مهرنوش امجدی معاون مالی و اقتصادی شرکت صنایع شیر ایران در خصوص افزایش نرخ لبنیات و تاثیر  آن بر شرکت های لبنی گفت: ما شاهد افزایش نرخ 30 درصدی در قیمت محصولات لبنی بوده ایم که این میزان افزایش در مقایسه با افزایش نرخ شیر خام کم بوده و می توان گفت تنها بخشی از هزینه های ما را پوشش داده است.

وی ادامه داد: بهتر بود تا افزایش صورت گرفته به گونه ای می بود که یک طرف متحمل هزینه  نشود. در حال حاضر در شرکت های لبنی اتفاقات خوبی نمی افتد.

وی در مورد نرخ ارز 4200 تومانی که به شرکت های لبنی تعلق می گیرد، گفت: ما برای واردات ارز 4200 تومانی را دریافت می کنیم اما با توجه به رانتی که موجب سوء استفاده برخی از فعالین این صنعت می شود ما نیز تقاضا داریم تا ارز تعلق گرفته به ما هم براساس عرضه و تقاضا باشد.

امجدی افزود: ارز با نرخ 4200 تومانی که به واردات شیر تعلق گرفته منجر شده تا برخی از سوء استفاده کنندگام از آن استفاده کرده و شیر وارد کنند، سپس شیر وارد شده را به شیر خام تبدیل و آن را صادر کنند و پس از آن با نرخ دلار ازاد در بازار به فروش برسانند.

معاون مالی و اقتصادی شرکت صنایع شیر ایران گفت: همین موضوع مانع از گسترش صادرات ما شده است. صاردات مجموعه پگاه نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. امیدواریم هر چه سریعتر نسبت به این موضوع اقدام شود.

وی در مورد تولید و فروش این مجموعه گفت: تولید و فروش مجموعه پگاه و شرکت های آن به خوبی جلو می رود ما گام بر می داریم. این مجموعه تلاش می کند تا مشکلات به وجود آمده با رفع نماید.

این مقام مسئول در خصوص وضع تعرفه بر واردات کره نیز گفت: اغلب شرکت های لبنی که در ایران فعالیت می کنند توانایی تولید کره از خامه را ندارند و تمامی شرکت ها خامه خود را وارد می کنند در نتیجه وضع تعرفه بر واردات کره ضربه سنگینی به این شرکت ها می زند. 

وی تاکید کرد: اگر ایران توانایی تولید خامه داشت وضع تعرفه بر واردات آن به تولید داخل کمک می کرد اما وقتی این توانایی وجود ندارد این تعرفه وضعیت را برای شرکت ها دشوارتر می نماید. پس در نتیجه باید تمهیداتی اندیشیده شود.

امجدی گفت: طی 4 ماهه ابتدای سال 97 شرکت های صنایع شیر ایران توانسته اند متانسب با پیش بینی ها پیش روند.