زمانی که شاخص امنیت و امنیت سرمایه گذاری در یک کشور پیش بینی روند نزولی وحود دارد قطعا سرمایه گذاری در بازارهای آن کشور برای سرمایه گذاران با مخاطره همراه خواهد شد.

یک کارشناس بازار سرمایه ضمن بیان این مطلب در گفتگو با اکوناپرس عنوان کرد:به دلیل محدودیت هایی که دولت در عرضه دلار و ارزها ایجاد می کند، سرمایه گذاران به سمت بازارهای موازی با بورس کشیده می شوند.

شهاب پورعباس در ادامه افزود:در حال حاضر از پارامترهای مهم و اثرگذار در روند بورس، بازار طلا و فلزات گرانبها و همینطور ارزهای خارجی می باشد و پیش بینی می شود این بازارها با رشد همراه خواهند بود، از طرفی بازار سرمایه و سرمایه گذاری در بورس یک روند نسبتا ثابتی را طی خواهد کرد.

وی گفت:جدا از فشاری که مجددا بر بانکهای کشور وارد شده و روابطی که بانکهای کشور با دنیای خارج خواهند داشت باعث می شود درصد سرمایه گذاری بانکها و منابع بانک را تحت تاثیر قراردهد و بانکها توان تامین مالی تولید داخلی را از دست بدهند.

پورعباس خاطر نشان کرد: پیش بینی این است که به هر حال بازار سرمایه جذابیت خودش را در مقابل بازارهای موازی و در مقابل سایر سرمایه گذاران مخصوصا واسطه گری ها از دست بدهد. در این میان بازار مسکن هم به دلیل اینکه مردم میخواهند جلوی از بین رفتن قدرت خرید خود، به دلیل افت ارزش ریال را بگیرند اقدام به خرید مسکن می کنند و از طرف دیگر پیش بینی می شود عرضه نیز در بازار مسکن  کاهش پیدا کند.

 پورعباس تاکید کرد:علاوه بر بازار مسکن کاهش توان مالی بانکها نیز باعث خواهد شد واسطه گری های مالی دوباره بتواند نرخ موثر بالاتری را اعلام کنند و هرچه دولت سعی دارد نرخ سود سپرده ها را به صورت دستوری کاهش دهد بانکها به نحوی این مساله را دور می زنند و در این بین واسطه گرهای مالی مثل لیزینگ ها میتوانند نرخ بهره بالاتری بگیرند و این موضوع موجب افزایش نرخ بهره موثر تا حدود ۳۰ درصد میشود.

وی در خاتمه گفت: یکی از راه های مقابله با افزایش نرخ مذکور آن است که دولت جلوی کاهش نرخ سود بانکی را بگیرد در غیر این صورت بازار بورس با افزایش نرخ بهره بانکها بجذابیت خود را برای سرمایه گذاران از دست خواهد داد و با توجه به اتفاقات و تحولات سیاسی جدید نیز میزان ریسک سرمایه گذاری در کشور افزایش پیداخواهد کرد.