به گزارش اکونا پرس،

در خصوص این مسابقه گفت‌وگویی با کامبیز قدس، معاون صنعت و بومی‌سازی قرارگاه سایبری سازمان پدافند غیرعامل کشور، داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

قدس، درباره مسابقه طراحی و تولید فایروال بومی نسل جدید، توضیح داد: ایده اصلی این طرح در کانون هماهنگی صنعت و بازار افتا شکل گرفت. کانون افتا نهادی است با وظیفه هماهنگی بین نهادی در راستای توسعه صنعت افتای کشور. از همین رو و از‌ آنجایی ما در تولید برخی محصولات این حوزه کمبودهایی داریم، بنابراین شیوه برگزاری مسابقه برای تقویت این موضوع و ترغیب فعالان صنعت افتا پیشنهاد شد. سابقه اجرای چنین شیوه‌ای به یک دهه قبل بازمی‌گردد که مرکز تحقیقات مخابرات چند دوره مسابقاتی از این جنس برگزار کرده‌بود.

وی درباره دلیل انتخاب محصول فایروال به‌عنوان موضوع این رقابت گفت: ما سعی کردیم این شیوه را برای فایروال نسل جدید به‌کار بگیریم که امیدواریم این روند به تقویت ظرفیت تولید این محصول کمک کند. فایروال، محصولی است که برای ارتقای امنیت خریداری می‌شود، ولی در عمل با توجه به کمبودی که از نظر تولید داخلی در این زمینه داریم و شاید برخی به سراغ محصولات خارجی با کیفیت پایین می‌روند یا برخی محصولاتی را خریداری می‌کنند که همه پشتیبانی‌ها را ندارند در واقع هزینه‌ای که صرف امنیت می‌کنند باعث کم شدن امنیت‌شان هم می شود و درنهایت فایروالی که باید به ارتقای امنیت کمک کند تبدیل به تهدید برای آن مجموعه می‌شود. البته عده‌ای هم تمایل به محصولات داخلی ندارند و معتقدند نیازهای آنها را در همه ابعاد، مرتفع نمی‌کند. زمانی بیش از 10 شرکت تولیدکننده فایروال در کشور داشتیم، اما متاسفانه چون بخش تحقیق و توسعه خود را تقویت نکردند پیشرفت‌شان با کندی مواجه شد. این موضوع کمبودهایی را از نظر این محصول بااهمیت در کشور ایجاد کرد که قاعدتا بازار افتا را به سمت وارد کردن فایروال بر اساس نیاز بازار هدایت کرد. برآورد اولیه واردات حدود پانصد تا هزار دستگاه فایروال با قیمت پایه صد تا سیصدمیلیون تومان بود، اما بازار افتا بابت آن حدود صدمیلیارد تومان در سال هزینه می‌کرد.

بنابراین و با نگاهی به ظرفیت‌ها و وضعیت بازار، کانون هماهنگی صنعت و بازار افتا بر روی طراحی مسابقه‌ای جهت ترغیب صنعتگران افتا در زمینه تولید فایروال نسل جدید متمرکز شد و هماهنگی‌های لازم را با نهادهای ذی‌ربط در جهت برنامه‌ریزی‌ و شکل‌گیری این رقابت آغاز کرد. ایده اولیه این مسابقه در بهمن ماه سال گذشته مطرح شد، اما اولین جلسه رسمی آن با حضور شرکت‌های برگزیده در خردادماه امسال تشکیل شد.

قدس درباره حمایتگران این ایده و کسانی که به ‌آن پیوستند توضیح داد: خوشبختانه سازمان پدافند غیرعامل چراغ اول را روشن کرد و هزینه آزمایش فایروال را تقبل کرد. این کار هزینه بالایی دارد و سازمان پدافند غیرعامل در تعامل با یکی از آزمایشگاه‌های کشور، بخش عمده این هزینه را برعهده گرفت و با تقبل حدود هفتصد تا هشتصد میلیون تومان از این هزینه، سهم پرداختی توسط خود شرکت‌ها را به حدود یک‌پنجم رساند. قرار بود مرکز مدیریت راهبردی افتا هم بخش دیگری را در زمینه شیوه‌نامه ارزیابی عملکرد کیفی تقبل کند، اما  چون با تغییرات مدیریتی هم‌زمان شد، این اتفاق نیفتاد و البته در تعاملی که بین کانون هماهنگی صنعت و بازار افتا و مرکز مدیریت راهبردی افتا وجود دارد امیدواریم این اتفاق رقم بخورد. ستاد اقتصاد دیجیتال در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم یک پاداش دومیلیارد تومانی در نظر گرفت که در چارچوب فرایند مسابقه به شرکت‌های برگزیده پرداخته‌شود. این موضوع هم در قالب تفاهم‌نامه‌ای که میان مرکز ملی فضای مجازی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منعقد شد، صورت گرفت و جا دارد از حمایت‌های مرکز ملی فضای مجازی نیز قدردانی کنیم که در این راستا با پیگیری برگزاری جلسات مشترک و ایجاد فضای مناسب برای همکاری و تکمیل فرایند این رویداد در کنار کانون افتا بودند.

درنهایت پنج شرکت امن‌پرداز کویر، امن‌افزار گستر شریف، توسعه امن کیان، سپهر صدرای تهران و افق اندیشه انتخاب شدند. قرار شد بعد از جلسه معارفه که خردادماه امسال تشکیل شد، شرکت‌ها طی 15 روز اعلام آمادگی کنند که این اتفاق هم افتاد. کارگروه و کمیته داوران شامل چهار نهاد حاکمیتی پدافند غیرعامل، مرکز مدیریت راهبردی افتا، مرکز ملی فضای مجازی و معاونت علمی ریاست جمهوری با انتخاب نمایندگان خود مرحله بازدید اولیه از شرکت‌ها را آغاز کردند. در گام بعدی برگزاری جلسات متناوب هفتگی برای پیگیری و راهبری‌های لازم در مردادماه صورت گرفت و تلاش‌ همه افراد و ارکان درگیر در این رویداد بر این است که کارها در مسیری درست و منظم، پیگیری و انجام شود و چگونگی پیشرفت پروژه‌‌ها به‌صورت مستمر درحال پایش است.

وی درباره نحوه فراخوان و انتخاب شرکت‌ها گفت: شرکت‌هایی که می‌توانستند در این مسابقه حضور داشته باشند باید از شرکت‌های مطرح امنیتی می‌بودند که نمونه فایروال نسل قبلی را تولید کرده و در سبد خود داشته باشند و از بازار مناسب برای این محصول و بخش تحقیق و توسعه فعال مورد تایید نیز برخوردار باشند.

وی درباره چگونگی رسیدن به این پنج شرکت، اظهار کرد: ما برای یافتن شرکت‌های واجد شرایط از سندیکای شرکت‌های تولیدکننده افتا (انجمن افتا) استعلام کردیم. همچنین مرکز مدیریت راهبردی افتا و سازمان پدافند غیرعامل، هر کدام نهادهایی هستند که بخش عمده‌ای از فعالان صنعت افتا به نوعی با آنها در ارتباطند و اشراف کاملی بر فعالان صنعت افتای کشور در این نهادها وجود دارد که کوشیدیم از این ظرفیت‌ها برای پیشبرد این رویداد بهره بگیریم.

شاید این موضوع به ذهن‌ها خطور کند که احتمال نادیده ماندن شرکت یا مجموعه‌ای پویا و دارای ظرفیت‌های خوب در این فرایند زیاد است، اما محصولی که رقابت برای تولید آن صورت می‌گیرد مشخصه‌های ویژه خود را می‌طلبد. شرط‌هایی که در مورد محصول فایروال نسل جدید گذاشتیم برای تولید چنین محصولی ضروری است و اختصاصا در مورد این محصول جایی برای این نیست که به سراغ استارتاپ‌ها و شرکت‌های تازه تاسیسی برویم که تاکنون محصول مشابهی در این حوزه نداشته‌اند.

وی ادامه داد: به هرحال برگزاری این نوع مسابقات به‌صورت جمع‌سپاری کار آسانی نیست و هرگونه تغییر در مدیریت نهادهایی که دستی در برگزاری این مسابقه دارند ممکن است تعاملات و توافقات را تغییر دهد اما با همدلی و هماهنگی که وجود دارد و با فرایندهایی که کانون هماهنگی صنعت و بازار افتا برای نظم و تداوم این همکاری شکل داده‌است امیدواریم که این رقابت به‌خوبی پیش برود و شاهد نمونه موفقی از هم‌راستایی عناصر زیست‌بوم افتای کشور و فعالان این صنعت در مسیر یک رشد همه‌جانبه باشیم. با توجه به نیازهایی که در بازار و صنعت افتا وجود دارد و علاقه‌مندی که در معاونت علمی ریاست جمهوری و بقیه نهادها برای انجام کار مشابه وجود دارد و با وجود نقش تسهیلگرانه کانون هماهنگی بازار و صنعت افتا می‌توان برآورد کرد که در آینده مسابقات دیگری نیز طراحی و پیاده شوند. تلاش‌مان بر این است که این مسابقه، آخرین مسابقه‌ در این حوزه نباشد و برای مثال، محصول IDS (سامانه تشخیص نفوذ صنعتی) یکی از محصولاتی است که قصد داریم رقابتی مشابه برای آن برگزار شود.

امیدواریم رویدادهایی از این دست مستمر باشند و بتوانیم به تناسب مشخصه‌های محصولاتی که قرار است مورد رقابت قرار گیرند، طی فراخوان‌هایی عمومی‌تر، پتانسیل بخش‌ گسترده‌تری از فعالان نوپا و دارای سابقه در صنعت افتا را در تمام گستره کشور در این نوع مسابقات و رقابت‌های انگیزه‌بخش پوشش دهیم و کانون هماهنگی صنعت و افتا بتواند برای نقشی که به‌خاطر آن شکل گرفته است، یعنی در توان‌افزایی فعالان افتای کشور جهت تحقق بازار مطلوب محصولات‌شان، نقشی درخور ایفا کند.