یک کارشناس بازار مسکن ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار اکوناپرس عنوان کرد: تمام این هیجانات مربوط به بازار سوداگری بخش مسکن بود و آنچه که در دست مصرف کننده ای که از مسکن به عنوان سرپناه استفاده میکند، بود به این التهابات دامن نزد چرا که این خریداران توان خرید خانه را همچون دلالان نداشتند.

احمدرضا سرحدی در ادامه افزود: آنچه به عنوان رونق طی چند ماه گذشته در بازار مسکن مطرح شد چیزی جز سوداگری و دلالی این بخش نبود و آنچه که اکنون در این بازار ایجاد شده رکود چند برابری نسبت به گذشته و آن هم رکودی تورمی می باشد به طوریکه بخش سوداگری نیز در حال حاضر اشباع شده و با توجه عدم وجود چشم انداز مناسب در جهت فروش این مسکن ها رکود بیش از پیش بر این صنعت حکم فرما گشته است.

وی ادامه داد: هر آنچه در بخش مسکن شاهد هستیم تتمه هیجان ابتدایی این بازار می باشد. متاسفانه در ایران قیمتها به صورت آسانسوری افزایش می یابد اما برای اصلاح باید مدت زمان زیادی سپری شود تا قیمت با قدرت خرید و توان مردم هماهنگ گردد.

سرحدی در خصوص چشم انداز ماه های آتی این صنعت گفت: به نظر می رسد با توجه به شرایط حاکم بر این بازار شاهد تشدید رکود باشیم. این تشدید رکود هم بر تولید کشور و هم بر متقاضیان مسکن اثر منفی خواهد داشت و این مساله برای دلالان، برای سازنده مسکن و مصرف کنندگان آن پدیده خوشایندی نیست.

این کارشناس بازار مسکن خاطر نشان کرد: تا زمانی که اقتصاد کشور به تعادل نسبی نرسد این وضعیت در تمام جوانب آن وجود خواهد داشت.

وی تاکید کرد: متاسفانه در ایران و در بخش مسکن تنها به ساختن و فروختن مسکن توجه می شود و به جوانب دیگر آن توجه نمی شود. مسکن کالایی است که تقریبا تمامی کالاهای اولیه مورد نیاز آن عمدتا در داخل کشور تولید می شود اما بخشی که کمتر روی آن تمرکز شده بخش صادرات مصالح ساختمانی و مواد اولیه مورد نیاز ساخت مسکن می باشد که حتی در این رابطه می توان به جرات گفت ایران در زمینه مصالح ساختمانی در دنیا بسیار حرف برای گفتن دارد.

احمدرضا سرحدی، کارشناس با سابقه بازار مسکن در ادامه این گفتگو بیان داشت: در ایران سنگهایی یافت می شود که حتی در کشورهایی همچون ایتالیا نیز مشابه آنها یافت نمی شود. در حال حاضر و با توجه به رکود صنعت ساختمان سازی باید به این جوانب نیز توجه شود و به سمت صادرات مصالح ساختمانی همچون سنگ، کاشی و سرامیک و... روی آورده شود. اگر بر تولید مصالح مرغوب تمرکز و سرمایه گذاری شود و از این طریق کالاهایی که انحصاری نیز هستند به دیگر کشورها صادر کنیم و از بحران مذکور که روز به روز بر شدت آن افزوده می شود خارج شویم.

وی در خاتمه گفت: سرمایه گذاری در این بخش منجر به ایجاد شغل و افزایش ارزش افزوده و وارد کردن ارز در کشور خواهد شد. از طرفی سازندگان مسکن که اکنون بر مسکن های لوکس تمرکز کرده اند بهتر است خانه هایی ارزان قیمت بسازند که عمده مردم توان خرید آنها را داشته باشند.