بانک تجارت نیز همانند برخی از بانک ها پس از الزامات قانونی و اصلاح صورت های مالی خود با زیان زیادی رو به رو شده است، برخی از بانک ها با تکیه بر تجدید ارزیابی دارایی ها و افزایش سرمایه از این محل اقدام به خروج از زیان دهی کردند اما بانک تجارت نمی تواند با استفاده از این موضوع از ماده 141 خارج شود به همین دلیل چنانچه بخواهد افزایش سرمایه از این محل بدهد مشمول مالیات می شود بنابراین بانک تجارت باید راه های جایگزین را دنبال نماید.

امیر مسعود رزازان معاون مالی و اقتصادی بانک تجارت در گفتگو با اکونا پرس در جمع سهامداران در خصوص برخی اقدامات این بانک از ابتدای سال جاری گفت: بازگشایی نماد، اصلاح محاسبات سود مطالبات براساس هزینه ها، افزایش سقف اعتباری بانک؛ کاهش هزینه سود سپرده ها، افزایش تعهدات اعتباری از جمله اقداماتی است که در سال جاری اجرایی شده است.

وی ادامه داد: بانک تجارت در سال 96 سود غیر عملیاتی نداشته و این موضوع می تواند به معنای عملکرد صحیح بانک باشد. 

وی در مورد عملیات ارزی بانک گفت: ما برای انجام عملیات ارزی محدودیتی نداریم به گونه ای که در سال گذشته وصولی ها مناسب بوده و مشکلی از این بابت وجود ندارد. علاوه بر آن ما به التفاوت دارایی های ارزی و بدهی های ارزی بانک تجارت به گونه ای است که می تواند یک پتانسیل برای سودآوری این بانک به وجود آورد.

رزازان افزود: در مورد میزان این ما به التفاوت نمی توان به قطعیت صحبت کرد و رقم ارزی مشخصی داد چرا که چگونگی تسعیر ارزی آن پیچیده است و باید جرئیات زیادی را مطرح کرد. اما آن چه که مشخص است این است که تفاضل بدهی های ارزی و دارایی های ارزی برای بانک تجارت مثبت خواهد بود.

معاون اقتصادی بانک تجارت در مورد وصول مطالبات این بانک و وثایق درنظر گرفته برای آن تصریح کرد: بانک تجارت در سال 97 تلاش کرده تا بتواند بسیاری از مطالبات خود را وصول نماید همچنین وثایقی که برای این مطالبات از افراد گرفته شده متناسب با میزان مطالبات بوده و نگرانی از این بابت وجود ندارد، با وصول آن ها باید بخشی از زیان بانک را جبران کرد در نتیجه ما به شدت به دنبال این موضوع هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بانک تجارت با استفاده از  تجدید ارزیابی دارایی ها به فکر کاهش زیان انباشته خود است، گفت: دارایی های بانک برای تجدید ارزیابی مورد بررسی قرار گرفته اند اما این دارایی ها به اندازه ای نیست که بتوان با تکیه بر افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی بانک از شمولیت ماده 141 قانون تجارت آزاد کرد بنابراین برای جبران زیان بانک باید به فکر سایر راه ها بود.