرد اهداف و فعالیت‌هایشان نیاز دارند در حالی‌که دانشگاه‌ها تنها مهارت‌های تکنولوژیک را آموزش می‌دهند.