صنعت ساختمان در اوایل سال جاری با افزایش قیمت شدید رو به رو بود قیمت ملک روز به روز افزایش یافت و این افزایش به جایی رسید که از ابتدای سال تاکنون شاهد افزایش قیمت حدود 30 درصدی در قیمت زمین و ساختمان بوده ایم اما اینکه ایا سودآوری شرکت ها نیز به همین میزان افزایش یافته مورد تایید نیست چرا که قدرت خرید جامعه به همین میزان افزایش نیافته و در نتیجه فروش مقداری کاهش داشته است. البته مسلما این افزایش قیمت تاثیر خود را بر شرکت ها گذاشته و موجبات سودآوری بیشتر آن ها را فراهم آورده است. سهام این صنعت نیز مانند سایر صنایع در معاملات این روزهای بازار مثبت بوده و توجه بازاریان را به خود جلب کرده اند.

علیرضا سیف زاده مدیر مالی شرکت مسکن شمال شرق در خصوص افزایش قیمت مسکن و تاثیر آن بر سودآوری شرکت های ساختمانی در گفتگو با اکونا پرس گفت: شرکت های ساختمانی با افزایش حدود 30 درصدی قیمت رو به رو شده اند، این موضوع به دلیل رکود بخش مسکن در سال های گذشته بود و به همین دلیل در سال 97 تمام رکود خود را به یکباره در قالب افزایش قیمت نشان داد.

وی ادامه داد: اما افزایش قیمت بیش از این مناسب نبوده و شرکت ها را نه تنها با رشد سودآوری مواجه نمی کند بلکه منجر به کاهش فروش محصولات خواهد شد. افزایش بیش از این به ضرر شرکت های فعال در صنعت تمام می شود.

وی افزود: قدرت خرید مردم متناسب با افزایش قیمت ملک افزایش نیافته و به همین دلیل افزایش قیمت نمی تواند نتیجه مثبت بر شرکت ها بگذارد.

سیف زاده در مورد پروژه های شرکت مسکن شمال شرق بیان داشت: پروژه های شرکت نیز متناسب با برنامه ریزی های به عمل آمده جلو می رود، برخی از پروژه های این مجموعه که در مشهد و زاهدان هستند پیشروی خوبی داشته و در صورتی که قابلیت پیش فروش داشته باشند، قطعا پیش فروش می شود کما اینکه این موضوع عملیاتی هم شده است.

این مقام مسئول در خصوص پروژه های جدید این مجموعه گفت: مجموعه مسکن شمال شرق پروژه جدیدی را آغاز نکرده و فعلا بر روی پروژه های فعلی خود تمرکز دارد تا آن ها را به پایان برساند، برنامه های شرکت همیشه برای سودآوری و پذیرش پروژه ها وجود دارد اما فعلا پروژه جدیدی در مجموعه وجود ندارد و همان پروژه های گذشته به قوت خود باقی هستند.