به گزارش اکونا پرس،

فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی یا شهروند شرکتی در دوران جدید به عنوان یکی از وظایف و تعهدات اصلی شرکت‌ها و سازمان‌ها مطرح است. کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ براساس مسئولیت‌هایی که در برابر شهروندان و جوامع محل فعالیت خود دارند، تلاش‌های خود را برای ایجاد تغییرات مثبت به کار می‌گیرند.

در شرکت سامسونگ به عنوان یکی از شرکت‌های بزرگ و بین‌المللی، فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی از گذشته به عنوان یکی از مبانی مهم فرهنگ سازمانی پذیرفته شده و کمک به جامعه جهانی برای «بهتر شدن» فلسفه تولید محصولات و خدمات این شرکت بوده است.

فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی سامسونگ، عمدتا در چهار حوزه اشتغال، آموزش، بهداشت و سلامت و محیط‌زیست طراحی و پیاده‌سازی می‌شود. در سال 2021 میلادی همانند سال‌های گذشته، فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی سامسونگ در حوزه‌های مختلف پیگیری شد و برنامه‌های متنوعی برای کمک به جوامع محل فعالیت این شرکت طراحی و به اجرا درآمد.

نزدیک شدن به روزهای پایانی سال 2021 میلادی فرصت مناسبی است تا مروری داشته باشیم بر فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی که سامسونگ در این سال در نقاط مختلف جهان از جمله ایران انجام داد.

 

محیط زیست

حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست مهم‌ترین بخش فعالیت‌های شهروند شرکتی سامسونگ در سال 2021 را به خود اختصاص داده است. در این راستا فعالیت‌های موثر و بزرگی صورت گرفت که به طور خلاصه می‌توان به این موارد اشاره کرد:

 

  • گلکسی در خدمت سیاره‌ ما

سامسونگ تابستان امسال از پلتفرم زیست محیطی به نام Galaxy for the Planet در بخش موبایل خود رونمایی کرد که به توسعه نوآوری و روح همکاری در انجام اقدامات زیست محیطی در تمامی بخش‌های این شرکت کمک می‌کند. این پلتفرم در راستای رسیدن به اهداف اولیه سامسونگ که کاهش تاثیرگذاری بر محیط زیست و همچنین کمتر کردن فرسایش منابع طبیعی در تولید محصولات گلکسی است، راه‌اندازی شد.

 

  • حذف کامل پلاستیک در بسته‌بندی موبایل تا 2025

سامسونگ در حال اجرای برنامه‌ای برای حذف کامل پلاستیک از بخش بسته‌بندی موبایل‌های خود تا سال 2025 است و در این مسیر مواد سازگار با محیط زیست جایگزین منابع و مواد غیرضروری می‌شود. بسته‌بندی گلکسی S21 که در اوایل سال 2021 رونمایی و روانه بازار شد، بیشترین سازگاری را با محیط زیست در میان گوشی‌های سری S سامسونگ دارد. میزان پلاستیک مورد استفاده در بسته‌بندی سری گلکسی S21 در مقایسه با سری گلکسی S7 به 4 درصد رسیده و میزان کاغذ مورد استفاده در بسته‌بندی گلکسی S21 در مقایسه با S7 به مقدار 58 درصد رسیده است. این یعنی نجات بیش از 44 هزار درخت در هر سال. در نتیجه همین اقدامات مداوم، میزان کربن تولیدی در روند بسته‌بندی گلکسی S21 تا 50% در مقایسه با S7 کاهش پیدا کرد.

 

  • صفر کردن میزان پسماند دفنی تا 2025

سامسونگ در حال کم کردن پسماند کارگاه‌های تولید موبایل خود بوده و متعهد است تمامی پسماند‌های خود را تا سال 2025 به سمت بازیافت هدایت کند. این شرکت همچنین در حال فعالیت برای کاهش پسماندهای الکترونیکی در سطح جهانی بوده و در این مسیر چرخه حیات محصولات، بهبود روندهای طراحی محصول و اجرای برنامه‌هایی مانند استفاده مجدد از محصولات گلکسی، محصولات تجدید شده با ضمانت و تعویض مدل‌های قدیمی با مدل‌های جدید در دستور کار قرار گرفته است.

 

  • استفاده از محصولات دوستدار محیط زیست

سامسونگ در سال‌ 2021 طراحی محصولات خود با مواد دوستدار محیط زیست را توسعه داد. از جمله تلویزیون‌های جدید سری 2021 این شرکت که با بسته‌بندی‌های زیست محیطی عرضه شد. اتفاقی که می‌تواند تا 200 هزار تن در تولید جعبه‌های پسماندی در سال کاهش ایجاد کند. جوهر نفتی که بصورت سنتی در بسته‌های تلویزیونی استفاده می‌شد، حذف شد تا با کمتر شدن متن و تصاویر روی بسته‌بندی، به کاهش بیشتر پسماندها کمک شود. همچنین تلویزیون‌های 2021 سامسونگ مجهز به کنترل از راه دور خورشیدی با باتری داخلی است که با استفاده از نور داخل خانه یا نور محیط بیرون و یا کابل USB قابل شارژ مجدد است. این مسئله به کاهش پسماند باتری‌های AAA تا حدود 99 میلیون عدد در هفت سال آینده کمک خواهد کرد.

 

  • جایزه پایبندی به حفظ محیط زیست

شرکت سامسونگ به دلیل انجام اقدامات موثر در حفظ محیط زیست جایزه Energy Star را از آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا (EPA) در سال 2021 دریافت کرد. سامسونگ تنها شرکتی است که در 9 سال گذشته این جایزه را دریافت کرده است. تعهد ماندگار و همه‌جانبه سامسونگ در تلاش برای حفظ محیط زیست عاملی برای اهدای این جایزه به این شرکت عنوان شد.

 

دسترسی‌پذیری محصولات

یکی دیگر از فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی که سامسونگ به عنوان تولید‌کننده بزرگ لوازم الکترونیکی و دیجیتال در جهان انجام می‌دهد، گسترده کردن طیف مصرف‌کنندگان محصولات دیجیتالی است. نابینایان، کم‌بینایان، ناشنوایان و افراد دارای معلولیت این حق را دارند که بتوانند به راحتی از قابلیت‌های لوازم دیجیتال بهره‌مند شوند.

 

  • تلویزیون‌هایی برای همه

تلویزیون‌های سامسونگ در سال 2021 موفق شدند تاییدیه ATECH را از بنیاد ONCE در اسپانیا دریافت کنند. این تاییدیه به دلیل دسترسی راحت و آسان‌تر تلویزیون‌های سامسونگ برای افراد نابینا، کم‌بینا و دارای کور رنگی اعطا شد. ONCE، یک بنیاد غیردولتی در اسپانیا است که در راستای ارتقا و توسعه خدمات و دسترسی‌های معلولان فعالیت می‌کند.

تلویزیون‌های سری Neo QLED، QLED، Crystal UHD، The Frame، The Serif، The Terrace از جمله مدل‌هایی بودند که موفق به دریافت تاییدیه ATECH شدند. تلویزیون‌های سامسونگ از قابلیت‌های هوشمندی بهره می‌برد که به افراد دارای معلولیت این امکان را می‌دهد تنظیمات شخصی‌سازی شده خود را طراحی و به راحتی از محتواهای تلویزیون لذت ببرند. پیش از این گوشی‌های گلکسی S20 و گلکسی Note10 سامسونگ نشان Amovil را از بنیاد ONCE دریافت کرده‌ بودند.

 

  • تبدیل گلکسی‌های قدیمی سامسونگ به دستگاه بررسی سلامت چشم

یکی دیگر از برنامه‌هایی که سال 2021 در راستای فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی سامسونگ صورت گرفت، اختصاص گوشی‌های قدیمی گلکسی برای استفاده در بخش‌ بهداشت چشم مناطق توسعه نیافته بود. سامسونگ با همکاری سازمان جهانی پیشگیری از نابینایی (IAPB) و دانشگاه پزشکی یونسی (YUHS) در کره‌جنوبی، گوشی‌های هوشمند گلکسی را که دیگر استفاده نمی‌شوند به دستگاهی برای تشخیص بیماری‌های چشم تبدیل می‌کند. این برنامه می‌تواند به رسیدگی به حدود یک میلیارد مورد از مشکلات بینایی کمک کند که در صورت تشخیص به موقع امکان پیشگیری از آنها وجود دارد. به گفته سازمان جهانی بهداشت حداقل 2.2 میلیارد نفر به شکلی از مشکلات بینایی مبتلا هستند اما در صورت تشخیص به موقع، نیمی از این موارد قابل پیشگیری خواهند بود.

 

فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی سامسونگ در ایران

شرکت سامسونگ، در ایران هم همچون سایر جوامع محل فعالیت خود برنامه‌ها و فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی متنوعی را در سال 2021 اجرا کرد. سامسونگ پیش از این و طی سال‌های گذشته اقداماتی همچون راه‌اندازی مرکز فناوری سامسونگ-امیرکبیر، تاسیس آکادمی مهندسی با همکاری سازمان فنی‌وحرفه‌ای کشور، تجهیز کتابخانه‌های گویا در ۱۵ استان برای ارائه خدمات به نابینایان و کم‌بینایان و برنامه‌هایی مانند آن را انجام داده بود.

در سال 2021 که روزهای پایانی آن را می‌گذرانیم سامسونگ ضمن ادامه حمایت‌های خود از این مراکز فعالیت‌های جدیدی را شروع کرد.

 

  • کمپین «برای خودمان، برای طبیعت»

شرکت‌ سامسونگ با همکاری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ایران کمپین «برای خودمان، برای طبیعت» را برگزار کرد. در این کمپین از کاربران و علاقه‌مندان دعوت شد تا با هشتگ #برای_طبیعت راهکارهای خود را در رابطه با حفظ جنگل‌ها و منابع طبیعی در شبکه‌های اجتماعی ارائه دهند. سامسونگ با انتخاب راهکارهای برتر یک نهال به نام شخص ایده‌دهنده در جنگل‌های هیرکانی کاشت. این کمپین در ادامه پروژه «یادگاری تو به زمین» اجرا شد که در سال ۹۵ با هدف احیای جنگل‌های هیرکانی آغاز به کار کرد. در کمپین «یادگاری تو به زمین» بیش از ۱۲۱ هزار اصله نهال در ۱۰۰ هکتار از جنگل‌های هیرکانی کاشته شد.

 

  • کمپ شکل‌دهی مرکز فناوری سامسونگ-امیرکبیر

مرکز فناوری سامسونگ-امیرکبیر در اردیبهشت ماه سال جاری، همزمان با چهارمین سالگرد تاسیس خود و پس از تجربه برگزاری ۱۳ دوره شتابدهی، نخستین دوره کمپ شکل‌دهی را برگزار کرد. کمپ‌ شکل‌‌دهی در ۹ مرحله و با هدف توسعه مهارت‌های افراد در راه‌اندازی استارتاپ برگزار شد. به شرکت‌کنندگان در این دوره آموزش‌های متنوعی در زمینه‌ سبک زندگی کارآفرینان و فرهنگ‌ کارآفرینی، کار تیمی، چگونگی اعتبارسنجی ایده‌ها، نحوه شکل‌دهی ایده‌ها و تیم‌‌ها و استارت‌آپ‌ها ارائه شد تا در پایان دوره به کمک مهارت‌های کسب شده بتوانند تیم استارتاپی خود را تشکیل داده و برای ورود به دوره شتابدهی ارزیابی شوند.

در پایان این کمپ پنج تیم منتخب دوره شتابدهی خود را در مرکز فناوری سامسونگ-امیرکبیر آغاز کردند.

 

  • کمپین «بدنت رو آپگرید کن»

«بدنت رو آپگرید کن»یکی از جدیدترین کمپین‌های برگزار شده سامسونگ است که با هدف تشویق کاربران به انجام ورزش‌های خانگی و با مشارکت بیش از ۷ هزار نفر به اجرا درآمد. هر هفته تمرینات ورزشی توسط مربیان حرفه‌ای آموزش داده می‌شد که ویدئوهای آن در صفحه اینستاگرام سامسونگ (samsungir) و وبسایت این شرکت قرار می‌گرفت. علاقه‌مندان با انجام تمرینات ورزشی و بارگذاری ویدئوهای آن در این کمپین شرکت می‌کردند. این کمپین به مدت ۶ هفته و با ۵ چالش هفتگی برگزار شد. در طول برگزاری این کمپین ۱۲ جایزه به نفرات برتر اهدا شد. در پایان هر هفته و پس از انجام چالش‌های هفتگی، به دو نفر از برترین ویدئوها جوایزی شامل ساعت‌های هوشمند گلکسی Watch Active 2، Watch3 و هدفون‌های گلکسی Buds2 و Buds Live اهدا شد. همچنین در انتهای کمپین دو نفر برتر چالش نهایی گوشی گلکسی S21 Ultra سامسونگ را دریافت کردند.

فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی سامسونگ در سال آینده میلادی با حمایت و پیگیری برنامه‌های انجام شده و طراحی کمپین‌ها و پروژه‌های جدید توسعه می‌یابد.