به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای،کتاب‌های «دیپلماسی بازی‌های دیجیتال»، «نظام ملی رده‌بندی بازی‌های رایانه‌ای: اسرا (فاز سوم)»، «درآمدی بر سیاست‌گذاری سواد رسانه‌ای»، «بازی جدی، بازی فراتر از سرگرمی» و «مجموعه مقالات برگزیده ششمین دوره کنفرانس بازی‌های رایانه‌ای؛ فرصت‌ها و چالش‌ها در حوزه کودکان و بازی‌های دیجیتال» از سوی انتشارات بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران ارائه شده است.

در بخش اول معرفی این کتاب‌ها به دو کتاب «دیپلماسی بازی‌های دیجیتال» و «بازی جدی، بازی فراتر از سرگرمی» پرداختیم و در بخش دوم این گزارش، سه کتاب «نظام ملی رده‌بندی بازی‌های رایانه‌ای: اسرا (فاز سوم)»، «درآمدی بر سیاست‌گذاری سواد رسانه‌ای» و «مجموعه مقالات برگزیده ششمین دوره کنفرانس بازی‌های رایانه‌ای؛ فرصت‌ها و چالش‌ها در حوزه کودکان و بازی‌های دیجیتال» را مرور می‌کنیم.

نظام رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای در ایران چگونه شکل گرفت؟

 کتاب «نظام رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای: اسرا (فاز سوم)» که از سوی مرکز تحقیقات بازی‌های دیجیتال (دایرک) در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به چاپ رسیده، سومین پژوهش در این حوزه است که به‌ منظور به‌روزرسانی سیستم رده‌بندی سنی رسانه‌ای صنعت بازی منتشر شده تا بعد از دو تحقیق منتشرشده درباره مسیر طی شده برای تاسیس اسرا مبتنی بر پژوهش‌های آرشیوی، پژوهش‌های میدانی و جمع‌آوری نظرات خبرگان این حوزه در زمینه‌های روان‌‌شناسی، جامعه‌‌شناسی و علوم اسلامی، در اختیار فعالان صنعت بازی کشور قرار گیرد.

این کتاب به طور مفصل و جامع به پژوهش‌های انجام شده درباره نظام رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای ایران پرداخته است. کتاب چند فصل اصلی دارد که یکی از آنها، مشتمل بر مصاحبه‌هایی با نخبگان، بازیکنان، روایتگران، تحلیل‌گران و دیگر فعالان مرتبط با نظام رده‌بندی سنی صنعت بازی کشور است. در این فصل کتاب، نظام پیشین رده‌بندی در سه بخش ساختار نظام، فرآیندهای رده‌بندی و نقد کاربردی، مورد نقد قرار گرفته است.

فصل دوم این کتاب به تحلیل محتوا و سطوح مختلف آن اختصاص دارد و در آن، مباحث نظری و عملی در زمینه معیارهای تشخیص محتواهای آسیب‌رسان در بازی‌ها، شدت محتواهای آسیب‌رسان و چگونگی رده‌بندی براساس شدت محتواهای آسیب‌رسان، ارائه و بررسی شده است.