یک کارشناس بازار سرمایه ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار اکوناپرس عنوان داشت: به دلیل اینکه شاخصی برای ارز و طلا وجود دارد و مردم می توانند قیمت ها و نرخ ها را مشاهده کنند، در حالی که در سایر زمینه های خدمات و تولید نیز افزایش قیمت را تجربه کرده ایم و با توجه به روند افزایش تنش های سیاسی پیش بینی می شود که روند صعودی نرخ کماکان ادامه داشته باشد.

محسن بهشتی در ادامه افزود: در بحث کالا و خدمات برای سایر بازارهای موازی این افزایش نرخ خود بخشی از نقدینگی که ماهانه به دلیل سود سپرده های بانکی به صاحبان سپرده تعلق می گیرد، را پوشش میدهد؛ یعنی تورم ایجاد شده خود بخشی از این نقدینگی را جذب میکند.

وی گفت: از طرفی با توجه به اینکه طی دوهفته آینده  شروع اعمال تحریم ها را پیش رو داریم و تحریم های شدیدتر که از آبان ماه امسال شروع می شود. تحریم های اولیه شامل نقل و انتقالات بانکی می شود از پانزدهم مرداد ماه شروع می شود و بازار سرمایه این  شرایط تحریمی را با کاهش حجم معاملات با افت قیمتی در نمادهایی که طی چندوقت اخیر با افزایش قیمت روبرو بوده اند، به اصطلاح پیش خور میکند. در صورتی که این تنش های سیاسی به سمت روند سازش و مذاکره پیش رود احتمال افت نرخ ارز، طلا و افزایش حجم معاملات در بورس بسیار بیشتر خواهد بود؛ اما با ادامه تنش، کاهش حجم و ارزش معاملات بورس قطعا اتفاق می افتد کمااینکه در بازار هفته جاری شاهد آن بودیم که بعد از صحبت های اقای روحانی و توییتی که ترامپ کرده بود بازار حجم کمی داشت. در حالی که بسیاری از شرکت های بورسی گزارش های مناسبی را ارائه داده بودند مثل فولاد مبارکه، فملی، شاراک و سایر شرکت ها.  نماد هایی که پتانسیل رشد را داشتند رشدی را که باید و انتظار می رفت در بازار مشاهده نشد.

بهشتی تاکید کرد: در حال حاضر به دلیل آنکه سایه تحریم بر بازار احساس می شود سرمایه گذاران محتاطانه تر عمل  می کنند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اقتصاد فعلی ایران شدیدا تحت تاثیر سیاست های داخلی و خارجی کشور است. در شرایط فعلی اگر این روند تنش های سیاسی بخواهد ادامه دار باشد که در حال حاضر هم از شرایط این امر برداشت می شود نمی توان دورنمای اقتصادی خوبی را متصور بود و به دلیل اینکه بورس هم ایینه اقتصادیست چشم انداز مناسبی را برای بورس و شرکت های بورسی نمی توان انتظار داشت.

بهشتی در رابطه با پیش بینی وضعیت روزها و ماه های آتی بازار سرمایه بیان داشت: هرچقدر ثبات سیاسی بیشتر شود شرایط برای تصمیم گیری های اقتصادی مهیا تر می شود و تحلیلگران و سایر فعالان بازار با دید بهتر و مثبت تری میتوانند به بازار نگاه کنند ولی هرچقدر این شرایط سیاسی داخلی و خارجی نابسمان تر و به سمت تنش بیشتر  برود این مشکلات ادامه دار خواهد بود و حتی بایستی خود را آماده کرده برای اینکه شرکت های صادر کننده با مشکل فروش مواجه شوند و حتی شرکت هایی که در زمان تحریم می توانند کالاهای خود را  بفروشند با مشکل انتقال ارز به داخل کشور مواجه شوند.

وی افزود: همچنان بازارسرمایه در ابهام است و اینکه چه شرایط پیش می آید، دولت چه سیاست های داخلی برای کنترل اقتصاد در پیش می گیرد و چه شرایط منطقه ای  و بین المللی برای کشور حکم فرما می گردد، نقطه ی ابهامی است که تصمیم گیری در این رابطه را سخت کرده است.

بهشتی در خاتمه عنوان کرد: سرمایه گذاران سعی می کنند بیشتر به سمت نمادهایی بروند که  سود آوری بیشتری دارند وdps یا سود نقدی بیشتری در مجامع تقسیم می کنند و قطعا کسانی که در شرایط فعلی با دید بلند مدت سرمایه گذاری میکنند  و قصد نگهداری سهام و داراییشان را دارند، برد بیشتری می کنند تا کسانی که با دید نوسانی در بازار حضور دارند به علت اینکه شرکت ها هم گزارشات سه ماهه خوبی دارند و هم پیش بینی می شود گزارش های شش ماهه بهتری نیز داشته باشند و کسانی که در این مدت با خرید و فروش های زیاد  خود را به تلاطم بازار و منفی های بازار  سپرده اند  قطعا ضرر می کنند و آنهایی که در بلند مدت سهام خود را نگهداری کرده بازده مطلوبی کسب خواهند کرد.