به گزارش اکونا پرس،

ایسوس به عنوان پرفروش‌ترین برند مادربرد در دنیا، جدیدترین سری مادربردهای AMD بر پایه سوکت AM5 را معرفی کرد. ایسوس نیز به عنوان بزرگ‌ترین شریک تجاری شرکت AMD، از گل سر سبد مادربردهای این سری، یعنی مادربرد ROG CROSSHAIR X670E EXTREME را رونمایی نمود. این مادربرد مجهز به نسل پنجم درگاه PCIe و حافظه رم DDR5 است و از فناوری انحصاری Q-Design ایسوس نیز پشتیبانی می‌کند.

وجود حافظه‌های رم DDR5 در مادربرد ROG CROSSHAIR X670E EXTREME سبب شده تا پهنای باند دو برابری نسبت به نسل پیشین حافظه‌های رم DDR4 پدید آید و به کاربر این اجازه را می‌دهد تا با خیال راحت از حافظه‌های رم نسل جدید اورکلاک شده استفاده کند.

مادربرد ROG CROSSHAIR X670E EXTREME قابلیت پشتیبانی از جدیدترین نسل SSDها را دارا می‌باشد. این مادربرد مجهز به درگاه USB 4 و نسل دوم درگاه‌های USB 3.2 است. از آنجایی که امروزه بسیاری از گیمرها از درگاه‌های پنل جلویی کیس استفاده می‌کنند، مادربرد ROG CROSSHAIR X670E EXTREME دارای دو کانکتور USB 3.2 از نوع نسل دو، برای پنل‌های جلوی کیس می‌باشد که قابلیت پشتیبانی از Quick Charge 4 تا 60 وات را نیز دارند.

این مادربرد دو درگاه PCIe 5.0 x16 دارد که آمادگی پذیرایی از نسل آینده کارت گرافیک‌های گیمینگ را دارا می‌باشد. بین این دو درگاه، اسلات‌های نسل پنجم M.2 قرار گرفته است. تمام اسلات‌های M.2 این مادربرد با هیت‌سینک پوشیده شده‌اند که اجازه می‌دهد کاربر از نهایت قدرت SSD های قرار گرفته روی مادربرد استفاده کند.

مادربرد ROG CROSSHAIR X670E EXTREME با دارا بودن LEDهای پرنور، قابلیت ماتریس انیمه‌گونه با شخصی‌سازی بالا را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. بدین ترتیب کاربر با استفاده از نرم‌افزار اختصاصی شرکت ایسوس یعنی Armoury Crate می‌تواند انیمیشن‌های مورد علاقه خود را به نمایش درآورد. این مغرور جذاب دارای کانکتور‌های نسل دو ARGB می‌باشد و قابلیت پشتیبانی از AURA Sync را دارد.

مادربرد ROG CROSSHAIR X670E EXTREME از مدار تعذیه 2+20 فاز برخوردار می‌باشد که قابلیت پشتیبانی تا 110 آمپر را دارد. ایسوس به عنوان برترین تولید کننده محصولات گیمینگ در دنیا، با استفاده از کانکتور‌های برق مجهز به فناوری ProCool نسل دو که ارتباط بهینه‌تری را با پاور برقرار می‌کند و نیز به دلیل وجود خازن‌های با ظرفیت 10K، این اطمینان را به کاربر می‌دهد که تمام برق مورد نیاز پردازنده را به خصوص در زمان اورکلاک که برق فراوانی می‌طلبد، تأمین نماید. این مادربرد از نظر ابعاد در رده مادربردهای EATX دسته‌بندی می‌شود. 

امروزه با توجه به قدرت بالای پردازنده‌ها و به طبع آن مصرف برق بالا، حرارت بالایی نیز تولید می‌کنند؛ از این رو کاربران با مشکل خنک‌سازی روبرو خواهند شد. ایسوس که در زمینه خنک‌سازی مادربردها و کارت گرافیک‌های گیمینگ همیشه صاحب سبک بوده است، با بکارگیری 6 هدر روی مادربرد ROG CROSSHAIR X670E EXTREME به کاربر این اجازه را می‌دهد تا بتواند از خنک‌کننده‌های آبی و بادی زیادی بهره گیرد و بدین ترتیب دمای بالای بوجود آمده حاصل از بهره‌گیری از تمام قدرت پردازشی را کنترل نماید.

 

ایسوس به عنوان شرکت پیشرو در زمینه نوآوری در تولید محصولات گیمینگ، از ویژگی جدیدی به نام Q-Design در تولید مادربرد ROG CROSSHAIR X670E EXTREME بهره گرفته است. این ویژگی این امکان را به کاربر می‌دهد که آسان‌تر، سریع‌تر و ساده‌تر قطعاتی که روی مادربرد قرار می‌گیرند را اسمبل نماید. در ادامه بخش‌هایی که شامل ویژگی Q-Design می‌شوند، معرفی خواهیم کرد.

Q-Release: در مادربرد ROG CROSSHAIR X670E EXTREME از یک دکمه جهت آزادسازی خار درگاه PCIe برای جدا کردن آسان کارت گرافیک استفاده شده است که به عنوان Q-Release از آن یاد می‌شود. امروزه بدلیل افزایش طول کارت گرافیک‌های گیمینگ و وجود هیت‌سینک‌های درگاه‌های M.2 به سادگی امکان آزادسازی خار درگاه PCIe وجود ندارد.

Q-DIMM: در مادربرد ROG CROSSHAIR X670E EXTREME از یک دکمه جهت آزادسازی حافظه‌های رم از داخل اسلات رم استفاده شده است. چرا که امروزه به دلیل نصب خنک‌کننده‌های آبی بالای کیس عملا فضایی به کاربر نمی‌دهد که بتواند به راحتی و با اشاره دست گیره نگهدارنده حافظه رم در اسلات رم را باز کند؛ از این رو با استفاده از یک دکمه کاربر به آسانی و راحتی در سریع‌ترین زمان ممکن می‌تواند گیره اسلات رم را باز نماید.

Q-Latch: در مادربرد ROG CROSSHAIR X670E EXTREME از پیچ پلاستیکی اهرمی جهت نصب آسان SSDهای M.2 استفاده شده است که ایسوس از آن با عنوان Q-Latch یاد کرده است. با توجه به کوچک بودن پیچ‌های مخصوص نصب SSDهای M.2، وجود این پیچ پلاستیکی اهرمی کمک زیادی به کاربر جهت نصب آسان و سریع SSDهای M.2 می‌نماید.

Q-LED: در مادربرد ROG CROSSHAIR X670E EXTREME از چهار LED کوچک جهت نمایش صحیح عملکرد بوت و قطعات قرار گرفته روی مادربرد مثل CPU، کارت گرافیک و رم استفاده شده است. زمانی که کاربر سیستم را روشن می‌کند، این چراغ‌های LED به ترتیب روشن می‌شوند و در صورتی که مشکلی در اجرا و عملکرد وجود نداشته باشد، خاموش می‌شوند ولی چنانچه مشکلی در اجرا و عملکرد هر کدام وجود داشته باشد، چراغ مربوط به آن قسمت روشن می‌ماند تا کاربر را مطلع نماید که مشکل دقیقا کجاست.

Q-Code: در مادربرد ROG CROSSHAIR X670E EXTREME علاوه بر وجود ویژگی Q-LED، از ویژگی Q-Code نیز استفاده شده است. بدین ترتیب علاوه بر نمایش مشکل در اجرا هر یک از قطعات بوسیله روشن ماندن چراغ مربوط به آن قسمت، از یک نمایشگر عددی نیز بهره گرفته شده است تا عدد خطای مربوطه در هنگام بالا آمدن سیستم، نمایش داده شود و به کاربر این امکان را بدهد که در کوتاه‌ترین زمان ممکن متوجه شود مشکل در کدام قسمت سیستم وجود دارد تا به رفع آن اقدام نماید.

 

این غول قدرتمند از تکنولوژی WiFi6E بهره می‌برد. امروزه بسیاری از گیمرها با توجه به وجود باندهای 2.5 و 5 گیگاهرتزی موجود در بسیاری از گجت‌های اطراف‌شان و امکان تداخل امواج تمایلی به استفاده از اینترنت بی‌سیم هنگام بازی در گیم‌های آنلاین نشان نمی‌دهند ولی به لطف تکنولوژی WiFi6E و استفاده از باند 6 گیگاهرتزی با خیال راحت و بدون هیچ‌گونه تداخل امواجی از اینترنت بی‌سیم در گیم‌های آنلاین می‌توانند لذت ببرند.

البته ایسوس به عنوان برند نخست گیمینگ در دنیا، برای گیمرهایی که کلا از اینترنت باسیم استفاده می‌کنند در هنگام بازی آنلاین نیز توجه ویژه‌ای نشان داده است. مادربرد ROG CROSSHAIR X670E EXTREME دارای دو پورت شبکه می‌باشد. یک پورت آن، از نوع 2.5 Gb اینتل بوده و پورت دیگر آن، از نوع 10Gb است. بدین ترتیب کاربر می‌تواند با بالاترین سرعت و کم‌ترین لگ از بازی آنلاین لذت ببرد.

ایسوس در مادربرد ROG CROSSHAIR X670E EXTREME از چیپست قدرتمند SupremeFX 7.1 برای ارائه یک صدای فراگیر و همه جانبه که از نان شب برای مصارف گیمینگ واجب‌تر می‌باشد، استفاده کرده است. همچنین برای عدم ایجاد تداخل امواج در کانال‌های صدای چپ و راست، پوشش خاصی را در نظر گرفته است. این مادربرد مجهز به DAC چهارگانه ESS ES9218PQ نیز می‌باشد که قدرت صدای خروجی را تا عدد خارق‌العاده 130 دسی‌بل افزایش می‌دهد. این قابلیت برای گیمرهایی که از هدست‌های گیمینگ رده بالا استفاده می‌کنند در هنگام بازی، تجربه بی‌نظیری را رقم خواهد زد. 

مادربردهای AMD ایسوس را می‌توانید با گارانتی ماتریکس تهیه نمایید.