مسعود حسنی مدیرعامل شرکت پتروشیمی پارس در گفتگو با اکوناپرس در خصوص میزان تولید این شرکت در سال 96 گفت: شرکت پتروشیمی پارس در سال 96 تولید مناسبی را داشت هر چند این میزان تولید در مقایسه با سال 95 کمتر بود اما در مقایسه با سال 94 رشد خوبی را شاهد بودیم، یعنی ما شاهد افزایش تولید نسبت به سال 94 بودیم.

وی در خصوص دلیل افت تولید در سال 96 نسبت به 95 پاسخ داد: پالایشگاه ها و شرکت های تامین کننده خوراک ما در سال 96 به دلیل تعمیر اساسی، میزان تحویل خوراک شان به مجموعه پتروشیمی پارس کاهش یافت و به همین دلیل ما نیز تولیداتمان کمتر شد. کل میزان کاهش تولید به اندازه 585 هزار تن نسبت به سال 96 بود.

وی ادامه داد: شرکت پتروشیمی پارس را می توان بهترین پتروشیمی ایران دانست، ما تنها تولید کننده LPG در کشور هستیم که تقریبا تمام آن را صادر می کنیم. شرکت پتروشیمی پارس اتان، بوتان، استایرن مونومر و ال پی جی صادر می کند که در تولید تمام آن ها با قدرت اقدام به فروش می کند.

حسنی در پاسخ به وابستگی سود این مجموعه به آریاساسول نیز گفت: حدود 50 درصد از مجموعه آریاساسول متعلق به پتروشیمی پارس بوده و این شرکت سودآوری خوبی را نصیب پارس می کند؛ آریا ساسول در سال گذشته حدود 21 درصد سود خود را با رشد رو به کرد.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی پارس در مورد ضریب فرمول نرخ خوراک بیان داشت: ضریب فرمول خوراک در سال گذشته از 57 درصد به 62 درصد تغییر کرد و به همین دلیل ما شاهد افزایش نرخ خوراک گاز به میزان 1.775 میلیارد ریال بودیم. 

وی در خصوص تامین خوراک خاطر نشان کرد: ما تلاش می کنیم تا جایی که امکان دارد خوراک خود را از تامین کنندگان داخل بگیریم، این موضوع منجر به توانمندسازی شرکت های تولیدی  داخل می شود، اما برخی از خوراک خود را که در بازار داخل وجود ندارد را به ناچار از بازار خارج و واردات تامین می کنیم.

این مقام مسئول در مورد فروش ارز این مجموعه ناشی از صادرات گفت: ما به عنوان پتروشیمی ملزم هستیم تا ارز خود را از طریق سامانه نیما و با نرخ 4200 تومان به فروش برسانیم. این قانون در کشور وجود دارد و ما هم تابع آن هستیم.

حسنی در مورد تاثیر تحریم ها بر شرکت گفت: ما تحریم ها را پیش بینی کرده ایم و تمامی ریسک آن را سنجیده ایم، ما مواد اولیه خود را تا 6 سال تامین کرده ایم و مشکلی برای مقابله با تحریم ها نداریم. تلاش ما این بوده که تبعات تحریم ها را به حداقل برسانیم.

وی تاکید کرد: ایجادتنوع در مشتریان، فروش به شرکت ها و کشورهای مختلف، توسعه فروش و رشد آن از جمله برنامه های ما برای سال آتی به حساب می آید.