مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری نورهمدانیان ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار اکوناپرس عنوان داشت: پیش بینی روند بورس، بازار ارز و سکه چون پارامترهای مهم آن در اختیار دولت است بسته به تصمیماتی است که برای آنها از این جهت اتخاذ می گردد. دولت اگر اراده کند می تواند به راحتی روند بازار های مذکور را به یکباره تغییر دهد، حال اگر دولت  آینده ای برای کشور پیش بینی کند که به حفظ و نگهداری دلار برای ضروریات زندگی مردم نیاز است عرضه این ارز را متوقف می کند که با این توقف عرضه کننده ی دیگری برای دلار در بازار وجود نخواهد داشت. دلار های در دست مردم نیز دست به دست بین خودشان میچرخد و هربار چون کالای جدیدی وارد نشده بخش تقاضا تقویت می شود و طبیعی است که قیمت تا جایی افزایش پیدا کند که عرضه و تقاضا برابر شود و به تعادل برسد .

محمد معتضدی در ادامه افزود: در رابطه با سکه نیز شرایط مشابه با عرضه و تقاضای موجود در بازار ارز رقم می خورد و زمانی که دولت می بیند سکه با 20 درصد حباب قیمتی دارد عرضه سکه را متوقف می کند.

وی گفت: اگر اراده دولت بر این است که نقدینگی و سرمایه مردم را به سمت بورس هدایت کند می تواند با توجه به اینکه بخش زیادی از سهام شرکتها در مالکیت صندوق بازنشستگی کشوری است، نه تنها جلوی عرضه سهام این صندوق ها را بگیرد بلکه دستور حمایت بازار و خرید سهام را نیز به آنها بدهد که اجرا شدن این تصمیم قطعا منجر به افزایش قیمت سهام در بورس خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: بازار سرمایه در مقابل هزار میلیارد نقدینگی که در کشور وجود دارد حجم قابل توجهی ندارد، حال چرا بازار با توجه به اینکه بعد از حمایت چند وقت اخیر دولت و تبلیغاتی که در این راستا از سوی رهبری و روئسای سه قوه انجام شد، با افت همراه شده و دوره روند صعودی آن بسیار کوتاه مدت بود؟ دلیل آن عرضه آبشاری به حدی که تمام تقاضای موجود در بازار را پوشش می دهد، از سوی صندوق های وابسته به وزارت رفاه و صندوق های بازنشستگی می باشد.

معتضدی گفت: این مساله مشابه شرایطی است که دولت بخواهد در بازار ارز تا آخرین ریال تقاضای موجود در بازار را عرضه کند. این یک سیاست دوگانه است. دلیل این امر نیز عدم هماهنگی در بدنه دولت و بین قوای سه گانه و وزارت رفاه و شرکتهای وابسته به آن است. به نظر می رسد سران سه قوه در جلسات خود که در رابطه با بورس برگزار می کنند وزیر رفاه را نیز باید دعوت کنند تا زیر مجموعه های آن عرضه های خود را کم کنند.

وی خاطر نشان کرد: کالاهایی که توسط شرکتهای بورسی تولید میشود و در بورس کالا با دلار 4200 تومان فروخته می شود که اکثرا محصولات گروه پتروشیمی ، فولاد ، روی و مس را شامل میشود. دلار سامانه نیما که شاید توسط عده ای برای تولید جذب می شود و عده ای دیگر نیز از آن سو استفاده میکنند در حقیقت سود شرکتهای گروه تامین اجتماعی است و این بدان معناست که در خوشبینانه ترین حالت از جیب وزارت رفاه سوبسیدی به وزارت صنعت و معدن پرداخت می شود و در حالت دیگر نیز عده ای سو استفاده گر با دلار 4200 تومانی کالاهای غیر ضروری همچون بخارشوی ، موبایل و چای و ... وارد کرده اند . چرا باید وزارت رفاه که وظیفه تضمین آینده افراد را بر عهده دارد حاضر سود خود را به افراد خاص دارای رانت بسپارد ؟

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری نورهمدانیان  گفت: برای مثبت شدن بازار نیازی به جلسه سران سه قوه نیست بلکه تنها نیاز به آگاهی دادن و برگزاری جلسه با حضور وزیر رفاه کشور در خصوص مواردی که عنوان شد می باشد تا به آن عنوان شود که چرا سود شرکتهای پتروشیمی و فولادی که متعلق به بازنشستگان است را با دلار 4200 تومانی تبدیل به کالاهای غیر ضروری می شود؟ این سهامی که زیر مجموعه های وزارت رفاه در بازار عرضه میکند به چه کسانی می فروشد و با سود آن قصد انجام چه سرمایه گذاری را دارد ؟ چرا که در شرایط فعلی قطعا این وجوه نقد صرف خرید دلار و سکه و کارخانه نخواهد شد .

وی تاکید کرد: اگر مقابل این اقدامات وزارت رفاه گرفته شود و اتفاقی که بازار ارز و سکه رخ داده و عرضه متوقف شده در بازار بورس نیز رقم بخورد و سهامداران، مدیران پرتفوی و صاحبان صنایع به این نتیجه برسند که در حال حاضر شرکتها بر اساس ارزش دلار  4200 تومانیست و باید با بازار منطبق گردد منجر به رونق بورس مشابه شرایط سالهای 79 تا 81 خواهد شد و سهام روی تابلوی معاملات بر اساس ارزش جایگیزینی مورد معامله قرار گیرند.

این کارشناس بازار سرمایه بیان داشت: بورس نقدشوندگی بسیار بالایی دارد که نوسانات سینوسی ایجاد شده در آن به این دلیل می باشد.چشم انداز بازار سرمایه روندی مثبت با شیبی صعودی می باشد و دلیل آن نیز قیمت دلار و تفاوت نرخ دلار 4200 تومانی آقای جهانگیری با دلار بازار آزاد می باشد اگر مهلت سه ماهه تمدید نشود و یک دور تحریم بر ایران اعمال گردد قطعا قیمت دلار افزایش خواهد یافت و وقتی که دلار افزایش پیدا کند شکاف میان دلار 4200 تومانی و دلار بازار آزاد عمیقتر خواهد شد و دولت ناچار به افزایش قیمت 4200 تومان خواهد بود که با این افزایش، سود شرکتهای صادرات محور نیز به طبع آن با رشد همراه خواهد شد اما چون نا امنی سیاسی در کشور شدت می گیرد نسبت قیمت بر درآمد بازار کاهش خواهد یافت که با این شرایط برخی شرکتها قیمت سهامشان بالاتر از ارزش برآوردیشان خواهد بود. از طرفی اگر دوره سه ماهه تحریمها تمدید شود و تحریمی علیه کشور اعمال نشود و امنیت نسبی به اوضاع جهانی ایجاد شود در این حالت بازار پی بر ای خواهد گرفت.

محمد معتدی در خاتمه گفت: با افزایش نرخ دلار 4200 تومانی شرکتهای گروه پتروشیمی و فلزات اساسی با روند افزایش درآمد  و سود آوری همراه خواهند شد و با تغییر دلار 3700 تومانی ارزاق عمومی که به دلیل افزایش قاچاق کالاهایی همچون شکر، برنج و چای ایجاد می گردد، شرکتهای گروه قند، لبنیات و سیمان با رشد همراه خواهند شدوخود را با شرایط واقعی اقتصاد منطبق کنند و این مساله  باعث خواهد شد روند بورس با وجود چشم انداز تحریم مثبت ارزیابی گردد .