به گزارش اکونا پرس،

این وبینار که در حاشیه نشست 2021 D8 داکا برگزار شد با سخنرانی محمد محفوظی هوک رئیس اتاق بازرگانی و صنایع بنگلادش و رافت هیسارسکلو اغلو نائب رئیس اتحادیه اتاق ها و بورس کالای ترکیه آغاز شد و در ادامه نمایندگانی از کشورهای ایران، مالزی، پاکستان، ترکیه، نیجریه، بنگلادش، مصر و غیره نیز به ارائه سخنرانی پرداخته و در خصوص زمینه ها و پتانسیل های همکاری های بین المللی راهکارهایی مطرح کردند.

افشین کلاهی رئیس کمیسیون کسب و کارهای دانش بنیان اتاق بازرگانی ایران نیز با بیان اینکه در ایران شرکت های فراوانی در صنایع مختلف هایتک مانند بایوتکنولوژی، برق، مخابرات، سلامت، فناوری اطلاعات و ارتباطات و غیره فعال هستند، گفت: این شرکت ها در زیست بومی متشکل از دولت و بخش خصوصی فعالیت میکنند. دولت با نهادهایی مانند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای ساماندهی شرکت های دانش بنیان و هایتک و صندوق نوآوری و شکوفایی برای ارائه تسهیلات به این شرکت ها و استارتاپ ها حضور دارد.

بخش خصوصی نیز در قالب اتاق های بازرگانی در زیست بوم نوآوری کشور به ایفای نقش می پردازند.

او به برنامه های حمایتی شرکت های هایتک اشاره کرد و گفت: برنامه های حمایتی بسیاری وجود دارد. وزارت صنعت، معدن و تجارت با برگزاری رویدادهای داخلی و بین المللی، وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات از استارتاپ های حوزه ICT، اتاق های بازرگانی، صنایع و معادن نیز از کسب و کارهای نوپا و ایجاد مراکز نوآوری حمایت کرده و در نگاه کلان به مسئولیت‌هایشان در زیست بوم نوآوری میپردازند.

کلاهی با اشاره به نقش اتاق بازرگانی به عنوان پنجره صادراتی استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان افزود: با شناسایی شرکت هایی که پتانسیل صادراتی دارند و یکپارچه سازی حمایت هایی که از سوی نهادهای مختلف مثل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صندوق نوآوری، اتاق بازرگانی و غیره این شرکت ها را به سوی مبادلات بین المللی و صادرات محصولاتشان هدایت کند.

او در پایان سخنرانی پیشنهاد همکاری‌های بین المللی را در سه بخش خلاصه کرد و افزود: در کمیسیون کسب و کارهای دانش بنیان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران آمادگی داریم در صورت علاقه مندی کشورها، در زمینه راه اندازی مراکز نوآوری و فناوری، ایجاد پایگاه صادراتی، راه اندازی خط تولید تحت برند محلی و همینطور ایجاد صندوق های مشترک خطرپذیر مشارکت کنیم.