معمولا از اتریوم به عنوان دومین رمزارز بازار کریپتوکارنسی یاد می‌شود که بعد از بیت کوین قرار گرفته و دارای اعتبار بالایی است، اما بر خلاف تصور عموم پروژه اتریوم منحصر به یک رمزارز دیجیتالی نبوده و کاربردهای زیادی دارد. درواقع اتریوم خود را یک پروژه و شبکه محاسباتی غیر متمرکز میداند که در بستر فناوری بلاک چین ساخته شده است. همان طور که میدانید بلاک چین یک فناوری جدید و بستر بسیاری از پروژه هایی رمزارزی است که با استفاده از آن میتوان تمام تراکنش ها را تایید و ثبت کرد. به عبارت ساده تر می‌توان گفت. تمام کاربرانی که از اتریوم استفاده می‌کنند به یک نسخه از آن دسترسی داشته و این امکان را دارند تا تمام معاملات این رمزارز را از گذشته تا کنون ببینند. اتریوم هم همانند بیت کوین به صورت غیرمتمرکز عمل کرده و توسط هیچ نهاد یا دولت خاصی اداره نمیشود.

اتریوم چگونه کار میکند؟

تراکنش هایی که در بستر بلاک چین انجام می‍شوند به صورت رمزنگاری بوده و به حفظ امنیت شبکه کمک می‌کنند، اتریوم هم همانند بیت کوین برای انجام محاسبات پیچیده خود از کامپیوترهای پیچیده و دستگاه های ماینر استفاده کرده و بعد از حل یک معامله بلوک های جدید را به بلاک چین خود اضافه میکند و پاداش این حل معامله نیز از طرف شبکه در قالب توکن اتر Ether (ETH) به دستگاه های ماینر داده می‌شود. بنابراین رمزارز اصلی پروژه اتریوم، اتر نام دارد که میتوان از آن برای خرید و فروش کالا و معاملات مختلف همانند بیت کوین استفاده کرد.

در سال های اخیر قیمت اتریوم رشد قیمت قابل توجهی را تجربه کرده و هم اکنون به عنوان دومین رمزارز برتر بازار ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود. با توجه به رشد خوب اتریوم و محبوبیت آن بین افراد مختلف در سراسر دنیا، می‌توان گفت سرمایه گذاری در آن یک سرمایه گذاری سودگرانه خواهد بود. نکته منحصر به فردی که در رابطه با اتریوم وجود دارد، این است که با استفاده از پروژه اتریوم کاربران میتوانند برنامه های مختلفی را همانند نرم افزارهای کامپیوتری در بستر بلاک چین ساخته و اجرا کنند؛  این برنامه ها می توانند داده های شخصی را ذخیره، منتقل و تراکنش های مالی پیچیده ای را انجام دهند.

تفاوت اتر (ETH) و اتریوم (Ethereum)

همان طور که گفته شد، اتر توکن رسمی پروژه اتریوم بوده که معمولا از آن با نام اتریوم و نماد اختصاری ETH یاد می‌شود، کاربران و دارندگان توکن اتر می‌توانند از آن بری معاملات خود استفاده کنند و یا حتی با نگهداری و یا به اصلاح هودل کردن آن در طی زمان و افزایش قیمت اتریوم در بازار به کسب درآمد برسند. همچنین در نظر داشته باشید که اتریوم مالکی ندارد.

اما تمام برنامه ها و خدماتی که متصل به این شبکه هستند، به توان محاسباتی نیازمندند که این توان رایگان نیست. اتر یک راه حل برای پرداخت هزینه توان محاسباتی است؛ ماهیت اتر مانند پول نقد است، یعنی برای معامله نیاز به اشخاص ثالث برای ثبت یا پردازش این معاملات ندارد. با این وجود اتر دقیقا ارز دیجیتال نیست. می‌توان آن را به عنوان سوختی برای راهبرد برنامه ها در شبکه غیرمتمرکز اتریوم در نظر گرفت.

استخراج اتریوم به چه شکل انجام میشود؟

استخراج این رمزارز با استفاده از دستگاه های ماینر و همچنین با کمک الگوریتم خاصی به نام Ethash انجام می‌شود؛ کارت گرافیک یکی دیگر از وسایل و سخت‌افزارهایی است که برای این استخراج اتریوم به کار برده می‌شود، در نظر داشته باشید، مدت زمانی که برای حل یک معامله در بلاک چین اتریوم مورد نیاز است، نسبت به بیت کوین بسیار پایین تر بوده و کلیه تراکنش ها و معاملات در بلاک چین اتریوم سریع تر از بیت کوین انجام می‌شود. در نتیجه ماینرهای اتریوم در مقایسه با بیت کوین در مدت زمان کمتر میتوانند به اتریوم بیشتری دست پیدا کنند.

برای استخراج رمزارز اتریوم لازم است تا سیستم‌ها و تجهیزات ماینر متفاوتی داشته باشید، انتخاب سیستمی که بتواند از الگوریتم‌ها پشتیبانی کند، مهم‌ترین و اصولی‌ترین نکته در نحوه استخراج اتریوم است، زیرا همانطور که گفته شد، رمزارز کلاسیک اتریوم بر اساس الگوریتم EtHash فعالیت می‌کند نکته دیگری که در رابطه اتریوم لازم است بدانید، استخراج ابری است، در این روش کاربر به شخصی دیگر پول انتقال داده  تا سیستم ماینینگ، برق و استخراج آن، شخص را به اجاره خود درآورد. با افزایش قیمت دستگاه های ماینر و هزینه بالای برق مصرفی استفاده از ماینینگ ابری مورد توجه افراد زیادی به عنوان یک راه خوب درآمدزایی از اتریوم قرار گرفته است.

پیش بینی قیمت و آینده ارز دیجیتال اتریوم

به گزارش وبسایت ارزتودی در سال 2020 اپلیکیشن های غیرمتمرکز یا dApp زیادی در ارزهای دیجیتال ایجاد شدند که توانستند قیمت ETH را تحت تأثیر قرار دهند. همچنین، در سال 2020 به روزرسانی اتریوم 2 نیز برنامه ریزی شده است به همین دلیل، شبکه اتریوم با افزایش DeFi به حد مجاز خود رسیده است. در سال 2021 اتریوم بیشترین قیمت تاریخ خود را تجربه کرده و ارزش آن به بیش از 4 هزار دلار رسید.  با توجخ به آپدیت هایی که در شبکه اتریوم انجام م‍یشود و همچنین برنام های که توسعه دهندگان آن دارند، به نظر میرسد در سال های پیش رو نسخه دوم اتریوم هم با امکانات بهتر، سرعت بالاتر و کارمزد تراکنش پایین تری منتشر شود. در این صورت انتظار می‌رود قیمت توکن اتریوم هم رشد خوبی را تجربه کند. به طور کلی این نکته را در نظر داشته باشید که شبکه ارز دیجیتال اتریوم به دلیل پروژه های زیادی که بر روی آن ایجاد شده بسیار محبوب است و با توجه به پیشرفت هایی که داشته می توانیم همچنان شاهد افزایش آن باشیم.