یک کارشناس بازار سرمایه ضمن بیان این توضیحات در گفتگو با خبرنگار اکوناپرس عنوان داشت: گروه های بزرگ بازار از جمله صنعت فلزات و پتروشیمی و پالایشی نقش بسیار پررنگی در رشد بازار سرمایه داشتند. اغلب شرکتهای حاضر در این صنایع صادرات محور هستند و شاخص بورس ایران نیز که یک شاخص دلاری است متاثر از افزایش نرخ محصولات این مجموعه ها رشد مناسبی را تجربه کرد.

حسین مهر در ادامه افزود: این رشد طی 4 ماه ابتدایی سال با وقفه های یک هفته تا ده روزه ادامه دار بود تا جایی که قیمتها به یک ثبات نسبی رسیدند و تحلیلگران بر عقیده بودند که ریسک ناشی از تحریمهای ترامپ که طی چند مرحله انجام خواهد شد بهای بسیاری دادند و این باعث شد تا شاخص کل بورس به حالت کاهشی درآید و نقدینگی مناسبی که از سمت اشخاص حقیقی وارد بازار شده بود کم کم از آن خارج و به بازارهای موازی همچون سکه ، طلا و ارز شد.

وی گفت: در کنار ریسک سیاست خارجی تصمیمات اشتباه عجولانه ، بدون فکر و یکباره مسئولین نیز به این مشکلات دامن زد و باعث که این ترس و خروج نقدینگی با سرعت بیشتری از بازار بورس انجام پذیرد. این اشتباهات از تعیین دستوری نرخ کالاهای مورد مبادله در بورس کالا شروع شد. دولت برای کنترل تورم تمامی نرخ های محصولات بورس کالا را به صورت دستوری تعیین کرد، اما طی چند ماه اخیر این اقدام دولت منجر به ایجاد رانت های بسیار زیادی در بازار شد.با این ابزار فشاری نیز دولت نتوانست تورم را کنترل کند و در نهایت هر آنچه که به دست مصرف کننده نهایی می رسد با نرخ های بسیار فزاینده ای روبروست.

این کارشناس بازار سرمایه خاطر نشان کرد: با مشاوره های اقتصادی که دولت ناچار به پذیرفتن آنها شد تصمیم بر آن شد تا از بازار فلزات رنگی و برخی از محصولات پتروشیمی  وپالایشی مجدد نرخ ها را در بازار آزاد کرد.اما هنوز این آزادی برای برخی محصولات اصلی بازار فلزات این نرخ ها هنوز به صورت دستوری بوده و بین شورای عالی بورس و وزارت صنعت و معدن و تجارت نتیجه نهایی حاصل نشده است. وزارت صمت با آزاد کردن سقف نرخ های معاملاتی تا 15 درصد موافقت کرده که کمکی به صنعت بود که باعث به بازگشت شاخص کل بورس به مدار صعودی شد.

وی بیان داشت: از ابتدای ماه جاری تا کنون نیز شاخص کل بورس با نوسانات منفی نیز همراه بود اما در کل و طی 18 روز گذشته از این ماه شاهد رشد 3 درصدی شاخص بوده ایم. حرکت نقدینگی موجود در بازار بورس به سمت اوراق با درآمد ثابت، نرخ اخزا را به حدود 26 و 27 درصد نیز رسانده است که کاهش این نرخ در کنار کاهش حجم معاملات در بازار ارز و طلا نشانه خوبی برای ورود نقدینگی مجدد به بازار سهام است.

دو عامل بسیار ساده این نقدینگی را به بازار سهام باز میگرداند، حسین مهر در این خصوص توضیح داد: کاهش ریسک تصمیمات داخلی در خصوص آزاد سازی نرخ محصولات مورد معامله در بورس کالا و بحث FATF می باشد که هنوز در کشور حل نشده است و منتظر تایید یا رد شورای نگهبان کشور می باشد. این گونه اخبار باعث کاهش قیمت سکه و ارز در بازار های موازی با بازار سرمایه شده است و نشانه خوبی است اگر که این لوایح چهارگانه تایید شود باعث کاهش ریسک سیاسی ناشی از سرمایه گذاری در بورس و بازگشت نقدینگی به این بازار می شود. که در این صورت شاهد رشد صنایع شاخص ساز با پیشتازی گروه فلزات خواهیم بود.

وی در خاتمه خاطر نشان کرد: پیش بینی بر این است که طی مهر ماه نیز بازار مثبتی را تجربه خواهیم کرد و به نظر می رسد شاخص کل بورس نیز به اعداد 170 هزار واحد با کمک گروه فلزات، پتروشیمی و پالایش گاهی نزدیک خواهد شد و پس از آن قیمت سهام شرکتهای دارای بنیاد قوی به ارزش ذاتی خود می رسند و باید دید که تا انتهای پاییز سال جاری قدرت نقدینگی موجود در بازار یا ریسک سیاسی که به بورس تحمیل می شود بیشتر است.