به گزارش اکونا پرس،

سید صادق پژمان، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در آیین رونمایی فیلم مستند «بازی باز» در خانه هنرمندان که برای نخستین‌بار با موضوع دغدغه‌های بازیکنان حرفه‌ای بازی‌های ویدئویی و با حمایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تولید شده است، گفت: ما در اکوسیستم صنعت بازی‌های ویدئویی با بخش‌های مختلفی مواجه هستیم و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای بر اساس مصوبه شورای‌عالی فضای مجازی با موضوع سیاست‌های حاکم بر برنامه ملّی بازی‌های رایانه‌ای و اساسنامه بنیاد که به تصویبشورای‌عالی انقلاب فرهنگی رسیده است، متولی حوزه‌های مختلف این اکوسیستم اعم از تهیه و تنظیم راهبردها و سیاست‌ها، برنامه‌ریزی و طراحی کلان، تدوین سیاست‌های حمایتی و تشویقی در زمینه تولید بازی، برنامه‌ریزی و حمایت از اجرای دوره‌های آموزشی و پژوهشی موردنیاز و تربیت نیروی انسانی متخصص است.

وی با اشاره به تأثیرات بازی‌های ویدئویی در مخاطبان آن تصریح کرد: بازی به دلیل ظرفیت تعاملی و ایجاد امکان روایت سازی در مخاطب، قابلیت ایجاد تأثیرات بسیار جدی و عمیق در میان مخاطبان خود را دارد. امروزه ظرفیت انتقال ارزش‌های فرهنگی از طریق رسانه بازی بسیار فراهم است و ازآنجایی‌که هر بازی صاحب ایدئولوژی است، به‌خودی‌خود تولید مباحث موضوعاتارزشی و فرهنگی را انجام می‌دهد.

 

هر ایرانی 35 دقیقه در روز بازی می‌کند

پژمان در ادامه افزود: ظرفیت‌های بزرگ موجود در بازی‌های ویدئویی، تعداد مخاطبان، اندازه بازار و پارامترهای دیگری که به‌عنوان شاخص‌های مهم در ارزیابی صنایع فرهنگ بنیان شناخته می‌شوند، نشان می‌دهد که صنعت بازی باقدرت از دیگر صنایع فرهنگی پیشی گرفته است و رشد این صنعت حداقل طی 10 سال اخیر در دنیا و کشور ما حاکی از اهمیت و جایگاه مهم آن است.

وی با اشاره به ساخت مستند «بازی باز» که به موضوع مصرف بازی و دغدغه‌های بازیکنان آن پرداخته است، گفت: در حال حاضر در ایران 32 میلیون بازیکن داریم که اگر آن را به نسبت جمعیت کشور محاسبه کنیم یعنی از هر 100 ایرانی 38 نفر بازیکن هستند و به لحاظ زمانی به طور متوسط 93 دقیقه در روز مشغول بازی هستند. به عبارتی هر ایرانی 35 دقیقه در روز در حال بازی است.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای افزود: در این میان سهم بازیکنان پلتفرم موبایل با 92 درصد بیشتر از سایر پلتفرم‌ها است؛ حدود 80 درصد بازیکنان ایرانی در گروه سنی کودکان، نوجوانان و جوانان هستند و متوسط سن بازیکنان در کشور 22 سال است؛ همچنین بر اساس پیمایش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در سال 1398 از نظر اندازه بازار و سهم هزینه کرد بازیکنان ایرانی، با عددی معادل 430 میلیارد تومان مواجه هستیم.

پژمان تصریح کرد: توجه به دو شاخص تعداد مخاطب و حجم بازار در صنعت بازی‌های ویدئویی و مقایسه آن با دیگر صنایع فرهنگی در دنیا و کشورمان، نشان می‌دهد که ما در این صنعت با حجم قابل‌توجهی از مخاطب و گردش مالی بسیار چشم‌گیر رسانه‌ای روبه‌رو هستیم. این امر نشان می‌دهد که باید در حوزه کلان سیاست‌گذاری‌ها به زوایای مختلف این موضوع اعم ازافزایش تولید بومی، ارتقاء سواد بازی، کمک به توانمندسازی بازی‌سازان و اصلاح قوانین و مقررات مرتبط توجه ویژه‌ای شود تا در نهایت رشد این اکوسیستم در کشور رقم بخورد.

 

توجه به فرهنگ‌سازی در حوزه مصرف بازی

وی با تاکید بر اینکه نتایج آخرین پیمایش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در خصوص الگوی مصرف بازی‌های دیجیتال در ایران حاکی از آن است که گرایش مخاطبان نسبت به بازی‌های بومی بیشتر از قبل شده است، افزود: از 15 بازی پرطرف‌دار میان بازیکنان ایرانی، 5 بازی بومی و داخلی نیز وجود دارد و افزایش ضریب نفوذ پلتفرم موبایل در میان بازیکنان ایرانی باعث شده که بازی‌های موبایلی ایرانی در جذب و جلب مخاطبان موفق‌تر باشند.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با اشاره به مشکلات تولید بازی در ایران گفت: تولید‌کننده ایرانی امروز با مشکلات و موانع زیادی در مسیر ساخت بازی مواجه است و با توجه به سهم سرمایه‌گذاری موردنیاز برای تولید بازی که دائم در حال افزایش است، نیازمند کمک‌های مالی در قالب تخصیص تسهیلات ارزان و رفع موانع تولید است. 

پژمان افزود: در حوزه بازیکنان نیز حتماً باید برای فرهنگ‌سازی در مصرف بازی در میان آنها اندیشید و توجه آنها را با موضوع مهم رده‌بندی سنی جلب کرد. بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای طی دهه گذشته روی موضوع رده‌بندی سنی متمرکز شده است و نظام رده‌بندی سنی بازی‌های ویدئویی ایران که با نام «اسرا» شناخته می‌شود جزء اولین نظام‌های رده‌بندی سنی شکل‌گرفته در آسیا است.

 

سامانه هوشمند حمایت بنیاد از بازیکنان

وی در سخنانش همچنین با اشاره به اهمیت و لزوم پرداختن به مسئله فرهنگ‌سازی در حوزه مصرف بازی‌های ویدئویی، از تمام رسانه‌ها، نخبگان و مدیران کلان اجرایی کشور درخواست کرد که برای قرارگرفتن موضوع صنعت بازی در میان اولویت‌های مهم فرهنگی کشور، تلاش کنند.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای همچنین به موانع تولید بازی نیز اشاره کرد و گفت: بسیاری از موانع تولید بازی در کشورپیش‌پاافتاده است. از ارائه تسهیلات ارزان تا مشکلات بازی‌سازان با مسئله نظام‌وظیفه و مسائل مالیاتی و بیمه که کمک به رفع آنها توسط دستگاه‌های مختلف، بسیاری از مشکلات بر سر راه تولید بازی‌های ایرانی را برطرف می‌کند.

پژمان در پایان با اشاره به مشکلات بازیکنان بازی‌های ویدئویی نیز گفت: از امسال سامانه هوشمند حمایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای که با عنوان ساختار حمایتی همگرا فعالیت می‌کند و بر روی حمایت از بازی‌سازان متمرکز بود، مسئله حمایت از بازیکنان را نیز در برنامه خود قرار داده است.