به گزارش اکونا پرس،

طی هفته گذشته گروه انبوه سازی با افزایش تقاضا روبرو بود. این گروه از معدود گروه های بازار در چند ماه اخیر است که رشد چندانی را علیرغم منتفع شدن از رشد نرخ ارز نداشته است. به نظر می رسد نمادهای مستعد در این گروه در سطوح قیمتی فعلی با توجه به رشد شدید در پارامترهای موثر به مرور مورد توجه بازار قرار گیرند. 

در گروه فراورده های نفتی که در دو هفته اخیر حواشی زیادی داشته اند و به نوعی نقش لیدری بازار را به عهده داشتند، پس از عرضه های مرسوم ابتدای بازار، شاهد افزایش مجدد تقاضا بودیم." شراز" که بیشترین سود را از آزاد سازی سقف رقابت محصولات در بورس کالا می برد در روزهای پایانی هفته گذشته عرضه محسوسی نداشته و صف خرید محکمی را تجربه نموده است. در دیگر سو شرکت های مصرف کننده محصولات نفتی نیز که چندان موافق رشد قیمت ها در بورس کالا نبودند با احتمال ادامه افزایش نرخ محصولات مورد توجه قرار گرفتند.

از دیگر اخبار مهمی که در هفته گذشته مطرح شد سهمیه ای شدن خرید و فروش لاستیک بود، بر این اساس عرضه لاستیک توسط نمایندگی های فروش به صورت آنلاین انجام می شود. به طوری که متقاضی تنها قادر به ثبت نام تعدادی محدود لاستیک بوده و خرید و انبار کردن آن ممکن نیست.حلوایی عضو سابق انجمن تایر ایران در رابطه با ادعای احتکار لاستیک گفت: اینکه یک فروشگاه ۲۰۰ یا ۳۰۰ حقله لاستیک داشته باشید یک اتفاق طبیعی است و نمی توان اسم آن را احتکار گذاشت.

همچنین وزارت صنعت صادرات شکر را نیز ممنوع کرد، وزارت صنعت در اطلاعیه ای به مدیر کل دفتر صادرات گمرک اعلام کرد: به پیوست بند ۳ دستور دوم تصمیمات کارگروه تنظیم بازار،موضوع نامه مورخ ۳ شهریور مقام عالی وزارت متبوع و رئیس کارگروه تنظیم بازار درخصوص ممنوعیت صادرات شکر جهت اطلاع و ابلاغ به گمرکات اجرایی ارسال می شود.

طی هفته ای که گذشت و در بین صنایع با توجه همه آنچه که عنوان شد، صنعت حمل و نقل ، محصولات چوبی و استخراج ذغالسنگ به ترتیب با 27.61 درصد ، 23.22 درصد و 14.45 درصد بازدهی مثبت بیشترین بازدهی مثبت را از آن خود کردند.

سه صنعت چاپ، اطلاعات و ارتباطات و پیمانکاری صنعتی با کسب بازدهی منفی 8.01 درصد ، 4.45 درصد و 4.24 درصد کمترین بازدهی را برای سهامداران و سرمایه گذاران خود به ثبت رساندند.

در بین شرکتهای فعال در بازار نیز سه شرکت با نمادهای ثزاگرس با بازدهی 60.96 درصد ، واحصا با بازدهی 57.41 درصد و ولراز با 49.28 درصد در صدر جدول بیشترین بازدهی های مثبت طی هفته گذشته قرار گرفتند و در رتبه های انتهای این جدول نیز نام سه نماد معاملاتی فوکا، شپاس و حسینا با بازدهی های منفی 17.85 درصد، 10.63 درصد و 10.56 درصد به چشم می خورد.