به گزارش اکونا پرس،

آقای محمد جواد آذری جهرمی در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران درباره اینکه وزارت ارتباطات امسال برای رفع مشکلات ارتباطات و اینترنت در مسیر اربعین چه تمهیداتی اندیشیده است گفت: پیاده روی اربعین در کشور عراق است و توسعه زیرساخت‌های ارتباطاتی در این کشور با اپراتور‌های عراقی است. 
وی افزود: آنچه که باید در این خصوص پیش برود پیگیری مذاکرات با هیأت عراقی است که هفته آینده بعد از تاسوعا و عاشورا پیگیری لازم انجام خواهد شد ضمن اینکه یک مذاکره تلفنی نیز داشتیم. 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: همچنین در دیداری که وزیر ارتباطات عراق حدود یک ماه پیش از ایران داشت، مذاکرات حضوری داشتیم. 
رگولاتوری ما با کشور عراق جلسات فشرده‌ای داشتند و در داخل نیز یک دستور کار کاملی داشتیم که همه ا ین‌ها جمع بندی شد و آماده مذاکره هستند. 
وی در پاسخ به این سؤال که آیا هزینه اینترنت در این مدت رایگان خواهد شد، افزود: خیر، اگر هزینه ارتباط، صادرات و واردات بین دو کشور صفر شود، هزینه‌های ارتباطی بین دو کشور کاهش پیدا می‌کند و این جزء محور‌های اساسی است که با طرف عراقی درباره آن مذاکره می‌شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: پیشنهاد مشخص ما این است که تعرفه مکالمات بین المللی دو کشور آن چیزی که دولت‌ها به عنوان حقوق ورودی می‌گیرند، صفر کنیم شبیه همان چیزی که در بحث روادید در اربعین صفر کردیم و در نظر داریم در سفر زائران ما در اربعین به عراق و همچنین برای ۲۸ صفر که عراقی‌ها به ایران سفر می‌کنند هزینه ارتباطات بین المللی (اینترکانکشن) مخابرات با این کشور و هزینه واردات صادرات ارتباطات بین الملل بین دو کشور صفر کنیم. 
آقای آذری جهرمی افزود: این کار به یقین تاأثیر به سزایی در کاهش هزینه ارتباط بین دو کشور دارد و این مباحث از محور‌های اساسی مذاکره ماست و به طرف عراقی این پیشنهاد را داده ایم و امیدوارم با آن موافقت شود و علامت‌های (سیگنال) اولیه مثبت است، اما تا روی کاغذ نوشته نشود نمی‌توان به آن اتکا کرد. 
وی ادامه داد: پارسال ۵۰ درصد کاهش دادیم و امسال نیز برای این دو مقطع اربعین و ۲۸ صفر پیشنهاد ما روی میز است، البته بحث بهبود مسیر ارتباطی و توسعه شبکه نیز مدنظر بوده است که با آن‌ها صحبت کردیم و گزارش‌ها نیز حاکی از این است که هر سال نسبت به سال قبل بهبود پیدا کرده است همچنان که پارسال در مقایسه با سال‌های قبل بهتر شده بود، اما کفایت نمی‌کند؛ البته قبل از اربعین نیز خودم یک سفر به عراق خواهم داشت تا ببینیم وضعیت به چه صورت است. 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره تحریم فعالیت‌های فضایی ایران از سوی آمریکا نیز گفت: این تحریم‌ها به درد خودشان می‌خورد، چه چیزی به ما داده اند که اکنون بخواهند تحریم کنند.