یک کارشناس بازار سرمایه ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار اکوناپرس عنوان داشت: اخیرا ریسک های سیاسی و اقتصادی در کشور بسیار زیاد شده است ، مسلما بورس هم به تناسب این ریسک ها، واکنش های مثبت و منفی نشان خواهد داد.  هرروز که پیش میرویم بر این ابهامات اضافه می شود و تصمیم گیری برای فعالان بازار سرمایه و سرمایه گذاران نیز سخت می گردد ،به همین دلیل پیش بینی می شود که سال ۹۷ سالی پراز نوسان قیمت ها در بورس باشد و برای فعالان و تحلیلگران بازار نیز  پیش بینی اینکه کدام صنایع و سهم ها شروع به افت و خیز میکنند، سخت خواهد بود.

بهروز عباس زاده در ادامه افزود: به دلیل اینکه قیمت فلزات اساسی و قیمت های جهانی رشد کرده ریسک آن وجود دارد که قیمت ها به روال سابق برگردد در همین ارتباط در پی اتفاقی که در طی چندروز گذشته رقم خورده، قیمت های فلزات اساسی افت کرده است که طبیعتا در بازار سرمایه نیز اثر آن را با منفی شدن روند بورس مشاهده کرده ایم. 

وی گفت: برای ادامه راه باید قیمت ها را دنبال کنیم در هر صورت قیمت سهام در حال حاضر سطوح  حمایتی مهمی را شکسته اند و احتمال اینکه به افت خود ادامه دهند وجود دارد که بازار مستقیما از این مساله متاثر است. هر روزی که قیمت فلزات اساسی یا قیمت محصولات فولادی و پتروشیمی و نفت افت کند طبیعتا به تناسب در همان روز یا روز بعد تاثیرش را بر بازار کشور ما نیز میگذارد.

این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به وضعیت بازار های موازی بیان داشت: بازار های موازی با بازار سرمایه همچون بازار سکه، ارز، مسکن، خودرو و سایر کالاهای بادوام تقریبا و به صورت میانگین رشدی بیشتر از رشد شاخص بورس تجربه کرده اند و بورس ازین قافله عقب مانده است. ولیکن نباید فراموش کرد که بازار سرمایه ریسک های خاص خود را دارد. بخشی از رشد بورس در روزها و هفته های گذشته ناشی از کاهش ارزش پول ملی بوده و طی این مدت مقداری از نقدینگی که در بازارهای مختلف در حال گردش بوده را به خود جذب کرده و مقداری خود را با شرایط  وفق داده است ولی هنوز خیلی با بازارهای موازی مذکور فاصله دارد. به عبارتی بازار سرمایه با ادامه جذب این نقدینگی درکنار حمایت های مد نظر دولت،  پتانسیل رشد دارد.

عباس زاده ادامه داد:ریسک های سیاسی و اقتصادی و تصمیمات دولت قطعا بر قیمت سهام و روند بازار سرمایه اثر گذار است اما اینکه بگوییم بورس به همان اندازه ای که بازار سکه و ارز رشد کرده، رشد و سوداوری خواهد داشت معقول و منطقی نمی باشد. اگر شرایط  سیاسی به سمتی پیش رود که ریسک سیاسی بیشتر از انچه که در حال حاضر وجود دارد، نشود و حتی با وجود اتفاقاتی که تا کنون رخ داده است میتوان انتظار داشت که روند بازار سرمایه طی ماه های آتی صعودی باشد اما اگر به سمت بد تر شدن اوضاع پیش رود، مطمئنا بورس نمی تواند نقدینگی مناسبی را به خود جذب کند و انتظارات فعالان خود را هم برآورده نخواهد کرد.بنابراین برای ۹ ماهه آینده سال جاری، میتوان گفت که با توجه به اتفاقاتی که در عرصه سیاست رقم میخورد قطعا دستخوش تغییر و تحول خواهد شد.

وی گفت: با توجه اتفاقات اقتصادی خصوصا رشد ارز طی چند ماه گذشته بسیاری تحلیلگران انتظار دارند که این رشد  اثرش را در گروه های پتروشیمی، پالایشی و فلزات اساسی بگذارد و امید آن است که در بازه زمانی بلند مدت شاهد این  اتفاق در گروه های مذکور باشیم. 

این کارشناس بازار سرمایه در خاتمه به سهامداران و سرمایه گذاران توصیه کرد: فعالان بازار بورس حتما تحولات سیاسی و اقتصادی کشور را دنبال کنند تا با توجه به تحولات واکنش مناسب را داشته باشند، چرا که در شرایط فعلی برخی تصمیمات دولتی و شرایط سیاسی تاثیرات مهمی را بر سود آوری شرکت ها به جای می گذارد.