به گزارش اکونا پرس،

تفاهم نامه همکاری همراه اول و فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی در راستای توسعه فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی ظهر امروز یکشنبه 11 مهرماه با حضور مهدی اخوان بهابادی مدیرعامل همراه اول و شهاب الدین عزیزی خادم رئیس فدراسیون فوتبال امضاء شد تا پس از این شاهد نقش آفرینی بیشتر و مؤثرتر این فدراسیون در بهره مندی و بکارگیری از فناوری های روز دنیا باشیم.

*حل چالش VAR و تجهیز 12 استادیوم کشور

مهدی اخوان بهابادی در این مراسم با اشاره به جایگاه همراه اول به عنوان بزرگترین اپراتور تلفن همراه ایران و خاورمیانه اظهار کرد: همراه اول توجه ویژه ای به توسعه سرویس های دیجیتال داشته و امروز هم با امضای این تفاهم نامه، خدمات جدید دیجیتال به حوزه فوتبال کشور راه می یابد.

مدیرعامل همراه اول با بیان خبری خوش گفت: با توجه به اینکه موضوع VAR در کشور تبدیل به یک چالش شده بود، ان شاء الله با اقدامی که در حوزه توسعه زیرساخت ها و این تکنولوژی داشتیم، در بازی تیم ملی کشورمان که طی روزهای آتی میزبان تیم کره جنوبی است، بتوانیم این سرویس را فعال کنیم.

وی تصریح کرد: همینطور که گفته شد سرویس های زیرساختی این خدمت را همراه اول ارائه می کند و امیدواریم تا ابتدای سال 1401 بتوانیم 12 استادیوم کشور را به زیرساخت ارتباطی مورد نیاز برای ارائه سرویس VAR تجهیز کنیم؛ طبیعتا این اقدام نقش قابل توجهی در دقت داوری و قضاوت ها خواهد داشت.

اخوان بهابادی اشاره ای هم به برگزاری لیگ فوتبال مجازی به عنوان یکی دیگر از موضوعات تفاهم با فدراسیون فوتبال داشت و ابراز کرد: تصور می کنیم برگزاری این لیگ مجازی بتواند جذابیتی در حد و اندازه لیگ واقعی داشته باشد و باعث شور و نشاط روزافزون جوانان و نوجوانان شود.

مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران سامانه های هواداری طرح ریزی شده را نیز اقدامی دیگر در راستای ابراز هیجانات و همچنین حمایت از تیم های محبوب هواداران دانست و خاطر نشان کرد: با امضای این تفاهم نامه، فعالیت های مختلفی را در بستر فضای مجازی با فدراسیون فوتبال شروع می کنیم که به نتایج مثبت آن بسیار امیدوار هستیم.

*تشکر ویژه از همراه اول بابت ایجاد بستر ارائه  VAR

در ادامه این مراسم شهاب الدین عزیزی خادم رئیس فدراسیون فوتبال هم با اشاره به اینکه دنبال اقتصادی کردن منافع فوتبالی هستیم، اظهار کرد: جای تشکر بسیار از همراه اول دارد که در توسعه بستر سرویس VAR به جامعه فوتبال کمک کردند؛ به زودی تیم مدیریتی از هیأت لایسنس VAR نیز جهت تأیید وارد ایران می شود.

وی با بیان اینکه همراه اول در پروژه VAR ذینفع نیست و این سرویس متعلق به مردم ایران است، ابراز کرد: این شرکت سابقه تاریخی همکاری با سازمان لیگ را دارد؛ بنابراین همراه اول از شرکای ما در برگزاری لیگ خواهد بود.

عزیزی خادم اقدامات مشترک در فضای مجازی را نیز گامی در جهت توسعه عدالت و بهره مندسازی مناطق غیربرخوردار از ظرفیت های فوتبال ملی دانست.

گفتنی است، این تفاهم نامه که همزمان با رویداد دوره توجیهی و دانش افزایی پیش فصل داوران لیگ برتر و با حضور داوران کشور به امضاء رسید، در بخش «موضوع» علاوه بر تصریح در تشکیل شرکتی مشترک با سهامداری طرفین تفاهم به منظور انجام فعالیت های مرتبط با فضای مجازی، بر مفادی همچون ایجاد و توسعه زیرساخت انتقال داده ها و اطلاعات سامانه کمک داور ویدئویی (VAR: Video Assistant Referees)، ایجاد و توسعه سامانه لیگ فوتبال مجازی، ایجاد و توسعه سامانه های هواداری و وفاداری در بستر کانال های همراه اول اشاره شده است.

بر این اساس، همراه اول به عنوان نخستین و بزرگترین اپراتور تلفن همراه کشور و رکورددار سرعت اینترنت در ایران، برای نخستین بار طراحی معماری موردنیاز جهت توسعه زیرساخت های سامانه VAR مطابق با نیازمندی های فنی ارائه شده توسط فدراسیون فوتبال را انجام خواهد داد.