به گزارش اکونا پرس،

البته در این میان تکنولوژی OLED ال‌جی علی‌رغم قیمت بالاتر نسبت به رقبا، همچنان یکه‌تاز عرصه کیفیت و وضوح تصویر نمایشگرها است؛ اما در میان محصولات این شرکت تکنولوژی‌های دیگری را هم می‌توان یافت که یک سروگردن بالاتر از رقبا قرارگرفته و قیمت‌های مناسب‌تری نیز دارند. کوانتوم دات یکی از تکنولوژی‌های برتر بازار است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

صفحه‌نمایش کوانتوم دات (Quantum dot display) یک ابزار نمایشگر است که از نقاط کوانتومی (Quantum dot) که نوعی نانوکریستال نیمه‌رسانا (Nanocrystal) هستند، برای تولید نورهای تک‌رنگ قرمز، سبز و آبی خالص استفاده می‌کند.

ذرات کوانتوم دات ساطع کننده تصویر در یک‌لایه QD مورداستفاده قرار می‌گیرند که از نور آبی پس‌زمینه برای تابش رنگ‌های اصلی خالص استفاده می‌کند و با کاهش تلفات نور و تداخل رنگ RGB LCD، روشنایی، دقت رنگ و گستره رنگی را بهبود بخشیده و جایگزین فوتورزیست های رنگی مرسوم در فیلتر‌های رنگی RGB LCD می‌گردند.

این تکنولوژی در LCDهای دارای نور پس‌زمینه LED بیشتر مورداستفاده قرار می‌گیرد. اگرچه در سایر فناوری‌های نمایشگر (همچون Blue/UV OLED و MicroLED) که از فیلتر‌های رنگی استفاده می‌کنند هم قابل‌استفاده است. اما کاربرد اصلی کوانتوم دات در نمایشگرهای LCD با نور پس‌زمینه LED است که اکنون به‌عنوان گزینه‌ای در کنار نمایشگرهای OLED در بازار حضور دارند.

نمایشگرهای نانوکریستال تا ۳۰ درصد طیف رنگی قابل‌مشاهده را افزایش می‌دهند و به شکل هم‌زمان در قطعات بزرگ، ۳۰ تا ۵۰ درصد کمتر از LCDهای مرسوم انرژی مصرف می کنند، زیرا نمایشگرهای نانوکریستال نیازی به نور پس‌زمینه مجزا ندارند. نمایشگرهای LED کوانتوم دات ۵۰ تا ۱۰۰ برابر روشن‌تر از نمایشگرهای CRT و LC(کریستال مایع) هستند و روشنایی بیش از ۴۰۰۰۰ نیت از خود ساطع می‌کنند. ذرات QD در حلال‌های آبی و غیرآبی پراکنده می‌شوند و لذا امکان تولید صفحات نمایشگر قابل‌چاپ و انعطاف‌پذیر در اندازه‌های گوناگون همچون تلویزیون‌های فوق بزرگ فضاهای عمومی را فراهم می‌آورند.

تکنولوژی رنگی Quantum Dot NanoCell حاصل از ذرات کوانتوم دات، رنگ‌هایی دقیق‌تر و غنی‌تر خلق می‌کند که دامنه رنگی سه‌بعدی DCI-P3 را به شکل ۱۰۰ درصدی مورد پوشش قرار می‌دهند و این موضوع توسط Intertek در تلویزیون‌های ال‌جی مورد آزمون و تایید قرارگرفته است.

ال‌جی برای بهبود کیفیت و روشنایی تصویر تلویزیون‌های LCD LED خود، تکنولوژی Quantum dot و Nanocell را درهم‌آمیخته و آن را QNED نامیده است. تلویزیون‌های QNED ال‌جی گامی بزرگ در بهبود وضوح و شفافیت تصاویر تلویزیون‌های LCD به شمار می‌روند و درواقع معرف نسل جدید این تلویزیون‌ها هستند. در تلویزیون‌های نور پس‌زمینه LED مرسوم معمولاً از ۲۰۰۰ LED استفاده می‌شود، اما ال‌جی در QNED این تعداد را ده برابر کرده تا میزان روشنایی و کنتراست تصویر را به قله‌های جدیدی برساند. البته باید گفت که QNED ازنظر کیفیت تصویر و کاهش ضخامت تلویزیون هنوز نتوانسته به‌پای تکنولوژی اختصاصی OLED ال‌جی برسد. اما از تمامی رقبا یک سروگردن بالاتر ایستاده است.