جعفر علی نوروزی مدیرعامل شرکت ایران یاسا تایر و رابر در گفتگو با اکوناپرس  در خصوص وضیت سوددهی شرکت گفت: شرکت ایران یاسا تایر علی رغم تمام مشکلاتی که در مجموعه و اقتصاد کشور وجود داشت در سال 96 توانست زیان خود را پوشش دهد و آن را هر چند کم به سود تبدیل نماید.

وی ادامه داد: این مجموعه سال های سال زیان ده بود و به همین دلیل نمی توانست سودی به سهامداران خود بدهد با تلاش های زیاد مسئولین این شرکت، مجموعه ایران یاسا توانست به سوددهی دست یابد، همچنین ما توانستیم به بودجه پیش بینی شده خود با اختلاف بسیار کم برسیم.

نوروزی افزود: یکی از مشکلاتی که ما در فروش داشتیم، موضوع فروش صادراتی و داخلی بود که برای این موضوع نیز اقدامات اساسی انجام شده و شرکت در سال 96 توانست فروش خوبی را به ثبت برساند، به گونه ای که ما با موفقیت با افزایش فروش چه در صادرات و چه در داخل همراه بودیم.

این مقام مسئول در خصوص دلیل افت قیمت سهم در بازار توضیح داد: شاخص صنعت لاستیک و تایر در سال 96 با افت رو به رو بود و به همین دلیل سهم پاسا نیز از این قاعده مستثنی نبود، این سهم نیز از شاخص تبعیت کرد و به همین دلیل ما شاهد افت قیمت در این سهم بودیم.

وی تاکید کرد : مجموعه پاسا در سال 96 سعی کرد تا فروش را محور عملکرد خود قرار دهد و در این موضوع نیز موفق بود، این رویه در سال 97 نیز ادامه خواهد داشت، تا در این سال نیز بتواند سود بهتری را به مجمع خود بیاورد.

وی در پاسخ به این سوال که تعرفه واردات تایر می تواند بیشتر شود، گفت: تعرفه وارداتی در حال حاضر 33 درصد است و ما تلاش زیادی در خصوص بیشتر کردن آن کردیم، اما وزارت مربوطه با آن مخالفت کرده و آن را لازمه رقابت می داند، هنوز موفقیتی در این خصوص حاصل نشده و به همین دلیل نمی توان انتظاری برای افزایش تعرفه واردات داشت.

نوروزی با اشاره به سهم بازار این مجموعه در بازار تایر عنوان کرد: سهم ما از بازار تایر ایران حدود 68 درصد بوده و مابقی در دست رقبای ما است که ما به دلیل این که نمی خواهیم بازار خود را از دست دهیم، افزایش یا کاهش در قیمت محصول نمی تواند بدک ون منطق باشد باید به فکر سهم بازار این مجموعه باشیم.

مدیرعامل این شرکت با اشاره به میزان تولید داخل ادامه داد: تولید داخل 250 تن بوده و واردات نیز در همین حدود است اما واردات برای محصولات ما به نسبت سایر محصولات کمتر است، واردات تایر بیشتر برای محصولات فوق سنگین است و برای محصولاتی همچون محصولات شرکت ایران یاسا نیست.

وی در مورد بازار ارز و نوسانات آن تصریح کرد: مسلما نوسانات بازار ارز بر ما تاثیر می گذارد، چون ما هم بخشی از واردات خود را از طریق واردات تامین می کنیم، اما تاثیر ما به نسبت شرکت هایی که اغلب تامین مواد اولیه خود را از طریق واردات تامین می کنند، کمتر است. از میان مواد اولیه تنها کائوچو از طریق وارادات برای شرکت تامین می شود.

مدیر عامل مجموعه ایران یاسا تایر افزود: برای همین میزان واردات هم می توانیم ارز از طریق سامانه نیما تامین کنیم، اما هنوز بازار ارز به ثبات نرسیده و مسلما بهتر نیز خواهد شد. در مورد بازار صادراتی نیز ما حاضریم تا ارز خود را از طریق بازار ارزی به فروش برسانیم. شنیده می شود تمهیداتی برای تشکیل بازار ثانویه ارزی اندیشیده شده که ما از آن حمایت خواهیم کرد.