به گزارش اکونا پرس،

سومین روز کاری هفته دوم شهریورماه در فرابورس با دادوستد بیش از ۷۸۲ میلیون ورقه بهادار به ارزش بالغ بر ۳ هزار و ۲۵۴ میلیارد ریال دنبال شد. همچنین علاوه بر عملکرد مثبت آیفکس، امروز شاهد پذیرش اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا ۷۰۵» نیز بودیم.

شاخص کل فرابورس امروز سیزدهم شهریورماه، ۴۱ واحد صعود کرد که نمادهای زاگرس و مارون به ترتیب با ۱۱ و ۹ واحد اثر، مثبت‌ترین اهرم‌ها در رشد این نماگر بودند. نمادهای «هرمز» و «ذوب» نیز هر کدام ۴ واحد اثر مثبت بر آیفکس گذاشتند تا در نهایت شاخص کل در ارتفاع ۱۵۶۸ واحدی بایستد.

عملکرد روزانه

نگاهی به عملکرد بازار سهام در روز جاری نشانگر آن است معامله‌گران سهام در بازارهای اول و دوم افزون بر ۳۸۲ میلیون سهم را در روز جاری دست به دست کرده‌اند که ارزش این حجم از مبادلات به یک هزار و ۲۸۲ میلیارد ریال رسید.

بازار پایه نیز دادوستد بیش از ۳۸۰ میلیون سهم به ارزش نزدیک به ۶۶۲ میلیارد ریال را به خود دید که بیشترین حجم و ارزش در میان تابلوهای معاملاتی این بازار به تابلو پایه ب اختصاص یافت. در نهایت معاملات سهام در بازار SME نیز با نقل‌وانتقال بیش از یک میلیون سهم به ارزش افزون بر ۵ میلیارد ریال در نمادهای «شگامرون» و «فماک» دنبال شد.

پذیرش اخزا ۷۰۵

در ادامه پذیرش سری جدید اسناد خزانه اسلامی در نمادهای «اخزا۷۰۳»، «اخزا۷۰۴»، «اخزا۷۰۶» و «اخزا۷۰۷» در روز هفتم شهریورماه جاری در فرابورس، مدیر ابزارهای نوین مالی فرابورس امروز طی اطلاعیه‌ای از پذیرش اخزا ۷۰۵ در روز گذشته خبر داد. اوراق اخزا ۷۰۵ به تعداد ۱۴ میلیون و ۳۶۰ هزار ورقه در اواخر خردادماه سال جاری منتشر شده و با توجه به اینکه مدت آن چهارده‌ماهه است در ۲۳ مردادماه سال ۹۸ سررسید خواهد شد.

پیگیری دادوستد اوراق در فرابورس طی امروز حاکی از جابه‌جایی بیش از یک میلیون ورقه به ارزش افزون بر یک هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال در تابلو اوراق با درآمد ثابت است. دادوستدهای انجام شده در تابلو صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نیز به مبادله ۱۶ میلیون و ۹۲۰ هزار ورقه ETF به ارزش بیش از ۱۵۱ میلیارد ریال منتهی شد.

اوراق تسهیلات مسکن

خریداران و فروشندگان اوراق تسهیلات مسکن نیز ۸۳ هزار و ۶۱۱ ورقه تسه را مبادله کردند که ارزش این دادوستدها بر ۵۴ میلیارد ریال بالغ شد. در میان تسه‌ها، اوراق تسهیلات مسکن ماه گذشته یعنی مردادماه ۹۷ با بیشترین اقبال از سوی معامله گران روبه‌رو شد به طوری که شاهد مبادله ۴۱ هزار و ۵۴۲ ورقه تسه ۹۷۰۵ به ارزش افزون بر ۲۷ میلیارد ریال بودیم.