مدیر سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذاری پویا در گفتگو با خبرنگار اکوناپرس در رابطه با دلیل فشار فروشی که طی روزهای اخیر در بازار بورس ایجاد شده عنوان داشت: میلی که به فروش در فعالین بازار دیده می شود و حجم عرضه ها کاملا طبیعیست. حواشی دیگری هم در این بین وجود دارد که از این قبیل می توان به پایان سال مالی شرکتهای کارگزاری و تسویه اعتباری مشتریان آنها  و سرمایه گذارانی که سال مالی آنها منتهی به 31 شهریور بوده نیز قصد شناسایی سود دارند ، اشاره کرد.

علیرضا مستقل در ادامه افزود: این قبیل مسائل کم و بیش به وقوع می پیوندد اما برآیند تمامی این موارد حکایت از طبیعی بودن میزان عرضه های موجود در بازار بورس را دارد .به خصوص اینکه در بازه زمانی کوتاه قیمتها با رشد همراه بوده اند.

وی گفت : به نظر میرسد این عرضه ها در روند بازار سرمایه مشکلی ایجاد نکند و تا اوایل مهر ماه  همچنان ادامه داشته باشد و پس از آن کم کم تقاضا بر عرضه پیشی گرفته و به مرور شاهد افزایش قدرت خرید در بورس باشیم، اما انتظار روند صعودی شارپ از اوایل مهر ماه برای بازار  وجود ندارد و احتمالا این روند صعودی در اواخر آبان ماه رقم می خورد.

وی تاکید کرد: گزارش عملکرد شرکتها نیز به نظر می رسد برای 6 ماهه ابتدای سال مناسب باشد مگر آن دسته شرکتهایی که به دلایل تحریم فروششان با مشکل مواجه گردد. اما به طور کل بازار طی ماه های آتی مورد حمایت قرار خواهد گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه بیان داشت: طبق تجربه سنوات گذشته ، بازار سرمایه نشان داده است که تاثیر اتفاقات منفی را پیش از وقوع در قیمت سهام شرکتها لحاظ می کند و به اصطلاح این تحریم ها نیز پیش از وقوع و اعمال آنها پیش خور شده اند. در حال حاضر نسبت پی بر ای تحلیل بازار کمتر از 4 است و جای افت بیش از این برای آن وجود ندارد. بنابراین بعد از شروع تحریم ها و در اواخر آبان ماه روند بازار بهتر خواهد شد و شرایط صعودی مناسبی را نیز پس ازآن شاهد خواهیم بود.

مستقل در خاتمه پیشنهاد داد: بهترین کار در شرایط کنونی این است که سرمایه گذاران پرتفویی تشکیل دهند که بیشتر به صورت بلند مدت و میان مدت باشد و صنایع معدنی، فلزی، پتروشیمی و پالایش گاهی می تواند جزیی از این پرتفوی را به خود اختصاص دهد چرا که میزان ریسک به بازدهی این صنایع برای سهامداران و فعالان بازار سرمایه بسیار جذاب تر از دیگر صنایع می باشد ، برخی صنایع دیگر همچون سیمان ، دارو و پیمانکاران نیز بعضا مورد توجه سرمایه گذاران قرار دارند اما به طور کل در حال حاضر بهتر است فعالین بازار سرمایه سهامداری کنند تا سود مناسبی عایدشان گردد.