به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی مجمع تشکل های دانش بنیان ایران، حمیدرضا خرم خورشید عضو هیات مدیره انجمن شرکت های دانش بنیان سلامت و استاد مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی ، بابیان این مطالب به مفهوم دانش‌بنیان اشاره کرد و آن را شامل صنایع هایتک (صنایع با فناوری‌های پیشرفته) دانست که بر پایه تفکر، اندیشه و نیرو انسانی خبره شکل می‌گیرد. خرم خورشید به تجربیات جهانی اشاره‌کرده و افزود: بسیاری از کشورهای پیشرفته مانند آمریکا، حوزه اسکاندیناوی و حتی آسیای جنوب شرقی در این حوزه سرمایه‌گذاری وسیعی انجام داده‌اند و به نتایج خوبی رسیده‌اند و سهم بزرگی از اقتصاد این کشورها توسط این افراد تامین می‌شود. سیلیکون ولی هم ارزش‌افزوده‌ای است که بر پایه تفکر ایجادشده است. شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ ها، دانشگاه‌های نسل سه و چهار بر مبنای فناوری و نوآوری کار می‌کنند که ارزش‌افزوده بسیاری ایجاد می‌کنند.

این استاد مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی، با یادآوری اینکه نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در ایجاد اشتغال و ثروت غیرقابل‌انکار است، گفت: برای مثال دانشگاه MIT بالغ‌بر 25 هزار شرکت دانش‌بنیان تاسیس کرده که منجر به ایجاد صدها هزار شغل شده است.

به گفته خرم خورشید، ما در کشورمان دیر شروع کردیم و معتقدم هنوز شرکت‌های دانش‌بنیانی که به دنبال ایجاد سرمایه ‌بر اساس تفکر باشند، خیلی جا نیفتاده‌اند. این مسئله باید در میان مسئولان هم تبدیل به استراتژی محوری شود.

او تاکید کرد: باید مسئولان در سطح کلان کشور به این نتیجه برسند که اقتصاد دانش‌بنیان به‌اندازه انرژی اتمی اهمیت دارد و باید روی آن سرمایه‌گذاری شود. ولی آیا اکنون به‌رغم همه شعارهایی که داده می‌شود، بهایی داده‌شده؟! متاسفانه بیشتر در این باره صحبت می‌شود و در عمل حمایت چندانی نشده است.

درآمد صادراتی تجهیزات پزشکی معادل نفت است

در میان صنایع هایتک، حوزه سلامت قرار دارد که خود شامل بخش‌هایی مانند تجهیزات پزشکی، دارو (اعم از شیمیایی و بیوتکنولوژی)، کیت‌های آزمایشگاهی، طب سنتی و گیاهی، توان‌بخشی و غیره است. خرم خورشید بابیان این مطلب گفت: تجهیزات پزشکی یکی از حوزه‌های بسیار مهم دانش‌بنیان در حوزه سلامت است و شرکت‌های ما بسیار توانمند هستند. تجهیزات پزشکی پتانسیل بسیار خوبی نسبت به صنایع دیگر دارد زیرا صادرات آن نسبت به دارو، کیت‌های آزمایشگاهی و مواد اولیه راحت‌تر است.

عضو هیات مدیره انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان سلامت افزود: در حوزه تجهیزات پزشکی بسیار خوب عمل کردیم و معتقدم اگر یک‌صدم حمایتی که از صنایع خودرو در کشور انجام‌شده از صنایع تجهیزات پزشکی انجام‌شده بود اکنون صادرات این بخش به‌اندازه نفت می‌توانست درآمدزا باشد.

صیانت از تولید داخلی یک ضرورت است

او با تاکید بر اینکه در شعارها حمایت‌های زیادی از دانش‌بنیان انجام‌شده یا در حال انجام است، گفت: آیین‌نامه اجرایی حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان مهرماه سال 92 و هفت سال پس از ارائه لایحه آن به مجلس، تصویب شد. این نشان می‌دهد مسئولان به اهمیت شرکت‌های دانش‌بنیان در اقتصاد پی نبرده‌اند.

خرم خورشید افزود: حمایت مالی ممکن است به‌صورت پرداخت بلاعوض، تسهیلات بدون بهره یا کم‌بهره باشد. مهم‌تر از کمک‌های مالی ایجاد حمایت‌های صیانتی است. شرکت‌های دانش‌بنیان وارد بازار می‌شوند و محصولی را تولید می‌کنند باید حداقل در داخل کشور موردحمایت قرار گیرند و از واردات نمونه مشابه خارجی به کشور جلوگیری شده یا حداقل محدود شوند. آگاه هستیم که این مهم نیازمند عزمی راسخ برای مبارزه با رانت و فسادی است که از واردات حمایت می‌کند و این تنها راه ممکن است.

استاد دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی با تاکید بر اینکه صیانت از تولید داخلی بسیار مهم‌تر از حمایت مالی است، گفت: مسئله بهداشت و درمان اهمیت بسیار بالایی دارد و تجهیزات و داروهای تولیدی باید استانداردهای بالایی داشته باشند. وقتی محصولی استانداردهای لازم را دریافت کرد سازمان غذا و دارو باید به‌سرعت مانع از واردات نمونه خارجی به کشور شود.