به گزارش اکونا پرس،

به نقل از اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران، مهندس فیضی از مدیران عامل اسبق شرکت مخابرات ایران با اشاره به اینکه توقف تعرفه در سال های گذشته یک نگاه  و دیدگاه ساده انگارانه با بهانه عدم ایجاد هزینه برای مردم  بوده است، گفت: دولت های قبل با محدود کردن تعرفه ها ودخالت در آن باعث افت کیفیت خدمت رسانی در بخش مهم ارتباطات و فناوری اطلاعات شدند.

وی افزود: اکنون حدود ۱۶ سال است که بحث شبکه ملی اطلاعات مطرح می شود و سوال اصلی این است که برای دریافت خدمات چه ارگانی مسئولیت اساسی را بر عهده دارد و در صورت عدم وجود دخالت های غیرمنطقی یاد شده این خدمات و دولت الکترونیک تاکنون به بهترین صورت ممکن انجام می شد.

مدیرعامل فناپ تلکام،  یکی از چالش های مهم را تعرفه‌گذاری عنوان کرد و افزود:  چالش اصلی در این حوزه کمبود اعتبارات است که در حوزه  ثابت سرمایه‌گذاری نمی‌شود و از طرف دیگر در چند سال اخیر آنقدر تعرفه‌ها ثابت نگه داشته شده که  این حوزه نتوانسته از محل درآمد خودش دست به توسعه بزند.

وی  با اعلام اینکه تعرفه‌گذاری باید عادلانه شود و این به معنی افزایش تعرفه نیست گفت: در حال‌حاضر تعرفه خیلی ناعادلانه است و همین امر کیفیت خدمت رسانی را هم زیر سوال برده است.

وی تبیین کرد:  منظور از عادلانه کردن تعرفه‌ها نه افزایش یا کاهش تعرفه‌ها؛ بلکه عادلانه شدن آن براساس کیفیت سرویس است. یعنی تغییر در تعرفه‌ها می‌تواند یک راه نجات برای فعالان اپراتورهای ارتباطی باشد که این روزها، روزگار خوشی را نمی‌گذرانند.

صابر فیضی، عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان مخابرات ایران ادامه داد: رشد و توسعه در حوزه مخابرات به اندازه ای به تاخیر افتاده است که دیگر بحث انحصار در آن معنا ندارد.

وی افزود: مخابرات طبق قانون ، امکاناتی در اختیار دارد که با به اشتراک گذاشتن آن دیگر اپراتورها هم از آن بهره مند می شوند و این به معنی انحصار نیست.

مهندس فیضی گفت: هنوز هم در بحث فیبر نوری امکان پیشرفت و بهینه سازی برای توسعه ارتباطات ثابت وجود دارد، در این مورد مخابرات با تمرکز هر چه بیشتر منابع و کمک و نگاه حمایتی دولت و حاکمیت توسعه مناسبی را می تواند رقم زند.

وی  گفت: حاکمیت باید روش هایی را اتخاذ کند که مخابرات کاملا به عنوان یک بنگاه اقتصادی دیده شود که در این صورت خیلی از مشکلات حل می شود و طبیعتا مخابرات نیز با سودآوری بهتر، ذاتا تشویق  به سرمایه گذاری و به اشتراک گذاری امکانات می شود.

وی گفت: مجموعه دولت های قبل به جای این امر، با یک دید حاکمیتی، دخالت در امر مدیریتی مخابرات را پیشه کردند که اکنون در دولت فعلی نگاه متفاوتی حاکم شده و بنابراین امکان توسعه صنعت ارتباطات ثابت علی رغم تاخیر زیاد فراهم شده است.

مدیرعامل فناپ تلکام گفت: نیاز اصلی در حال حاضر، توسعه روزافزون فیبر نوری است و با هم افزایی و توسعه هرچه بیشتر این بخش با یک نگاه ملی می توان عقب افتادگی در حوزه ارتباطات ثابت را جبران کرد.

وی گفت: مدیریت مخابرات  نیز باید با همکاری همه جانبه و بدون نگاه انحصاری ضمن همکاری با نهادهای بالادستی و اپراتورها و شرکت ها ، آماده هم افزایی در راستای تحول باشد.

مدیرعامل شرکت فناپ تلکام با بیان اینکه چشم انداز فعلی در حال حاضر تقویت حوزه ارتباطات ثابت است، گفت: حوزه ICT با یک  دگرگونی رو به جلو و دوری از تصمیمات مقطعی که آفت این بخش است،  می تواند یکی از مهم ترین ملزومات  فعلی رشد صنعتی و اقتصادی کشور را که توسعه ارتباطات ثابت در بخش زیرساخت و دسترسی است، محقق سازد.