به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران، نسیم توکل کارآفرین نمونه در سامانه انتخاب مردمی معاونت زنان ریاست جمهوری و از بانوان فعال اتاق بازرگانی، به جوانان و فارغ‌التحصیلانی که علاقه‌مند به راه‌اندازی یک کسب‌وکار هستند و هنوز در ابتدای راه هستند، توصیه کرد: یک جوانی که به‌تازگی فارغ‌التحصیل شده است قبل از راه‌اندازی  هر کسب‌وکاری پیشنهاد می‌کنم ابتدا در یک سازمان بزرگ کار کند تا تجربه سیستم کاری، نحوه ایجاد نظم میان بخش‌های مختلف، روال‌های کاری و غیره را بیاموزد.

او افزود: سپس در یک کسب‌وکار کوچک کار کند زیرا در این شرکت‌ها به‌طورمعمول یک نفر چندین کار مختلف را انجام می‌دهد. در این فضا شیوه اداره کردن بخش‌های مختلف یک کسب‌وکار را می‌آموزد.

به گفته توکل، یک فارغ‌التحصیل پیش از راه‌اندازی کسب‌وکار خود باید لابی‌گری و ارتباطات موثر را از طریق فعالیت در این‌گونه شرکت‌ها بیاموزد. پس از کسب این تجربه‌ها میزان موفقیت یک فرد در کسب‌وکار خودش بسیار بیشتر می‌شود و از شانس بالاتری برخوردار خواهد بود.

کارآفرین نمونه در سامانه انتخاب مردمی معاونت زنان ریاست جمهوری در ادامه بر مفهوم لابی‌گری به‌عنوان یک توانمندی اشاره کرد و افزود: لابی‌گری به‌عنوان یک ابزار ارتباطی یکی از توانمندی‌هایی است که هر کارآفرین به‌خصوص بانوان که هنوز در ابتدای مسیر کسب‌وکار هستند باید بیاموزند. لابی‌گری خیلی هم خوب است و بارانت متفاوت است. ارتباطاتی که موجب تسهیلگری در امور می‌شود و این‌طور نیست که به جایگاه یا فرصتی دست پیدا کنید که حق شما نیست. این ارتباطات برای پیشبرد و موفقیت یک کسب‌وکار حیاتی است.