همان طور که می دانید قیمت سکه از ابتدای سال جاری تاکنون روندی کاملا صعودی داشته و تا مرز میلیون و 700 هزار تومان نیز رسیده است، البته اکنون با توجه به رشدی که قیمت سکه در بازار داشته،معامله گران در این سطوح قیمتی برای خرید مردد بوده و سکه وارد فاز اصلاحی شده است که امیدواریم شرایط در ادامه به گونه ای باشد که این روند نزولی ادامه یابد.

یک کارشناس بازار طلا و سکه، ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار اکوناپرس عنوان داشت: در روزهای اخیر بازار طلا کاملا به اخبار سیاسی حساس و به اصطلاح بازار خبری شده است. در این میان، در شرایطی که بیشتر معامله‌گران بازار در انتظار اخبار مثبت بوده‌اند که قیمت در واکنش به آن تعدیل شود، در روزهای اخیر خبرهایی در بازار برجسته شده‌اند که توانایی بالا بردن هیجان را داشتند، به عنوان مثال خبرهایی مبنی بر احتمال کاهش فروش نفت ایران به کشورهایی چون هند، ژاپن و کره، این انتظار را در میان معامله‌گران ایجاد کرد که درآمدهای ارزی آینده کشور کاهش پیدا خواهد کرد؛ از طرفی به موعد شروع تحریم های امریکا بسیار نزدیک شده ایم و این اتفاق بازار را حداقل از لحاظ روانی ملتهب تر کرده است.

نیما کرامت در ادامه افزود: عده زیادی از کارشناسان باور دارند ادامه سیاست‌های سلبی همچنان می‌تواند منجر به ادامه نوسانات شود. سیاست‌هایی مانند ممنوعیت فعالیت صرافی ها، ممنوعیت فعالیت در بازار آزاد، دستگیری بازیگران ارز و سکه و ایجاد فضای امنیتی در بازار در ماه‌های اخیر نه‌تنها نتوانسته‌اند بازار را آرام کنند، بلکه به دامنه نوسان افزوده‌اند.

وی ادامه داد: نبود عرضه در بازار موجب شد در مقاطعی قیمت بدون معامله خاصی روند افزایشی را ادامه دهد. در کنار این، تعلل سیاست‌گذار در تعمیق بازار دوم و ندادن سیگنال مشخص به بازارها در مورد راهکارهای آینده برای مدیریت نوسان از دیگر عوامل بالا بردن وسعت دامنه تغییرات بودند.

کرامت خاطر نشان کرد: در حالی که معامله‌گران انتظار داشتند، با آغاز دور دوم تحویل سکه‌های پیش‌فروش روند این فلز گرانبها کاهشی شود، سکه افزایش قیمت را تجربه کرد. عدم ورود سکه‌های پیش‌فروش به بازار مهم‌ترین عامل افزایش قیمت بود.

این کارشناس بازار سکه وطلا با اشاره به اخبار روزهای اخیر پیرامون FATF این اخبار را نیز عاملی دانست که منجر به رفتارهای هیجانی و محرک معامله‌گران شده است و در ادامه گفت: تصویب لوایح مورد نیاز برای خروج از لیست سیاهFATF بیش از گذشته برای بازار اهمیت پیدا کرده است. یکی از دلایلی که اهمیت این موضوع را بالا برده ناشی از اخباری است که در کانال‌های اطلاع رسانی معامله‌گران مبنی ‌بر ضرورت خروج از لیست سیاه FATF برای بهره بری از بسته اقتصادی اروپا عنوان شده است.

وی گفت: نکته ی مهم دیگری که وجود دارد این است که ممنوعیت معاملات دلار موجب ورود بخشی از تقاضا به بازار مجاز طلا و سکه شده است. از نظر تحلیلگران همین موضوع شدت نوسانات سکه و طلا را افزایش داده و موجب شده سکه بالاتر از ارزش ذاتی خود معامله شود.

کرامت در ادامه به اخبار مثبت روزهای اخیر که باعث ایجاد اصلاح روند صعودی سکه شده است اشاره کرد و گفت: خبر مثبت اول خارجی آن بود که گروه ویژه اقدام مالی تعلیق اقدامات متقابل علیه ایران را برای یک دوره چهار ماهه دیگر تمدید کرد.خبر دوم که می‌تواند به بازارهای داخلی سیگنال مثبتی ارسال کند، اقدامات و بسته‌های عملی اتحادیه اروپا به ایران در راستای حمایت از برجام خواهد بود.

وی در خاتمه افزود: دو خبر نیز در داخل کشور منتشر شد که توانست بازارها را به سوی آرامش بیشتر هدایت کند. اولین آن اظهارات وزیر صنعت بود که از نرخ توافقی ارز حمایت کرد. خبر دوم داخلی نیز که انتظارات بازار را تا حدی تعدیل کرد، گفته های دبیرکل بانک مرکزی درخصوص وعده تحویل سکه‌های پیش‌فروش شده توسط بانک مرکزی بود؛ این بانک متعهد به تحویل تمامی سکه‌های پیش‌فروش شده است که میتواند این مساله بر روند روزهای آتی سکه اثر گذار باشد.

010101