یک کارشناس بازار سرمایه ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار اکوناپرس عنوان داشت: برای تحلیل وضعیت بازار سرمایه باید دو مساله را مورد نظر قرار داد، یکی اعمال تحریم های بین المللی علیه ایران طی یک ماه آینده و عدم صادرات شرکتهای فعال در اقتصاد کشور خصوصا شرکتهای صادرات محوری همچون گروه فلزات اساسی ، پتروشیمی و معدنی ها و نکته دیگر که بر خلاف مساله نخست ، نکته مثبتی است سیل نقدینگی است که طی دو ماه اخیر به سمت بازار سرمایه روانه گشته و هنوز در بازار وجود دارد و از آن خارج نشده است.

اختری در ادامه افزود: وجود نقدینگی در بازار سرمایه امید بخش ادامه روند صعودی در بازار می باشد، اما در کنار این مساله نکته منفی دیگر سیستم نرخ بهره نظام بانکی کشور می باشد که با بحث افزایش نرخ سود سپرده 21 درصدی تا 23 درصدی همراه شده است. هرچند که این مساله هنوز در حد شنیده و شایعه است ولی هر روز در حال قوت گرفتن می باشد.دولت ناچار است برای کنترل نقدینگی سرگردان در جامعه چاره ای بیاندیشد که در همین راستا ممکن است یکی از برنامه هایی که برای جمع آوری آن دربرنامه خود قرار دهد افزایش نرخ سود سپرده بانکها باشد که این مساله تبعات منفی برای بازار سرمایه به دنبال خواهد داشت. هرچند که طی چند ماه اخیر شاهد افزایش تبلیغات مثبت در رابطه با تشویق مردم به سرمایه گذاری در بازار سرمایه از سوی معاون اول رئیس جمهور بودیم اما با افزایش نرخ بهره این نقدینگی سرگردان به جای بازار بورس به سمت بانکها جذب خواهد شد و در سیستم بانکی بلوکه می شود.

وی گفت: به نظر می رسد طی یکی دوماه آینده و با مشخص شدن زمان اجرا یا عدم اجرای تحریم ها علیه ایران و با توجه تزریق نقدینگی مناسب به بورس در کنار اصلاح قیمتی برخی سهام در بازار مجددا سرمایه گذاران ترغیب خواند شد تا در قیمتهای کف افزایش تقاضا داشته باشند تا شاهد ایجاد موج صعودی مناسبی در بورس باشیم، کما اینکه عرضه اولیه های پی در پی در بازار ممکن است در روند صعودی بورس خللی وارد کند اما به طور کل در یکی دو ماه آتی بازار مثبتی را می توان پیش بینی کرد.

اختری خاطر نشان کرد: عواملی چون نرخ سود بانکی، احتمال اجرایی شدن تحریم ها و عدم فروش نفت و صادارت می تواند ۳ عاملی باشد که بازار پرعرضه ، پر فشار و ریزشی را در پی داشته باشد.

این تحلیلگر کارگزاری بانک دی با اشاره به نمودار شاخص کل بورس از لحاظ تکنیکال به بررسی وضعیت بازار سرمایه پرداخت و گفت: بر اساس نمودار ها و تحلیل تکنیکال بازار در موج 5 قرار دارد و یکی از خاصیتهای مشهود این موج ورود پول عوام یا مردم به بازار است که این اتفاق تا حدودی رخ داده است و در این شرایط باید سهامداران با هوش و ذکاوت بیشتری سرمایه گذاری کنند. نباید فراموش شود که هر سهمی ارزش خرید ندارد و سهم های بنیادی که طی چند وقت گذشته ریزش داشته اند بهترین گزینه برای خرید هستند.

وی تاکید کرد: بازار های جهانی طی دو هفته اخیر با افت قیمت مس مواجه بوده اند که این مساله به طور مستقیم بر شرکتهای داخلی همچون فملی و فباهنر اثر سو دارد . همچنین قیمت فلز روی نیز طی سه هفته اخیر با افت قیمت 400 دلاری همراه بوده که این مساله نیز بر سودآوری شرکتهای تولید کننده روی تاثیر منفی داشته است. حال با این وجود، اگر ایران همچون سال 91 تحریم شود و نتواند هیچ صادراتی به خارج از کشور داشته باشد سودآوری شرکتهای صادرات محور با افت قابل توجهی همراه می گردد و این مساله برای گروه های مذکور فلج کننده تر از روند منفی قیمتهای جهانی خواهد بود. چرا که نیمی از شرکت های بازار سرمایه کشور صادرات محور شرکتهای گروه فلزات اساسی، معدنی ها، پتروشیمی ها و پالایشی ها هستند که این گروه ها کاملا متاثر از قیمت های جهانی می باشند.

اختری با اشاره به وضعیت بازار سکه و ارز بیان داشت: از دریچه تحلیل تکنیکال به نظر میرسد قیمت سکه به سقف قیمتی خود رسیده باشد و از نمودار سکه کاملا مشهود بود که در قیمت های 3 میلیون و 100 هزار تومان توجیه فروش داشت و نسبت ریسک به بازدهی آن کاملا پرریسک بود و به نظر می رسد در حال حاضر با افزایش فروش و عرضه در این بازار همراه شویم چرا که ازین پس اغلب خریداران سکه در صدد شناسایی سود هستند.

وی عنوان کرد: بازار سرمایه در مقایسه با بازار های موازی همچون ارز و سکه با پتانسیل بیشتری همراه است به شرط آنکه تصمیمات اقتصادی که اتخاذ می گردد در جهت خلاف منافع بازار سرمایه نباشد. نقدینگی که وارد بازار سرمایه می شود در تولید استفاده می شود و از بلوکه شدن پول در سیستم بانکی جلوگیری می کند.

این کارشناس بازار سرمایه در خانمه گفت:به طور کل اگر سیاست های درست و به موقعی از سوی دولت اتخاذ گرددو تیم اقتصادی دولت به بازار سرمایه بهای بیشتری بدهد نقدینگی مناسبی به بازار بورس جذب خواهد شد و موجب افزایش عمق بازار وگردش معاملات در این بازار می شود و افق پیش روی آن را روشن تر از گذشته خواهد کرد با این حال و در شرایط فعلی سرمایه گذاری در بورس برای 6 ماه آینده گزینه بسیار مناسبی نسبت به سایر بازار ها می باشد.