به گزارش اکونا پرس،

ابتدا اجازه دهید مقایسه‌ای داشته باشیم بین کارت‌گرافیک جدید انویدیا یعنی GeForce RTX 4080 با مدل مشابه آن در نسل پیشین یعنی GeForce RTX 3080. کارت گرافیک GeForce RTX 4080 بر پایه معماری جدید Ada Lovelace شرکت انویدیا ساخته شده و با برخورداری از نسل سوم هسته‌های RT و نسل چهارم هسته‌هایTensor، تا 2 برابر عملکرد بهتری در Ray Tracing  و هوش مصنوعی ارائه می‌کند. حافظه گرافیکی در نظر گرفته شده برای این کارت‌گرافیک، 16 گیگابایت حافظه GDDR6X  با رابط 256 بیتی و سرعت 22.4 گیگابیت بر ثانیه می‌باشد و به راحتی بازی‌ها را در رزولوشن‌های بالا بدون لگ اجرا می‌کند.

کارت گرافیک GeForce RTX 4080 دارای 9728 عدد هسته CUDA بوده که نسبت به نسل پیشین خود یعنی GeForce RTX 3080 افزایش یافته و تا 50 درصد از آن سریع‌تر خواهد بود. حداکثر برق مصرفی کارت گرافیک GeForce RTX 4080  همانند کارت هم‌رده نسل پیشین خود 320 وات بوده و این به معنی ارائه عملکرد بهتر نسبت به نسل قبل با مصرف برق بهینه‌تر می‌باشد.

 

فناوری‌های کارت گرافیک GeForce RTX 4080

به لطف استفاده از نسل جدید هسته‌های RT در کارت گرافیک GeForce RTX 4080، انویدیا بالاخره امکان فعال کردن فناوری Ray Tracing  و تجربه گرافیکی واقع‌گرایانه و بی‌نظیر بدون افت شدید فریم‌ریت در بازی‌ها را ممکن نموده است. تنها کارت‌های سری 40 انویدیا از فناوری DLSS ورژن 3.0 پشتیبانی می‌کنند.

DLSS  مخفف عبارت Deep Learning Super-Sampling است. Super Sampling فرایندی است که همین حالا هم روی بسیاری از بازی‌ها اجرا می‌شود. این قابلیت در واقع بازی‌ها را روی رزولوشنی بالاتر از آنچه که مانیتور پشتیبانی می‌کند، رندر می‌گیرد. این امر شاید کمی عجیب به نظر برسد اما در حقیقت می‌تواند بسیار مفید باشد و کمک می‌کند که لبه‌های اشیا در گرافیکِ چند وجهی نرم‌تر و بهتر به نظر برسند.

Deep Learning به بیان ساده، یعنی حجم عظیمی از محاسبات کامپیوتری که روی سخت افزارهای قدرتمند اجرا شده و به مرور زمان بهتر و بهتر می‌شوند. واژه Learning اینجا به معنای یادگیری به شکل معمول کلمه نیست؛ درواقع ماشین اینجا لزوما چیز جدیدی یاد نمی‌گیرد، بلکه با تکرار همان الگوها، محاسبه‌ها را هر بار بهتر و بهتر انجام می‌دهد.

بدین ترتیب با ترکیب Super Sampling برای نرم کردن چند وجهی‌ها از یک سو و بهبود کلی گرافیک بازی با استفاده از Deep Learning از سوی دیگر، سیستم DLSS انویدیا معنا پیدا می‌کند.

 

عملکرد کارت گرافیک GeForce RTX 4080 در بازی‌ها

اگر می‌خواهید بازی‌ها را در وضوح 4k با فریم‌ریت مناسب اجرا کنید، کارت گرافیک GeForce RTX 4080 یک انتخاب عالی برای این کار است. با استفاده از این کارت گرافیک، می‌توانید بازی‌های سنگین و گرافیکی نظیر Watch Dogs: Legion، Far Cry 6 و Assassin’s Creed Valhalla را به ترتیب با فریم ریت 110، 130 و 100 فریم بر ثانیه و بازی‌های eSport و رقابتی مثلRainbow Six Extraction  و Halo Infinite را با 140 و 100 فریم بر ثانیه در تنظیمات گرافیکی Very High اجرا نمایید.

این اعداد در وضوح 4K ثبت شده‌اند و در زمان تست، از فناوری‌های DLSS و Ray Tracing استفاده نشده است. با فعال کردن DLSS در کنار Ray Tracing می‌توانید از گرافیک نزدیک به واقعیت همراه با فریم ریت مناسب لذت ببرید.

 

کارت گرافیک ROG Strix GeForce RTX 4080 16GB GDDR6X OC Edition

کارت گرافیک  ROG Strix GeForce RTX 4080 16GB GDDR6X OC Editionبر پایه معماری Ada Lovelace طراحی شده است که با استفاده از نسل چهارم هسته های TENSOR و هسته‌هایRT، عملکرد هوش مصنوعی، رهگیری پرتوی نور و راندمان را تا دو برابر افزایش داده است. این کارت گرافیک با حافظه گرافیکی 16 گیگابایت از نوع GPDDR6X دارای رابط 256 بیتی می‌باشد که با وجود 9728 عدد هسته CUDA تجربه‌ای جدید و متفاوت به کاربر ارائه می‌دهد. رزولوشن این کارت گرافیک 4320×7680 پیکسل بوده و با استفاده از دو خروجی HDMI 2.1a و سه خروجی DisplayPort 1.4a، توانایی نمایش تصویر روی 4 مانتیور به صورت همزمان را دارد.

کارت گرافیک ROG Strix GeForce RTX 4080 16GB GDDR6X OC Edition به صورت پیشفرض کلاک 2625 مگاهرتزی دارد و در حالت اورکلاک کارخانه‌ای این میزان به 2655 مگاهرتز نیز می‌رسد. این کارت همچنین 3.5 اسلات فضا اشغال می‌کند. فن‌های به کار رفته روی آن، با استفاده از فناوری Axial-tech باز طراحی شده و به همین دلیل 23 درصد جریان هوای بیشتر نسبت به نسل قبل فن‌ها، وارد می‌شود و بدین ترتیب می‌تواند حرارت تولیدی چیپ جدید انویدیا را بهتر کنترل نماید. این غول دنیای کارت گرافیک‌های گیمینگ با استفاده از خازن‌های قدرتمند 15K و مدار سیستم کنترل دیجیتالی، به آسانی می‌تواند نیروی برق مورد نیاز را برای هیولای درون خود تامین کند. همچنین با طراحی فوق‌العاده مهندسین ایسوس، روی بک پلیت کارت فضایی در نظر گرفته شده که هوای ورودی فن‌ها پس از گذر از هیت‌سینک از آن خارج می‌شود و بدین ترتیب گرمای حاصل از زیر لود قرار گرفتن کارت را با تمام توان کنترل می‌کند.

کارت گرافیک ROG Strix GeForce RTX 4080 16GB GDDR6X OC Edition مجهز به فناوری 0dB می‌باشد و مادامی که کارت زیر لود قرار ندارد، فن‌ها جهت تولید نویز کمتر از کار می‌افتند و زمانی که زیر لود قرار گرفت فن‌ها با تمام توان شروع به حرکت می‌کنند تا دمای کارت در حالت بهینه باقی بماند. این کارت با استفاده از نسخه سوم نرم‌افزار GPU Tweak III کاملا قابلیت شخصی سازی دارد و به کاربر اجازه می‌دهد علاوه بر تنظیمات اورکلاکینگ کارت، نورپردازی آن را نیز کنترل نماید.

کارت گرافیک ROG Strix GeForce RTX 4080 16GB GDDR6X نیز همانند نسخه اورکلاک خود از تمام قابلیت‌های ذکر شده برخوردار می‌باشد و تنها تفاوت آنها در مقدار کلاک است که در نسخه عادی کلاک روی 2505 مگاهرتز قرار دارد و با استفاده از کلید بایوس دوگانه تعبیه شده روی کارت، می‌توان آن را تا میزان 2535 مگاهرتز افزایش داد.

 

کارت گرافیک ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4080 16GB GDDR6X OC Edition

کارت گرافیک ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4080 16GB GDDR6X OC Edition یکی دیگر از پرچمداران سری 4080 است که بر پایه معماری Ada Lovelace تولید شده است. رزولوشن این کارت گرافیک 4320×7680 پیکسل بوده و قابلیت نمایش تصویر روی 4 مانتیور به صورت همزمان را دارد. در این محصول از 16 گیگابایت حافظه گرافیکی GPDDR6X در کنار رابط 256 بیتی استفاده شده است تا عملکردی بهتر از نسل های گذشته داشته باشد.

محصولات تاف گیمینگ ایسوس استاندارد نظامی دارند و بدین ترتیب از طول عمر بسیار بالایی برخوردارند. در کارت گرافیک ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4080 16GB GDDR6X OC Edition از خازن‌های باکیفیت 20K که ظرفیت تحمل حداکثر گرمای 105 درجه را دارند، استفاده شده است. این کارت با توجه به فریم فلزی و مستحکمی که دارد در دراز مدت از تاب برداشتن و خم شدگی در امان خواهد بود.

کارت گرافیک ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4080 16GB GDDR6X OC Edition همانند سایر تولیدات ایسوس، از فناوری Auto-Extreme در تولید، بهره برده است و بدین ترتیب طول عمر PCB کارت به شدت افزایش پیدا کرده و از مقاومت آن نیز چیزی کاسته نمی‌شود. فن‌های به کار رفته روی کارت از تکنولوژی Axial-tech برخوردار بوده و با توجه به بازطراحی جدید ایسوس تا 23 درصد جریان هوای بیشتری را می‌توانند درون کارت ایجاد کنند. همچنین با توجه به وجود دو بلبرینگ درون این فن‌ها، اطول عمر بیشتری نیز برخوردار هستند.

کارت گرافیک ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4080 16GB GDDR6X OC Edition مجهز به نسل چهارم هسته‌های Tensor و نسل سوم هسته‌های RT، می‌تواند تا دو برابر نسل پیشین عملکرد از خود ارائه دهد که این مسئله برای گیمرها و طراحان گرافیکی بسیار حائز اهمیت است. فرکانس کلاک این کارت در حالت پیشفرض 2595 مگاهرتز بوده و با استفاده از کلید بایوس دوگانه این امکان در اختیار کاربر قرار می‌گیرد تا میزان 2625 مگاهرتز آن را افزایش دهد.

برای تامین برق کارت گرافیک ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4080 16GB GDDR6X OC Edition یک پورت 16 پین تعبیه شده است. به توصیه برترین برند تولید محصولات کامپیوتری دنیا حداقل منبع تغذیه که بتواند انرژی مورد نیاز این کارت را فراهم نماید، 750 وات می‌باشد. همچنین این کارت در حدود 3.65 اسلات فضا اشغال می‌کند.

کارت گرافیک ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4080 16GB GDDR6X OC Edition با استفاده از نسخه سوم نرم‌افزار GPU Tweak III کاملا قابلیت شخصی سازی دارد. این نرم‌افزار به کاربر اجازه می‌دهد علاوه بر تنظیمات اورکلاکینگ کارت، نورپردازی آن را نیز کنترل نماید.

کارت گرافیک ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4080 16GB GDDR6X نیز همانند نسخه اورکلاک خود از تمام قابلیت‌های ذکر شده برخوردار می‌باشد و تنها تفاوت آنها در مقدار کلاک است. در نسخه عادی کلاک روی 2505 مگاهرتز قرار دارد و با استفاده از کلید بایوس دوگانه تعبیه شده روی کارت، می‌توان آن را تا میزان 2535 مگاهرتز افزایش داد.

کارت گرافیک‌های سری 4080 ایسوس همزمان با عرضه جهانی، هم اکنون در بازار نیز موجود هستند و می‌توانید با گارانتی اصلی: الماس رایان ایرانیان، حامی، تابا، لایف سرویس، سازگار تهیه کنید و در دریای بی‌کران بازی‌های کامپیوتری غرق شوید و از کیفیت بالای تصویر در کنار فریم ریت مثال زدنی، لذت ببرید.